הנשיא רוחאני סירב להיפגש עם אובמה; טוען שזה מסובך מדי

(עדכון) אובמה באו"ם: הכיבוש פוגע במרקם הדמוקרטי של ישראל ■ נשיא ארה"ב: "איראן חייבת ללוות מילים פייסניות במעשים קונקרטיים שאפשר לאמת אותם" ■ חוגים ישראליים הביעו הערב מורת רוח מנאום אובמה

בנאום בעצרת הכללית של או"ם הציב הערב (ב') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, את סוגיית הגרעין באיראן ופתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני כאתגרים המרכזיים של מדיניות החוץ האמריקאית בשלוש השנים שנותרו לכהונתו. הוא אמר, כי לפריצות דרך בשתי הסוגיות תהיה "השפעה עמוקה וחיובית" על המזה"ת.

חוגים ישראליים הביעו הערב מורת רוח מהמשקל הכמעט שווה שהעניק אובמה לבעיית איראן ולסכסוך עם הפלסטינים ומהעובדה שדבריו עלולים להוביל ליצירת זיקה בין שני הנושאים.

בניגוד לציפיות, לא התקיימה, ולא תתקיים בעתיד הקרוב, פגישה "היסטורית" בין אובמה לבין נשיא איראן, חסן רוחאני. פקיד בכיר בבית הלבן הבהיר הלילה, כי בעוד שהממשל היה מוכן לקיים מפגש בלתי פורמלי, אולי לחיצת יחד וחילופי כמה מילות נימוסין במרכז או"ם, בפרק הזמן שבו שני הנשיאים שהו במרכז או"ם, האיראנים לא היו מוכנים למפגש ברמה הנשיאותית.

לדברי הפקיד הבכיר, האיראנים אמרו שמפגש כזה היה "מסובך מדי". השניים היו עשויים להיפגש בסעודת צהריים למנהיגי מדינות, באולם גדול במרכז או"ם. אולם רוחאני החליט לא להגיע מפני שבסעודה עמדו להגיש משקאות אלכוהוליים. רוחאני היה אמור לנאום בעצרת הכללית סמום לחצות, שעון ישראל. פגישה בין שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, לעמיתו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, תתקיים כמתוכנן, בשעות הלילה, במסגרת מפגש של שרי החוץ של שש המדינות שנושאות ודנות עם איראן.

בנאום אמר אובמה, כי "לא נסבול פיתוח של נשק להשמדה המונית או שימוש בו". איראן חייבת ללוות את "המילים הפייסניות" שהשמיעו מנהיגיה, ב"מעשים קונקרטיים שאפשר לאמת אותם". אבל, לדבריו, ההצהרות שהשמיע באחרונה נשיא איראן, חסן רוחאני, מראות שיש בסיס להשגת הסכם, ולפיכך הורה הורה לשר החוץ בממשלו, ג'ון קרי, לפעול להשגת הסכם.

אך נשיא ארה"ב אמר, שלא יהיה קל להתגבר "בין לילה" על ה"ההיסטוריה הקשה" של היחסים בין טהראן לוושינגטון . "בכל זאת, אני מאמין, שאם נוכל לפתור את סוגיית התכנית הגרעינית של איראן, זה יהיה צעד גדול בדרך ארוכה לקראת יחסים שונים, יחסים שמושתתים על אינטרסים הדדיים וכבוד הדדי".

על הסכסוך הישראלי - פלסטיני אמר אובמה: "ידידי ישראל, לרבות ארה"ב, חייבים לומר בבירור שעתידה של ישראל תלוי בהקמתה של מדינה פלסטינית... מדינות ערב ואלה שתומכים בפלסטינים חייבים להכיר בכך שפיתרון של שתי מדינות ושל ישראל בטוחה רק ישרת את היציבות באזור.... לעם הפלסטיני זכות לחיות בכבוד במדינה משלו".

הוא הדגיש: "הבהרתי שארה"ב לעולם לא תתפשר על מחויבותה לביטחון ישראל או על תמיכתה בקיומה של ישראל כמדינה יהודית".

