אפקט הפד: בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים

הפד החליט אתמול לא להאט את קצב רכישות האג"ח בשל שיעור האבטלה הגבוה והחשש מפני האטה בצמיחה ■ התגובה בשוק: עליות חדות בשווקים; הדולר צונח מול המטבעות המרכזיים, החוזים על המתכות מזנקים

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים, על רקע עליות חדות בבורסות אסיה ולאחר שהפד הודיע אתמול כי לא יבצע שינויים בתוכניות להקלה כמותית. הודעת הפד גרמה ל"תנודות טקטקוניות" בשווקים: זינוק חד בבורסות השווקים המתעוררים כמו גם במחיר הזהב, לצד החלשות הדולר וירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות.

מדד ה-Stoxx Europe 600 השיג תשואה של 6.5% מתחילת החודש וכ-13% מתחילת השנה.

כאמור, האירוע המרכזי, שגורם לתנודות החדות בשווקים הוא הודעת הפד מאמש. ועדת השוק הפתוח של הבנק המרכזי, שחתמה אתמול את פגישת הריבית, הודיעה כי היא תריכה לראות שיפור נוסף בכלכלה לפני שיוחלט על האטה בתוכניות להקלה כמותית. חברי הוועדה ציינו כי שיעור האבטלה עדיין גבוה (7.3%) וכי קיים חשש שקיצוצי הממשלה יפגעו בצמיחה. (לסיפור המלא)

מניות הבנקים באירופה רושמות עליות. נציין את יוניקרדיט ואת סטנדרט צ'רטרד שמטפסות ביותר מ-3%. מניית RWE AG מוסיפה יותר מ-1%, בעוד מניית יצרנית הברזלThyssenKrupp מטפסת בכ-1.6%.

אופוריה בבורסות אסיה

המסחר בבורסות אסיה נחתם היום (ה') בעליות שערים חדות, לאחר שהפדרל ריזרב החליט אתמול לא להאט את קצב רכישות האג"ח. הודעת הפד גרמה לחוזים על המתכות לזנק בחדות ומנגד, לירידה חדה בתשואות האג"ח הממשלתיות.

מדד הבנצ'מרק של היבשת, ה-MSCI Asia Pacific, רשם עליות של כ-2% לשיא של 4 חודשים. במקביל, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בעליות, לאחר שמדד ה-S&P 500 ננעל אתמול בשיא חדש, בעקבות הודעת הפד. עליות חדות נרשמות גם בבורסות ובמטבעות של השווקים המתועררים. הבורסה באינדונזיה, למשל, טסה בכ-7%.

"אומנם אין צמצום של רכישות האג"ח, אך הסיכון נמשך", טוען קיית' פור, מנהל השקעות בחברת AMP Capital Investors. "כדאי לכם לשמור על פוזיציות הסיכון שלכם, אם אתם מחזיקים בכאלה", לדבריו.

בזירת המאקרו פורסם היום המאזן המסחרי של יפן, שהצביע על גידול בגירעון המסחרי לרמה של 960.3 טריליון ין (9.77 מיליארד דולר). לפי הנתונים, היצוא היפני גדל ב-14.7% באוגוסט, בהשוואה לשנה שעברה, בעוד היבוא טיפס ב-16%.

אפקט ברננקי גרם למחירי החוזים על המתכות ובראשן הזהב לזנק. כתוצאה מכך, מניות הכרייה רושמות עליות חדות. מניית BHP Billiton , חברת הכרייה הגדולה בעולם, עולה בכ-2%, בעוד ריו טינטו , חברת הכרייה השנייה בגודלה, מטפסת ביותר מ-3%. מניית Newcrest Mining מזנקת בכ-8%.