וורן באפט האסייתי

מפרטנר ועד Waze, השקעות המיליארדר שתורם שליש מהונו לצדקה

לי קה שינג תואר לא פעם בעבר כתשובה האסייתית למיליארדר האמריקני וורן באפט. שניהם בשנות ה-80 לחייהם, (קה שינג חגג את יום הולדתו ה-85 לפני כ-3 חודשים); שניהם חולשים על אימפריית ענק שמניעה חלק מרכזי בכלכלות הגדולות בעולם; שניהם מתנהלים בצניעות יחסית בחייהם האישיים; לשניהם יש מעריצים שבולעים בשקיקה כל רמז שהם מספקים לגבי התנהלות השווקים; וכמו באפט, גם קה שינג, התחייב לתרום חלק ניכר מהונו (כשליש).

אימפריית העסקים של קה שינג, צ'ונג קונג, שולטת על חברות בתחומי הקמעונאות, הטלפוניה, הנדל"ן אנרגיה, טכנולוגיה ועוד. החברה הבולטת ביותר בפורטפוליו של הקבוצה היא האצ'יסון וומפואה, אותה קנתה בשנת 1972 החברה המקורית שהקים בשנות ה-50 של המאה הקודמת ועסקה בעיקר בייצור מוצרי פלסטיק והשקעה בנדל"ן. התוצאה של הפעילות העסקית, בדומה לבאפט, היא שווי מוערך של כ-31 מיליארד דולר, והדירוג השמיני בעולם על-פי רשימת העשירים של פורבס ל-2013.

ההשקעה הישירה של לי קה שינג הידועה ביותר בישראל היא חברת פרטנר, בה שלטה האצ'יסון עד לשנת 2009 (51%) אז רכש אילן בן-דב את אחזקותיה בחברה הסלולר.

לאחר שהסתבך פיננסית, ניסה בן-דב למכור את אחזקותיו חזרה לקה שינג, באמצעות רכישת השליטה בחברת סקיילקס. אולם בהאצ'יסון החליטה לבטל את ההסכם ולא לבצע את העסקה. את עסקיה של האצ'יסון בישראל מנהל עמיקם כהן, לשעבר מנכ"ל פרטנר.

האחזקה השנייה הכי ידועה של קה שינג בישראל היא חברת Waze, שנרכשה על-ידי גוגל ביוני השנה תמורת כמיליארד דולר. על-פי הערכות, האקזיט הניב לקרן ההון סיכון Horizons Ventures, באמצעותה מבצע קה שינג את השקעותיו בתחום הטכנולוגי, כ-110 מיליון דולר. מלבד וויז בשנתיים האחרונות השקיע הורייזן במגוון חברות ישראליות ביניהן Everything.me, Megisto, Onavo, ולאחרונה השתתפה הקרן בגיוס ענק של חברת קיימא (Kaiima), שפועלת בתחום ההנדסה הגנטית של זרעים.