עבאס באו"ם: נשאף להשיג שלום בתוך תשעה חודשים

אמר בנאום בעצרת הכללית: הפלסטינים מתנגדים להסכמי ביניים שייפכו ל"נצחיים"; המטרה היא הסכם סופי שיפתור את כל הבעיות התלויות ועומדות בין ישראל לפלסטינים ■ "המדינה הפלסטינית - על פני 22% משטחה של פסלטין ההיסטורית"

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אמר הערב (ה'), בנאום בעצרת הכללית, כי הפלסטינים יוסיפו לקיים את הסבב הנוכחי של השיחות עם ישראל תוך התעקשות להגיע להסכם שלום בתוך תשעה חודשים.

"מטרתנו היא להגיע להסכם קבע מקיף וחוזה שלום בין מדינת פלסטין לבין ישראל שיפתור את כל הבעיות התלויות ועומדות, הסכם שיאפשר לנו להכריז על תום הסכסוך והתביעות".

עבאס אמר, שהוא מתכבד לפנות לעצרת הכללית "בפעם הראשונה כנשיא מדינת פלסטין", לאחר שהעצרת העניקה אשתקד לרשות הפלסטינית מעמד של משקיפה באו"ם. הוא ציין, שפניית הרשות לאו"ם לא נועדה לשלול לגיטימיות מישראל אלא להאציל לגיטימיות על המדינה הפלסטינית, "מדינה שחייבת להתקיים".

נשיא הרשות אמר, שמטרת המו"מ היא לתקן את אי הצדק שחוללה ה"נאקבה" של 1948 ולהשיג הסכם שלום בר-קיימא שיוביל להקמת מדינה פלסטינית על "כל השטחים" הפלסטיניים שנכבשו ב-1967, מדינה שבירתה תהיה מזרח ירושלים, ושתשתרע על פני "22% משטחה של פלסטין ההיסטורית". הוא לא הזכיר אפשרות של חילופי שטחים.

איננו רוצים להגיע להסכמים זמניים, אמר עבאס. "אנו מסרבים להיכנס למערבולת של הסכמי ביניים חדשים, שייעשו נצחיים... אנו רוצים שלום קבוע ובר-קיימא שיפתור את כל הבעיות הקיימות". נשיא הרשות הכריז שיש דחיפות להשגת הסכם: "הזמן הולך ואוזל, החלון לשלום הולך ונסגר וההזדמנויות להשגתו הולכות ופוחתות. נראה שסבב השיחות הנוכחי הוא הזדמנות אחרונה להשגת השלום".

הוא קרא לישראל לזנוח את ה"כפייתיות" שלה בנושאי ביטחון, ולזרוע זרעים של שכנות טובה. "אנו מושיטים ידינו לממשלת ישראל ולעם בישראל לעשות שלום. בואו נבנה יחדיו עתיד שבו ילדינו יוכלו ליהנות מחירות, ביטחון ורווחה. בואו נבנה גשרים לדו-שיח במקום מחסומים וחומת הפרדה". הוא אמר, שרוב הציבור בישראל תומך בשלום.

עבאס מתח ביקורת קשה על מדיניות ההתנחלויות וכמו בנאומים קודמים היא צייר "תמונה נוראה" של המצב בגדה: ממשלת ישראל מוסיפה להפקיע באופן שיטתי אדמות של פלסטינים ולבנות אלפי יחידות דיור חדשות באזורים שונים בגדה, ובמיוחד במזרח ירושלים. הממשלה מוסיפה להאיץ את בניית גדר ההפרדה, ש"בולעת שטחים נרחבים של אדמותינו" והופכת את השטחים הפלסטיניים ל"איים וקנטונים מבודדים".

יש הסכמה בינלאומית שההתנחלויות הן בלתי לגיטימיות, אמר עבאס. הוא הכריז, שהפלסטינים יוסיפו להתנגד בדרכי שלום ל"כיבוש ישראלי, להתנחלויות ולמדיניות האפרטהייד", אך הדגיש, כי העלאת המצוקות הפלסטיניות לפני העצרת מאששת את נכונות הפלסטינים להישען על אופציה פוליטית ודמוקרטית ואת אי נכונותם לנקוט צעדיים חד-צדדיים. "המאמצים שלנו אינם מכוונים לשלול לגיטימציה מישראל ולבודד אותה אלא להשיג לגיטימציה לעניינו של העפ הפלסטיני".

ביום ג' נפגש עבאס עם מנהיגי הממסד היהודי בניו-יורק ואמר להם, שהוא עתה אופטימי יותר שיושג שלום יותר מכפי שהיה בעבר. קודם לכן הוא נעוד עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. בנאומו בעצרת, הציב אובמה השגת שלום בין ישראל לפלסטינים ופתרון משבר הגרעין האיראני כשתי הקדימויות הראשונות במעלה של מדיניות החוץ האמריקאית בשלוש השנים הבאות. חוגים ישראליים הביעו מורת רוח מהזיקה שיצר אובמה בין שני הנושאים.

נשיא הרשות הכריז, כי שלום עם הפלסטינים יביא לישראל שלום עם 51 מדינות מוסלמיות ברחבי תבל.