אסטרהזנקה והדסית יפתחו במשותף תרופות לסרטן ולסוכרת

תנאי ההסכם לא נחשפו, אולם ככל הנראה מדובר בתשלום ראשוני קטן של אסטרהזנקה להדסית, אשר עשוי לצמוח אם וכאשר המוצרים שיגלו השתיים יחד יתקדמו בצנרת הפיתוח

תאגיד התרופות הבינלאומי אסטרהזנקהוחברת הדסית הישראלית, שאחראית על מסחור הטכנולוגיות של בית החולים הדסה, ישתפו פעולה בפיתוח תרופות לסרטן, מחלות נשימה וסוכרת.

שתי החברות יפעלו יחד לגילוי תרופות בתחום ופיתוחן במשותף. תנאי ההסכם לא נחשפו, אולם ככל הנראה מדובר בתשלום ראשוני קטן של אסטרהזנקה להדסית, אשר עשוי לצמוח אם וכאשר המוצרים שיגלו השתיים יחד יתקדמו בצנרת הפיתוח של אסטרהזנקה, אשר תהיה גם אחראית על שיווק המוצרים אם וכאשר יגיעו לשוק.

אסטרהזנקה הבריטית היא אחת מחברות התרופות הגדולות בעולם, המתמחה בתחומים שצוינו לעיל לצד מחלות לב ומחלות אוטואימוניות.

מכירותיה של החברה בשנת 2012 הגיעו ל-27.9 מיליארד דולר, והיא הרוויחה 6.3 מיליארד דולר.

"תחומי הליבה"

עם זאת, בשנים האחרונות החברה עברה רה-ארגון שכלל פיטורים של כ-3,900 עובדים מתוך כ-57,000, בעקבות כמה שנים שבהן רוב הניסויים הקליניים הגדולים של החברה לא הצליחו, ולכן דחוף לה לשפר את צנרת המוצרים שלה כעת.

אסטרהזנקה הייתה אחת המתחרות על חממת הביוטק הישראלית שהוקמה במסגרת תוכנית החממות של משרד המדען הראשי בתמ"ת, אולם בסופו של דבר זכתה במכרז הקבוצה שכללה את קרן אורבימד, ואת חברות התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון וטקדה.

למרות זאת, אסטרהזנקה לא ויתרה על חיפוש תרופות בשלבים ראשוניים בישראל, כפי שמעיד ההסכם הנוכחי.

גם בית החולים הדסה, ממנו יונקת הדסית את הטכנולוגיות שהיא ממסחרת, נמצא בשנים האחרונות במצב קשה מבחינה פיננסית, לאחר שמשבר 2008 בארה"ב ופרשיית התרמית של ברני מיידוף, ייבשו חלק ממקורות ההכנסה של בית החולים, שעיקרם תרומות.

האפשרות לקבל כעת תמיכה מסחרית נוספת ממקור חיצוני, היא משמעותית מאוד עבור הדסית. לחברה כבר יש שיתופי פעולה עם מספר חברות תרופות, שלא כולם נחשפו.

"לאסטרהזנקה יש כעת מיקוד יותר אינטנסיבי בשיתופי פעולה בשלבים מוקדמים, עם האקדמיה וחברות צעירות", אמר דוד גורן, נשיא אסטרהזנקה ישראל, "אנחנו מצפים לשיתוף הפעולה עם הדסית. אני משוכנע כי לשת"פ זה יש פוטנציאל לחזק את צנרת התרופות שלנו בתחומי הליבה".