"השנה, בביקורי בירושלים, שאבתי השראה מצעירים ישראליים שהתייצבו והכריזו שהשלום (עם הפלסטינים) נחוץ, לא רק אפשרי", המשיך נשיא ארה"ב. "אני מאמין שיש הכרה גוברת בישראל שכיבוש הגדה המערבית פוגע במרקם הדמוקרטי של המדינה היהודית".

"אבל, לילדי ישראל יש זכות לחיות בעולם שבו מדינות החברות באו"ם מכירות בארצם, עולם שבו אנו דוחים, באופן חד-משמעי, את אלה שמשגרים רקטות לבתיהם של ילדים אלה ומסיתים אחרים לשנוא אותם".

"בה בעת, ארה"ב מוסיפה להיות מחויבת לאמונה, שלילדים פלסטיניים יש זכות לחיות בכבוד ובביטחון במדינה ריבונית משלהם", הוסיף אובמה.

"באותו ביקור (בישראל) היתה לי הזדמנות להיפגש עם צעירים פלסטיניים ברמאללה, ששאיפותיהם והפוטנציאל שלהם משתווים בעוצמתם לכאב שהם חשים... אך גם הם מכירים בכך שפיתרון של שתי מדינות הוא הדרך היחידה לשלום".

אובמה אמר, שהזמן בשל עתה להצטרפות הקהילייה הבינלאומית למאמץ להשגת שלום. מנהיגי ישראל והפלסטינים כבר הפגינו את נכונותם "ליטול סיכונים פוליטיים משמעותיים". נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, זנח את מאמציו לקצר את הדרך לשלום וראש הממשלה, בנימין נתניהו, שיחרר אסירים פלסטיניים וחזר על מחיבותו לפתרון של שתי מדינות.

לדבריו, שלום בין ישראל לפלסטינים יהיה מכשיר להנחלת תבוסה לקיצונים במזה"ת כולו, וקשרי סחר בין ישראלים לפלסטינים עשויים להיות מנוע של צמיחה והזדמנויות.

הוא הדגיש: "לפריצת דרך ממשית בשתי סוגיות אלה - התכנית הגרעינית של איראן ושלום ישראלי -פלסטיני - תהיה השפעה עמוקה וחיובית על המזרח התיכון כולו ועל צפון אפריקה".

נשיא ארה"ב קרא למועצת הביטחון לקבל החלטה "חזקה" שתטיל צעדי עונשין על סוריה אם זו לא תמסור לקהילייה הבינלאומית את מאגרי הנשק הכימי שבידיה. האיום הצבאי של ארה"ב הוא שהניע את המאמצים הדיפלומטיים בסוגיה זו.

"אם לא נוכל להגיע לכלל הסכמה (על החלטה במועצת הביטחון), המשמעות היא שאו"ם אינו מסוגל לאכוף את החוקים הבינלאומיים הבסיסיים ביותר", הוא המשיך. "אך אם נצליח, זה יהיה מסר עוצמתי שלנשק כימי אין מקום במאה ה-21 ושאו"ם אכן מתכוון למה שהוא אומר".

"התגובה שלנו (לנעשה בסוריה) לא עלתה בקנה אחד עם גודל האתגר", אמר אובמה. "המשבר בסוריה ואי היציבות באזור נמצאים בשורש האתגרים הרחבים יותר שמולם ניצבת עתה הקהיליה הבינלאומית".

הוא אמר, כי ארה"ב לא תהסס להפעיל כוח במזה"ת כדי להגן על האינטרסים שלה או למנוע טרגדיות הומניטריות: "ארה"ב מוכנה להשתמש בכל האמצעים שעומדים לרשותה, לרבות כוח צבאי, כדי להבטיח את האינטרסים שלה במזה"ת. אנו נתמודד עם תוקפנות של גורמים חיצוניים נגד בעלות הברית והשותפות שלנו, כפי שנהגנו במלחמת המפרץ".