נשיא איראן רוחאני נגד הכחשת השואה? כנראה שלא כל כך

בכל התבטאות נוספת בנושא זה, הוא חושף סייגים שמצביעים כנראה על מאמץ לא להרגיז את ניצי ארצו ■ אומר בראיון ל-CBS: "לא רק יהודים נהרגו, אלא גם נוצרים ומוסלמים"

חלק ניכר מהתחמושת במתקפת הקסם של חסן רוחאני, נשיא איראן, בארה"ב הן הצהרות שמכירות לכאורה בעובדה שהשואה אכן התרחשה. רוחאני משתדל בעליל לבדל עצמו מקודמו, מחמוד אחמדיניג'אד, שהכחשת השואה היתה רכיב מרכזי בקמפיין שלו נגד ישראל. ובכל זאת, בכל פעם שרוחאני יוצא בצהרה חדשה על השואה, הוא הולך ומסתבך בהסתייגויות על היקף השואה וזהות קרבנותיה.

וכך, בראיון שנתן אמש (ה') לשדר צ'רלי רוז מרשת CBS, דחה רוחאני האשמות שבראיון קודם שלו, ל-CNN, בתחילת השבוע, הוא נמנע מהכרה ברורה במציאות ההיסטורית של השואה.

רוחאני הגיב כך: "באופן עקרוני, אנחנו (באיראן) ואנוכי מגנים את הטבח שביצעו הנאצים במלחמת העולם השניה. אוסיף גם שקבוצות רבות נהרגו ע"י הנאצים במהלך המלחמה. יהודים במיוחד, אבל היו גם נוצרים, היו מוסלמים. לכן, באופן עקרוני, אומר לך, שממשלתי ואני מגנים את ההרג המוני, הריגת אנשים מכל קבוצה שהיא. אומר לך, שכאשר אדם חף מפשע נהרג, אנו לעולם לא שואלים או חוקרים האם הוא היה יהודי, נוצרי או מוסלמי. זו אינה דרכנו וזו אינה אמונתנו. אנו פשוט אומרים, שאנו מגנים כל הרג, כל טבח ולפיכך אנו מגנים גם הרג המוני של יהודים בידי הנאצים, כפי שאנו מגנים מעשי טבח אחרים שהתרחשו במהלך המלחמה".

"למה שאכחיש זאת"? - שאל רוחאני. "בהתחשב בעובדה שאנו חיים במזה"ת, אנו חשים את השפעת מה שהתרחש במלחמת העולם השניה גם כיום באזור שלנו".

כמו קודמו, טען רוחאני שהפלסטינים הוכרחו לשלם בעד פשעי הנאצים עם הקמתה של מדינת ישראל. "אנו חושבים שבאמת הגיע הזמן להפריד בין אותו אירוע לבין מה שקורה לקבוצת האנשים במזה"ת שאיבדו את בתיהם, שסובלים מאפליה, שהיו קרבנות של עינויים מהסוגים הגרועים ביותר, סבל שאף אחד, אפילו לא היהודים, רוצה להיות עד לו".

מדברי רוחאני בראיון ל-CNN היה אפשר להתרשם הוא מאשר את קיום השואה ומגנה אותה כאירוע "נתעב". אך סוכנות הידיעות הרשמית למחצה של איראן, "פארס", שתמכה באחמדיניג'אד בהיות נשיא, האשימה את CNN בפיברוק קטעים מהראיון עם רוחאני באופן ש"משנה לחלוטין" את המסר הנשיאותי. הסוכנות טוענת, שנשיא איראן לא השתמש במילה 'שואה' ולא הגדיר הרג המוני של יהודים כ'נתעב'.

"וול סטריט ג'ורנל", ניצל את טענות פארס כדי לתקוף את רוחאני, אך CNN מתייצבת מאחורי התרגום ומדגישה שהמתורגמן אינו עובד של הרשת אלא מישהו שפמליה האיראנית סיפקה. וכריסטיאן אמאנפור, שראיינה את רוחאני צייצה: האם סוכנות ידיעות כמו פארס, שתומכת בקיצונים באיראן, היא מקור שוול סטריט ג'רנל סומך עליו?

בנאום שנשא אמש במועצה ליחסי חוץ בניו-יורק, האשים רוחאני את ישראל, בעקיפין, שהיא "המסיתה הראשית" שמלבה את החששות מפני השאיפות הגרעיניות של איראן. הוא אף חזר על ההאשמות הרגילות, שהפלסטינים סובלים מ"אפרטהייד" ומ"דיכוי ברוטלי" ושהם נעקרו מבתיהם, והזהיר מפני "קבוצות מחרחרות מלחמה", רמז ברור לאייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון.

אנליסטים מערבים מציינים, כי רוחאני צריך להלך על חבל דק בין הניצים באיראן, שרוצים לשמר את עמדות אחמדיניג'אד כלפי ישראל, לבין הציבור המתון ביותר, שבראש מעייניו עומדת שאיפה להסיר את הסנקציות.