"מחירי הדירות גבוהים, אבל איזו ברירה יש לזוג צעיר?"

נשיא התאחדות בוני הארץ: אם המשכנתאות מסוכנות, איך זה שרווחי הבנקים רק עולים? ■ "זוג שמחליט להתגורר בשכירות לא מצליח לחסוך במקביל, וגם אם ישכור 20 שנה דירה, בסופו של דבר הוא זרק את כספו לפח, ואין לו דירה בבעלותו"

בשבוע שעבר נזכרו גם בבנק ישראל להתריע בפני הציבור הישראלי כי 'חגיגת' המשכנתאות של השנים האחרונות עלולה להיות מסוכנת. המחקר, שאותו חיברו ד"ר גולן בניטה וד"ר זיו נאור מחטיבת המחקר של בנק ישראל, קבע כי אם יעלה מספר האנשים שלא יוכלו לעמוד בהחזרי המשכנתא ביחד עם ירידה במחירי הדירות, הבנקים יתקשו לממש כמות נכסים גדולה, דבר שיחשוף את הבנקים לסיכון משמעותי.

יש הסבורים כי ההחלטה של הבנק המרכזי לפרסם את המחקר כעת אינה נובעת מחשש לענף אלא מעוד ניסיון של הבנקים להפחיד את הציבור.

"אם המשכנתאות כל-כך מסוכנות, איך זה שהרווחים של הבנקים רק עולים?", שואל נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, "בנק ישראל נוקט שיטות הפחדה המצטרפות למגבלות שהוא מטיל על נוטלי המשכנתאות וכל זאת במטרה לתרץ את העלאת העמלות שגובים הבנקים מרוכשי הדירות ומהקבלנים. מוטב היה שבנק ישראל יבחן דרכים להפחתת העלויות הגבוהות הללו. מרבעון לרבעון אנו רואים שרווחי הבנקים רק עולים אבל למרות מסע ההפחדה לא ראינו בשנים האחרונות עלייה במספר הנכסים שנמכרים על ידי הבנקים בשל אי עמידה של הרוכשים בעלויות המשכנתא".

- אולי צריך למתן את המשכנתאות ולא להכניס זוג צעיר לסכנה?

"נכון, מחירי הדירות גבוהים, נכון שלזוגות צעירים קשה לרכוש דירה, והם צריכים לקחת משכנתאות גבוהות יותר, אבל מה הברירה שלהם? במקביל לעליית מחירי הדירות גם מחירי השכירות עלו. זוג שמחליט להתגורר בשכירות לא מצליח לחסוך במקביל הון עצמי, וגם אם ישכור 20 שנה דירה, בסופו של דבר הוא זרק את כל כספו לפח, ואין לו דירה בבעלותו. ממשלת ישראל חייבת להתעשת ולהתחיל לוותר על חלק מהכנסותיה משוק הנדל"ן ולספק לשוק דירות מוזלות יותר שאותם יוכלו צעירים לרכוש בלי לקחת סיכונים גבוהים מדי. צריך לזכור שאמנם הריבית על המשכנתא עולה אולם לרוב גם ההכנסה עולה במשך תקופת ההלוואה ויכולת ההחזר עולה. הבנקים מקפידים מאוד במתן האשראי ויש הרבה סירובים לרוכשים שהבנקים מאמינים שלא יוכלו לעמוד בהלוואה. גם הרוכשים היום הם לא רוכשים תמימים והם מודעים למשמעות של נטילת משכנתא גבוהה".

- הופעת לאחרונה מול קבינט הדיור, לא מעט הצעות אושרו שם לאחרונה, אבל כולן לטווח הארוך. מה עם הטווח הקצר?

"קבינט הדיור עושה עבודה חשובה, אבל אין פתרונות לטווח קצר בתחום הזה. שום דבר לא יכול לקרות מהיום למחר. אבל ההחלטות האחרונות שהתקבלו הן חיוביות ואני אופטימי. שנים שהממשלה לא רצתה שהמחירים יירדו, אבל יש נכונות לפעול".

- אין פתרונות לטווח הקצר? מה עם בניינים נטושים שעומדים במרכזי הערים ללא שימוש? זה יכול להיות הפתרון המהיר ביותר.

"אני לא מאמין לזה. אני מוכן לצאת לסיור לכל אותם בניינים נטושים ולראות האם הם באמת נטושים. אין סתם בניין שעומד נטוש כי בכל מקום שיש כזה קבלנים עומדים בתור כדי לקנות אותו. תמיד יש שם בעיות, בעלות, יורשים, תב"ע. זה ממש לא יכול להיות פיתרון למצוקת הדיור".