"הסכם תוכנית הגרעין של איראן יקדם את ביטחון ישראל"

הבית הלבן יוצא בקמפיין להרגעת ישראל לפני פגישת נתניהו-אובמה ■ פקיד בכיר בבית הלבן בעקבות דברי אובמה אמש: "הסכם משמעותי, שקוף ובר-אימות עם איראן יקדם את ביטחונה של ישראל"

ממשל אובמה מנסה להרגיע את ישראל בעקבות הבנות שהושגו בין ארה"ב לאיראן על פתיחת מו"מ ליישוב המשבר סביב תוכנית הגרעין האיראנית. המאמץ נועד להכשיר את הקרקע לפגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בבית הלבן ביום ב' הקרוב.

אחרי שאובמה הודיע אמש (ליל שבת), בתדרוך לכתבים בבית הלבן, על שיחת טלפון היסטורית עם עמיתו האיראני, חסן רוחאני, הכריז פקיד בממשל, ש"הסכם על תוכנית הגרעין של איראן יקדם את ביטחונה של ישראל".

בשיחת רקע לכתבים, הדגיש הפקיד הבכיר, שביקש לשמור על עילום-שם, כי ארה"ב תדווח לישראל באופן שוטף על המגעים עם איראן: "כפי שהנשיא אמר קודם לכן, נוסיף למסור לממשלת ישראל מידע על התקדמות במאמץ הדיפלומטי עם איראן, ונמסור מידע זה גם לשותפות ולבעלות ברית אחרות בעולם ובאזור, למשל מדינות המפרץ".

הוא אמר, כי "הצלחנו להודיע לממשלת ישראל על השיחה (בין אובמה לרוחאני)", אם כי מדבריו לא ברור אם המידע נמסר לפני השיחה או לאחריה. הפקיד ציין, שאינו יכול לפרט את ערוץ התקשורת עם ישראל, "אך ממילא אנו מנהלים דיונים עם הישראלים על ביקורו של נתניהו".

בתשובה לשאלה לגבי עמדות ספקניות שהביע נתניהו על המגעים בין וושינגטון לטהראן, אמר הפקיד: "לממשלת ישראל יש זכות מלאה לנקוט עמדה ספקנית כלפי ממשלת איראן בהתחשב בהצהרות שיצאו מאיראן בעבר, הצהרות הסתה חריגות נגד ישראל, איומים על קיומה של ישראל. בהתחשב בהיסטוריה הזו, זה מובן ומוצדק שלממשלת ישראל יהיו ספקות עמוקים".

הפקיד חשף את הקו שינחה את תשובותיו של אובמה במענה לשאלות נתניהו בסוגיית איראן: "אני חושב שמה שנאמר הוא, שאנו מנסים להשיג מטרה - להניע את איראן לקיים את התחייבויותיה לא לפתח נשק גרעיני - שלדעתנו תשרת את האינטרסים של ארה"ב, של ישראל ושל העולם. אם נוכל להשיג הסכם משמעותי, שקוף ובר אימות, הדבר יקדם את ביטחוננו ואת ביטחונה של ישראל".

לדברי פקידים אמריקאים אחרים, שמצוטטים היום (שבת) ב"וול סטריט ג'רנל", יאמר אובמה לנתניהו, כי ארה"ב תקבל החלטות על סמך שינויים בפעולותיה של איראן, לא על סמך הרטוריקה שלה, וכי ארה"ב מקיימת מול איראן מסלול דיפלומטי במקביל לאסטרטגיה של סנקציות שמלוות באיום בהפעלת כוח צבאי.

ברמז לכך שהממשל מצפה לקשיים בפגישה עם נתניהו, אמר הפקיד הבכיר: "ישראל תוסיף להיות ספקנית. מה שנאמר (לישראלים) הוא, שגם אנו הבענו, ומביעים, ספקנות. הבהרנו, שמילים חייבות להיות מלוות במעשים. בסופו של דבר, המאמצים של ממשלת איראן, לאורך התהליך הדיפלומטי, הם שיקבעו את תוצאות המו"מ".

"וכך, כאשר נבחן אופציות כגון הקלה אפשרית בסנקציות, אנו נצטרך לראות הסכם משמעותי ופעולות משמעותיות של ממשלת איראן לפני שיהיה אפשר להוריד את הלחץ", אמר הפקיד הבכיר.

הוא הוסיף: "אני בטוח שראש הממשלה נתניהו יתמקד (בשיחה עם אובמה) באיראן ובקווים האדומים (שהוצבו לפני טהראן). אובמה ונתניהו הקדישו פרק זמן משמעותי לשיחות על סוגיה זו בשנים האחרונות. אני חושב שבעת ביקורו של אובמה בישראל, במועד מוקדם יותר השנה, הוא ונתניהו הציגו השקפה משותפת בסוגיית הקווים האדומים".

"מבחינתנו, השורה התחתונה היא, שלא יהיה אפשר להתיר לאיראן לפתח נשק גרעיני", אמר הפקיד. "(אך) כפי שהנשיא אמר, לאיראנים יכולה להיות גישה לאנרגיה גרעינית לצרכי שלום. אנו נצטרך לקבוע שהאיראנים לא יפרו את התחייבויותיהם הבינלאומיות, כחלק מכל הסכם".

לפני התבטאויות הפקידים האמריקאיים, התייצב אובמה במפתיע בחדר התדרוכים לעיתונאים בבית הלבן ובישר על שיחתו עם רוחאני, המגע הראשון בדרג נשיאותי בין איראן לארה"ב מזה יותר מ-30 שנה.

"חזרתי ואמרתי לנשיא רוחאני מה שאמרתי בניו-יורק (בעצרת הכללית)", אמר אובמה. "אף על פי שאין ספק שיהיו מכשולים גדולים (במו"מ עם איראן), ושבשום פנים אין ערובות להצלחה, אני מאמין שנוכל להגיע לפיתרון מקיף".

לדברי אובמה, הורו הוא ורוחאני לצוותיהם להוסיף לעבוד במהירות בשיתוף עם חמש החברות הקבועות במועצת הביטחו וגרמניה (קבוצת 5+1) במאמץ להגיע להסכם.

"אנו מודעים לאתגרים שמצפים לנו בדרך", אמר נשיא ארה"ב. "העובדה שזו השיחה הראשונה בין נשיא אמריקאי לנשיא איראני מאז 1979 מדגישה את פער אי האמון העמוק בין שתי המדינות, אך היא מצביעה גם על הסיכוי להתקדמות למרות ההיסטוריה הקשה ביחסים בין שתי המדינות".

אובמה חזר ואמר, כפי שהתבטא בעבר, שלאיראן יש זכות לנצל אנרגיה גרעינית לצרכי שלום, אך רק בהקשר של קיום התחייבויותיה הבינלאומיות.