נשיא איראן: ישראל ממשלה כובשת וגוזלת

(עדכון) - אומר בחלק השני של ראיון ל-NBC, ששודר היום: "איננו חותרים למלחמה עם אף מדינה" ■ חמק משאלה על השואה ■ בחלק הראשון של הראיון אמר: "לעולם לא נפתח נשק גרעיני"

בחלק שני של הראיון לרשת NBC, ששודר היום (ה'), אומר הנשיא החדש של איראן, חסן רוחאני, כי ישראל "גורמת אי-צדק" לעמי המזה"ת, אך הדגיש, כי ארצו אינה חותרת למלחמה עם אף מדינה.

בעוד שברוב הראיון, ובייחוד בחלקו הראשון, ניסה רוחאני להקרין דימוי של מנהיג מתון, הוא חמק משאלה של המראיינת האם הוא סבור שהשואה אינה אלא "מיתוס". תשובתו: "אני לא היסטוריון. אני פוליטיקאי. מה שחשוב לנו הוא, שהמדינות והעמים באזור יתקרבו אלה לאלה ושהם יהיו מסוגלים למנוע תוקפנות ועוולות". כזכור, קודמו של רוחאני, מחמוד אחמדדיניג'אד, הכחיש בעקביות את השואה.

בתשובה על הערת המראיינת שאחמדיניג'אד גרם לאנשים להאמין שאיראן רוצה למחוק את ישראל מעל המפה, אמר רוחאני: "בארץ הזו אנו מייחלים לכך שרצון העם ימשול. אנו מאמינים בקלפי".

המראיינת ביקשה מרוחאני להגיב על דברי רה"מ, בנימין נתניהו, שהוא, רוחאני, אינו אלא "זאב בעור של כבש". נשיא איראן השיב, שישראל היא "ממשלה כובשת וגוזלת", ש"עושה עוול לעמי האזור ומחוללת שם אי יציבות עם מדיניות חרחור המלחמה שלה".

"ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לשאת נאומים על ממשלה דמוקרטית שנבחרה בבחירות חופשיות", אמר רוחאני.

אולם הוא הדגיש, כי יש חשיבות לכך שמדינות האזור ילמדו להתקיים בשלום, אלה בצד אלה. "איננו מייחלים... ואיננו חותרים למלחמה עם אף מדינה", הוא אמר. "אנו חותרים לשלום וליציבות בקרב כל מדינות האזור".

בחלק הראשון של הראיון, ששודר אמש, ניסה רוחאני לתת תנופה נוספת לקמפיין יחסי הציבור של ארצו לריכוך דימויה הקיצוני והנוקשה במערב. הוא הכריז כי טהראן לא תפתח לעולם נשק גרעיני וכי יש לו מספיק עוצמה פוליטית לסגור עסקה עם המערב על התכנית הגרעינית של ארצו.

נראה שההצהרה הזו נועדה להכשיר את הקרקע ולעורר ציפיות לנאומו של רוחאני בעצרת הכללית של או"ם, ביום ג' הקרוב. "ניו יורק טיימס" כותב הבוקר, מפי מומחה לענייני איראן, כי רוחאני יציג בנאומו בעצרת חבילת הצעות ליישוב המשבר סביב המאמצים הגרעיניים של טהראן.

"לממשלה יש כוח וסמכות מלאים (לקבל החלטות) בתכנית הגרעינית", אמר רוחאני בראיון ל-NBC. "יש לנו מספיק חופש פעולה פוליטי כדי לפתור את הבעיה הזו".

בתשובה על שאלה האם איראן תייצר אי פעם נשק גרעיני, אמר רוחאני, כי ארצו התחייבה פעמים רבות, ש"בשום נסיבות שהן לא נחתור להשיג נשק להשמדה המונית, לרבות נשק גרעיני, וזה לא יקרה אף פעם".

הוא חזר ואמר: "מעודנו לא שאפנו להשיג פצצה גרעינית, ולא נעשה זאת. אנו רק מבקשים לפתח טכנולוגיה גרעינית לצרכי שלום".

