האוצר התערב בעקיפין בשוק המט"ח ב-75 מיליון דולר

בסך הכול ביצע החשכ"ל פעולות גידור בסך 600 מיליון דולר רק בחודשיים האחרונים

אגף החשב הכללי, בראשות מיכל עבאדי-בויאנג'ו, ממשיך לנצל את הדולר הנמוך כדי לצמצם את החוב החיצוני של ישראל: היום (ב') הודיעה יחידת ניהול החוב, בראשות יהלי רוטנברג, כי הוא שוב גידר חוב בהיקף של 75 מיליון דולר. בסך הכול ביצע החשכ"ל פעולות גידור בסך 600 מיליון דולר רק בחודשיים האחרונים.

היקף עסקאות הגידור הפתוחות נכון לסוף הרבעון השני של 2013 עומד על כ-3 מיליארד דולר, ומגדר כ-10% בלבד ממלאי החוב החיצוני. נכון לסוף הרבעון השני של 2013 עומד החוב החיצוני של מדינת ישראל על כ-30 מיליארד דולר ומהווה כ-16.4% מסך החוב הממשלתי. כ-85% מסך החוב במט"ח הינו חוב דולרי, כ-13% חוב באירו והיתר במטבעות שונים.

באוצר מסבירים כי אסטרטגיה זו היא כחלק מניהול הסיכונים של החוב הממשלתי והיא מתבצעת באופן שוטף במטרה לצמצם את החשיפה של תיק החוב הממשלתי לשינויים במטבע חוץ. במסגרת עסקאות הגידור המדינה ממירה התחייבויות דולריות בהתחייבויות שקליות ובכך מנטרלת את השפעת שער החליפין על החוב המגודר.

במילים פשוטות, האוצר מנצל את רמת הדולר הנמוכה כדי להבטיח לעצמו את השער הנמוך הזה (קונה את האופציה) עת מועד פירעון החוב שנקוב בדולר. נזכיר כי הדולר נסחר סביב שער של 3.52 שקלים, כאשר ביום שישי האחרון שערו היציג עמד על כ-3.5 שקלים בלבד.

"הפעולה הזו היא כמו רכישת דולרים של בנק ישראל, אבל אנו עושים זאת משיקולים שונים לגמרי" הסביר גורם בכיר בחשכ"ל.