הצצה לנאום נתניהו באו"ם: יזהיר שאיראן כמו קוריאה הצפונית

ישראל מודאגת ומנסה להקהות חוד המתקפה הדיפלומטית של טהרן ■ המטרה: לשכנע את ארה"ב שעסקה גרעינית פוטנציאלית עם איראן תהיה מלכודת מהסוג שהציבה פיונגיאנג לוושינגטון לפני 8 שנים

ישראל מנסה להקהות את חוד המתקפה הדיפלומטית של איראן, שנועדה לשכנע את ארה"ב בכנות הכוונות של טהרן להגיע להסכם על תכניתה הגרעינית. חלק משמעותי מהמאמץ הישראלי יהיה נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצרת הכללית, ביום ג' הבא, שבו הוא יזהיר את וושינגטון שעיסקה גרעינית פוטנציאלית עם איראן תהיה מלכודת מהסוג שהציבה קוריאה הצפונית לארה"ב לפני 8 שנים.

"ניו יורק טיימס" מדווח על כך היום (ב') בידיעה מוושינגטון. הידיעה מיוחסת ל"פקיד רשות ישראלי, שמעורב בניסוח הנאום". הפקיד ביקש לשמור על עילום שמו "בגלל רגישות הנושא".

ישראל מודאגת בעליל מדיבורים על פתיחת חלון של הזדמנות פוליטית לאיראן, מציין העיתון. זה הרקע לנכונותם של הישראלים לאפשר ל"טיימס" הצצה מוקדמת במסר של נתניהו לעצרת הכללית, שבו יפרט רה"מ את הפרמטרים שיהיו מקובלים על ישראל בכל הסכם אפשרי בין ארה"ב לאיראן.

"הסכם גרוע רע יותר מאי השגת הסכם", אמר הפקיד הישראלי. הוא קרא מתוך הצהרה שנשלחה ממשרד רה"מ וציין שהדברים משקפים את תוכן הדברים שישמיע נתניהו באו"ם.
נשיא איראן, חסן רוחאני, מתוכנן לנאום מחר (ג') בעצרת הכללית ולא מן הנמנע שהוא יפגש עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שינאם שם לפניו. בפומבי, מפגין הממשל זהירות, אך ברור שאובמה מגלה עניין באפשרות של פתרון בעיה שמציקה לו כבר מיומו הראשון בתפקיד, וזה מדאיג עמוקות את הישראלים.

"אסור לאפשר לאיראן לחזור על התרגיל שעשתה קוריאה הצפונית כדי להשיג נשק גרעיני", אמר הפקיד הישראלי. "בדיוק כמו קוריאה הצפונית בעבר, מכריזה עתה איראן שכוונותיה הן כוונות של שלום. היא מדברת על שיחות למניעת הפצה (של נשק גרעיני), אך למעשה היא מנסה לרופף את הסנקציות שמוטלות עליה ולקנות זמן נוסף לפיתוח תכניתה הגרעינית".

לדברי הפקיד, נתניהו מתכנן לסקור בנאומו את ההיסטוריה של המו"מ הגרעיני עם קוריאה הצפונית, עם דגש חזק על 2005, שבה היתה פעילות דיפלומטית ערה במגעים עם פיונגיאנג. במה שנראה אז כפריצת דרך, הסכימה קוריאה הצפונית לזנוח את תכניתה הגרעינית תמורת הטבות בתחומי הכלכלה, הביטחון והאנרגיה. אך כעבור שנה היא ערכה ניסוי גרעיני ראשון. גורמים ישראליים מזהירים שהתפתחות דומה עלולה להיות עם איראן, אם ארה"ב תחפז לחתום על עסקה עם רוחאני.

"ניו יורק טיימס" מציין, שיש הבדלים בין שני המקרים. כאשר נחתמה העסקה ב-2005, כבר יצרה קוריאה הצפונית פצצה גרעינית. גורמי מודיעין אמריקאיים מאמינים, שחודשים רבים, אם לא שנים, יעברו עד שאיראן תרכוש יכולת זו. ועם זאת, מסכימים פקידים אמריקאיים שההסכם הכושל עם פיונגיאנג מהווה תקדים מטריד, שמראה כיצד מדינה פורעת חוק הצליחה לסחוט ויתורים מארה"ב וממדינות אחרות כמה פעמים, ואחר-כך הפרה את כל ההבנות שהושגו עמה.

בנאומו ימנה נתניהו רשימת דרישות שכבר ניתן להן פומבי: איראן חייבת להפסיק את כל הליכי העשרת האורניום ולהסכים שאורניום שכבר הועשר יוצא משטחה; לפרק את המתקן הגרעיני ליד קום; לפרק דור חדש של צנטריפוגות במתקן אחר ליד נאטאנז; ולהפסיק בניית כור מים כבדים ליד אראק.

מה שחדש הוא ההשוואה המפורשת בין איראן לבין קוריאה הצפונית. לדברי ה"טיימס", זה מכשיר רטורי שנועד להעכיר את הדימוי של מנהיג מתון שרוחאני מנסה למכור לעולם.