הדברים הם חוליה נוספת בשרשרת התבטאויות ומחוות של רוחאני, של שר-החוץ שלו, מוחמד ג'אוואד זריף, ואפילו של המנהיג העליון, האייתאללה חאמייני, שנועדו להפשיר את הקיפאון ביחסי איראן עם מדינות המערב, ובראש ובראשונה עם ארה"ב. וכך, נתנה ההנהגה באיראן אור ירוק לצייץ 'שנה טובה' לישראל, לשחרר אסירים פוליטיים, לכתוב איגרת מפוייסת לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, לשבח את ה"גמישות" החדשה שמסתמנת במו"מ עם מדינות המערב ולהעביר את הסמכות לניהול מו"מ על תכנית הגרעין מידי הגורמים השמרנים בממסד הצבאי האיראני לידי משרד החוץ בטהראן.

"ההנהגה החדשה בטהראן יוצאת עם יזמות והתבטאויות חדשות בקצב מהיר כל כך עד שמותחי הביקורת לא מספיקים להדביק את הקצב", אמר ל"טיימס", גארי סיק, מומחה ותיק לענייני איראן מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק.

ובעוד שבמערב נשמעים דברי ביקורת רבים לגבי כנות הטון החדש שבוקע מאיראן (אפילו אובמה הכריז שבדעתו לבחון את כנות כוונותיו של רוהאני), אומרים ל"טיימס" מומחים לענייני איראן, כי הנימה המתונה שנשמעת עתה בטהראן שונה מאיתותים קודמים על מתינות, שהופיעו ונעלמו כלא היו. לדברי מומחים שמצוטטים היום ב"וושינגטון פוסט", גישתו המתונה של רוחאני זוכה בתמיכת חאמייני. מכל מקום, ההערכות האלה הושמעו לפני ששודר החלק השני של הראיון עם ההתייחסות לישראל כ"ממשלה כובשת וגוזלת".

בראיון נשאל רוחאני על חילופי המכתבים עם אובמה. תשובתו: "להשקפתי, הטון במכתב (של אובמה) היה חיובי וקונסטרוקטיבי. ייתכן שמדובר בצעדים זעירים, עדינים. אני מאמין שמנהיגי כל המדינות צריכים לחשוב על האינטרסים הלאומיים שלהם ולא להיות נתונים ללחצים של קבוצות לחץ. אני מקווה שנהיה עדים לאווירה כזו בעתיד".

בתשובה על שאלות לגבי סוריה והבטחתה לוותר על מאגרי הנשק הכימי שבידיה, אמר רוחאני, כי הוא אינו יכול לתת שום ערובות בשמו של שלט סוריה, בשאר אל אסד: "אנו לא ממשלת סוריה. אנו אחת מהמדינות באזור שמבקשות שלום, יציבות וביעור כל הנשק להשמדה המונית באזור כולו".

במאמץ להדגיש את ההבדל בינו לבין קודמו, מאחמדיניג'אד, אמר רוחאני: "העם האיראני הצביע 'כן' בעד מתינות".

כפי שדווח השבוע, ייפגש אובמה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשיחה בבית הלבן ב-30 בספטמבר. במוקד השיחה יעמדו סוגיות סוריה, איראן והמו"מ בין ישראל לפלסטינים. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר אתמול, כי אין חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב לגבי הדרך להתמודד עם האיום הגרעיני האיראני. הדברים נאמרו בתגובה על דברי נתניהו, בישיבת הממשלה ביום א', שהוא מתכנן לפרט באזני אובמה ארבעה שלבים לפתרון המשבר האיראני: הפסקת הליכי העשרת האוראניום, הוצאת מאגרי האוראניום שכבר הועשר משטחה של איראן; פירוק הכור במתקן הגרעיני בקום והפסקה מוחלטת של תהליך העשרת הפלוטוניום.

בראיון ל-NBC רמז רוחאני שהוא תומך בזכויות אזרחיות בהרחבת הגישה של אזרחי איראן לאינטרנט: "אנו רוצים שאנשים, בחייהם הפרטיים, יהיו חופשיים לגמרי, ובעולמנו גישה למידע, הזכות לדו-שיח חופשי והזכות לחשוב באופן חופשי הן זכויות כל עמי תבל, לרבות העם באיראן".