שוק המט"ח: הדולר היציג צנח בכ-1% לרמה של 3.53 ש'

האירו רשם ירידה של כ-1% לרמה של 4.77 שקלים ■ סוגיית תקרת החוב בארה"ב והמשבר הפוליטי באיטליה מעיבים על השווקים ■ החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים בירידות

המסחר בשוק המט"ח מתנהל היום (ב') בהתחזקות השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג נחלש מול המטבע המקומי בכ-1%, לרמה של 3.53 שקלים, בעוד האירו נחלש אף הוא בכ-1% ונקבע על 4.77 שקלים. סוגיית המשבר הפיסקאלי בארה"ב מכבידה על הדולר גם מול המטבעות המרכזיים בעולם. מול האירו המטבע האמריקאי נסחר סביב 1.35 דולרים, ואילו הין היפני, נסחר סביב 97.9 ין לדולר.

בניגוד למרבית הנתונים הכלכליים בישראל המלמדים על פעילות ממותנת יחסית, שוק העבודה ממשיך לשקף חוזק משמעותי. הלמ"ס דיווחה היום כי שיעור האבטלה מנוכה העונתיות ירד מ-6.3% ביולי ל-6.1% באוגוסט, השיעור הנמוך ביותר שנמדד בישראל בשני העשורים האחרונים (לפי השיטה החדשה של הלמ"ס). במקביל, גם שיעור ההשתתפות בכוח העבודה המשיך לעלות, ועמד על 64% באוגוסט. חוזק ניכר גם בשיעור המשרות הפנויות שירד בחודשיים האחרונים, ובאוגוסט עמד על 2.7% (לעומת 2.9% ביוני), תוך שמירה על יציבות מתחילת השנה.

המסחר בבורסות אירופה מתנהל היום בירידות במקביל לירידות בחוזים העתידיים בוול סטריט. המחוקקים בוושינגטון עדיין לא הגיעו לעמק השווה בכל הנוגע לאישור התקציב לשנת 2014, ולהעלאת תקרת החוב. סלע המחלוקת העומד בין הצדדים הוא חוק הבריאות של אובמה, ה"אובמה-קייר", אליו מתנגדים הרפובליקאיים בתוקף. החשש מ"שיתוק" בכלכלת ארה"ב עלה אתמול לאחר שהרפובליקאים אישרו הצעת חוק לפיה חוק הבריאות יידחה בשנה בתמורה להמשך מימון הממשל הפדרלי.

באירופה, המשבר הפוליטי באיטליה מאיים להצית מפולת בשווקים, לאחר ש-5 שרים בקואליציה התפטרו מתפקידם בסוף השבוע, לאחר התפטרות סילביו ברלוסקוני. ראש הממשלה אנריקו לטה ינסה לבקש אמון מהפרלמנט בהצבעה שתיערך ביום רביעי הקרוב.

בהקשר זה, יוסי פריימן מנכ"ל פריקו השקעות ניהול וסיכונים מסביר כי "משבר תקרת החוב בארה"ב ומאמצי הקונגרס לצמצם את תוכנית הנשיא בתחומי המיסוי והכיסוי הרפואי הפדראלי צפויים להתקל בווטו נשיאותי. בהעדר מקורות מימון יתקשה הממשל לפעול ותעסוקת עובדי ממשל רבים תופסק לצד מגוון תוכניות שהונהגו לרווחת הציבור".

ב-ATRADE מציינים כי "כעת שנשק הריבית מוצא, יהיה מעניין לראות כיצד יגיב בנק ישראל לגל התחזקות נוסף של השקל כנגד הדולר. בינתיים נראה כי הבנק מצליח לשמור על יציבות מעל 3.5 שקלים לדולר. רמה זו עשויה להישבר במהלך הימים הקרובים, בעיקר אם הדולר בעולם ימשיך לאבד גובה".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל טיפס מעלה בחוזקה בשבוע האחרון והוסיף לערכו בסיכום שבועי כמעט 5 אגורות. המהלך הזה ראוי לציון על רקע העובדה שבעולם הדולר דווקא דשדש ונסחר בטווחים צרים מול המטבעות המרכזיים. אין ספק שמהלכיו האגרסיביים של בנק ישראל, ובכלל זה הורדת הריבית המפתיעה, הצילו את שער החליפין מקריסה מתחת ל-3.5".

עם זאת, בבנק ההשקעות ברקליס, סבורים כי בנק ישראל נכשל עד כה במדיניות ההתערבות שנועדה להחלשת המטבע המקומי. בסקירה הרבעונית שפרסמו אתמול ממליצים האנליסטים בבנק לנקוט בפוזיציה שורית של השקל כנגד האירו. בנוגע לצמיחה, בבנק ההשקעות מעריכים כי הכלכלה המקומית תתרחב בקצב של 3.5% ב-2013 ובקצב נמוך יותר של 3.3% ב-2014.