רוחאני קורץ למערב לקראת עצרת האו"ם: "העולם השתנה"

24 שעות אחרי ראיון ל-NBC, מפרסם נשיא איראן מאמר דעה ב"וושינגטון פוסט" ■ האם ייפגשו רוחאני ונשיא ארה"ב ברק אובמה בשבוע הבא במטה האו"ם?

נשיא איראן, חסן רוחאני, שיישא בשבוע הבא את נאומו הראשון מעל בימת העצרת הכללית, מוסיף לקרוץ למערב ולשדר אותות שהוא מוכן, אם לא שואף, לקיים "שיח קונסטרוקטיבי" עם ארה"ב.

24 שעות אחרי שידור ראיון שנתן לרשת NBC, מפרסם רוחאני מאמר דעה ב"וושינגטון פוסט", שבו הוא מכריז: "העולם השתנה. הפוליטיקה הבינלאומית שוב אינה משחק סכום אפס אלא זירת רב-ממדית, שבה שיתף פעולה ותחרות מתנהלים בו-זמנית. נעלם עידן מריבות הדם. מנהיגי תבל מצופים להנהיג על-ידי הפיכת איומים להזדמנויות".

לאמירה זו יש משמעות רבה על רקע הערכות, שתיתכן פגישה בין נשיא ארה"ב ברק אובמה ורוחאני ביום ג' הבא, שבו מתוכננים שניהם לנאום בעצרת, בהפרש של שעות ספורות זה מזה. "וול סטריט ג'רנל" כתב בסוף השבוע, כי ממשל אובמה מוכן לפגישות רמות-דרג עם נציגי ממשלת איראן על התכנית הגרעינית האיראנית וכי אובמה מוכן לשיחה ישירה עם רוחאני במרכז או"ם. פקידים אמריקאיים אמרו, כי היחסים בין שתי המדינות כה גרועים עד שאפילו לחיצת יד ברמה נשיאותית תהווה נקודת מפנה משמעותית.

במאמר הדעה ב"פוסט" כותב רוחאני, כי "אנו מחויבים לשלב זרועות כדי לפעול באופן קונסטרוקטיבי לקראת דו-שיח לאומי בסוריה או בבחריין". לדבריו, "אנו חייבים ליצור אווירה שבה עמי האזור יוכלו להחליט על גורלם שלהם. כחלק מגישה זו, אני מודיע בזה על נכונות ממשלתי לסייע בייזום דו-שיח בין ממשלת סוריה לאופוזיציה (המורדים)".

ובמה שעשוי להתפרש כרמז לנכונות איראן לגלות מעורבות בפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כותב רוחאני: "... אנו חייבים להתייחס לעוולות וליריבויות מקיפות ורחבות יותר, שמציתות אלימות ומתחים. היבט חשוב של מחויבותי לקיים הידברות בונה הוא מאמץ כן להידבר עם שכנים ועם מדינות אחרות (בניסיון) להזהות פתרונות שיאפשרו לכל צד להרוויח (win win solutions)".

רוחאני לא הזכיר את ישראל או את הפלסטינים אפילו פעם אחת. הוא ציין כי המאמץ הגרעיני של איראן הוא חלק מזהותה הלאומית. לדבריו, למאמציה של איראן לפתח אנרגיה גרעינית לצרכי שלום יש חשיבות לא רק בגלל גיוון מקורות האנרגיה של המדינה אלא גם בגלל העובדה שמאמץ זה הוא חלק מהאופן שבו איראן רואה את עצמה כמדינה, והוא קשור לדרישותינו לכבד ולמקומנו בזירה הגלובלית. "אם לא נבין את נושא הזהות, סוגיות רבות יישארו ללא פתרון", אמר.