ישראלים שירדו מהארץ: "נקנה דירה, נחסוך ונעזור להורים"

משיבים לביקורת שמתח עליהם יאיר לפיד: "כולנו היינו חוזרים לישראל כהרף עין אם הממשלה הזו לא הייתה מזלזלת בתושבים שלה" ■ "החיים בישראל הם מלחמת הישרדות כנגד הסיכויים"

תגובות זועמות בפייסבוק נגד שר האוצר יאיר לפיד, שהתקומם על ירידה מהארץ של צעירים ישראלים. לפיד, שהגיב לכתבות שפורסמו בערוץ 10 והביאו את סיפורם של צעירים ישראלים שבחרו להגר מישראל לארה"ב ואירופה בשל יוקר המחיה הגבוה בישראל, אמר כי אותם צעירים "זורקים הכל לפח בשביל הנוחות של ברלין". הדברים שכתב בפייסבוק הלילה זכו בעיקר לביקורת קשה מצד הגולשים.

"כולנו היינו חוזרים לישראל כהרף עין אם הממשלה הזו לא הייתה מזלזלת בתושבים שלה", כתבה מורן אסף, הטוענת כי היא מתגוררת במסצ'וסטס, וזכתה למאות לייקים. "אקדמאים שקורעים את עצמם, עובדים ולומדים, צריכים אח"כ ע-ד-י-י-ן להיאבק כדי לסיים את החודש?? על מה ולמה? כשתתקן את זה, נחזור, אני לא מקבלת את הריגשי הזה שאתה מנסה לעשות לכולם פה, אני נמצאת בארה"ב לא באירופה; ועוד הרבה ישראלים".

יואב חיים התייחס ליוקר המחיה בישראל וכתב: "במבה שמיוצרת בארץ, נוסעת באוניה לגרמניה, משלמת שם מיסים (לא היא עצמה) ועולה זול יותר מאשר במבה שמיוצרת ונמכרת בארץ. כנ"ל לגבי מוצרים של עלית, תנובה ושאר חברות מונופוליסטיות. שכירת דירה מרווחת בברלין עולה זול. דירה מטה לנפול באשדוד עולה יותר ולבעל הדירה יש את שרירות הלב להקפיץ את שכר הדירה במאות שקלים בסוף החוזה כי הוא יכול. תחבורה ציבורית בברלין היא כל כך יעילה עד שלברלינאים רבים לא רק שאין רכב, הם מעולם לא טרחו להוציא רשיון נהיגה.

"ובישראל? תזכיר לי מתי החבר האימפוטנט שלך ישיק את הרכבת הקלה בתל אביב? ב-2030? לא בטוח? להזכיר לך את בועת הנדל"ן, או שטרחת, סוף סוף, לקרוא דוח רשמי של ה-OECD, מגובה בנתונים רשמיים של הלמ"ס? הדברים האלו, לפיד, הם גם באחריותך, אבל בינתיים עשית בדיוק את ההפך ממה שהתחייבת לעשות, אבל בדיבורים? הו.... בזה הצלת את המולדת ואת הכלכלה במו ידיך!

"אתה חסר סבלנות לנוחות? אני חסר סבלנות לנביאי תוכחה, שחושבים שעם מעט פתוס על השואה הם יכולים למסמס ביקורת מוצדקת ואני מגחך כשאני שומע את הפאתוס על המולדת היחידה שלנו, נובע מפיו של אדם ש'חירף את נפשו' בהגנה על המולדת, בשירות מסוכן ב'במחנה'. אתה כולך דיבורי רהב נטולי מעש. מוטב שתשתוק".

רינה טל התמקדה במחירי הדיור הגבוהים בישראל וכתבה ללפיד: "ברלין אינה תחליף לישראל, מר לפיד היקר, היא אלטרנטיבה. זכותו של אדם לגור היכן שחפץ בו... היכן שיוכל להתקיים בכבוד ולרכוש דירה תוך 70 משכורות ולא בהשלשת המספר הזה!! זכותו של כל צעיר לבדוק את כל מה שיש לתת. עד כמה שזכור לי, ישראל וגרמניה הן ידידות מזה שנים על אף כל הזעזוע והחור השחור בהיסטוריה שעברו ביניהן!! ( כשזו הראשונה עודנה לא היתה ארץ) אבל החיים ממשיכים, הזכרון נשאר וצורב ולמרות הכל ובגלל הכל - זכותו של כל אדם להחליט היכן יחיה.

"הלוואי ולא היו בי הנדודים לניכר והלוואי והייתי כן יכולה לחשוב על לגדל ילדים בארץ... ומי יודע אם זה יקרה, אבל סיסמאות פוליטיות לא קונות לי את האוכל במכולת וגם לא עושות לי הנחה בעת רכישת דירה. יש פה דור של אנשים משכילים וצעירים שכל חייהם עוד לפניהם ואם לא תעשו מעשה ותמתינו עוד כמה שנים... ישארו פה רק קשישים ותו לא".

"נעזור להורים במקום להיות עליהם לנטל"

גולש אחר שפתח דף בפייסבוק בשם "גם אני רוצה דרכון זר", כתב ללפיד שהוא השתתף בהפגנות במחאה החברתית והתאכזב מכך שלא חל שום שינוי גם לאחר הבחירות וההישג המרשים של מפלגת "יש עתיד".

"יאיר", כתב הגולש, "אף אחד לא זורק שום דבר לפח. אתה/אתם קבעתם מה סדר העדיפויות שלכם. בסדר העדיפויות הזה הקבלנים באים לפני הזוגות הצעירים, והטייקונים באים לפני ריקי מחדרה. מצטער אין שום סיבה שאני אשתעבד למשכנתא שגדולה עלי ב-5 מספרים רק בגלל שאתה לא מסוגל לאלץ קבלנים לבנות על קרקעות שנמכרו להם, אבל הם מעדיפים שלא לבנות כדי שהצע הדירות לא יעלה יותר מדי. אין שום סיבה שבגלל שאתה לא מסוגל לייצר תחרות במשק, סל מוצרי מזון בסיסיים בארץ יעלה פי 3 יותר יקר מאשר באירופה (זוכר, דחיתם את פירוק הפירמידות). אין שום סיבה שעומס המס (מסים ישירים + עקיפים + מכס) יהיה אחד הגבוהים באירופה רק כי אתה לא מסוגל לייעל את השירות הציבורי. יש עוד הרבה סיבות, אבל התחושה שלי שהתגובה שלי בכל מקרה תמחק מהר מאוד אז חבל על המאמץ".

ג'ק ריינץ, הטוען כי עזב את ישראל והיגר לארה"ב, הסביר ללפיד את מניעיו: "אוי, אדון לפיד... הסחטנות הרגשית הפולנית הזו כבר מזמן חדלה לעבוד עלי. אני נצר למשפחת ניצולי שואה, כאשר כל ענפי העץ המשפחתי שלי מצד אבי נכרתו באכזריות על ידי הנאצים בשואת פולין. עם זאת, גדלתי מחצית חיי בארה"ב. בכל פעם שאני חוזר לפה, לישראל, אני עושה זאת מאהבת המולדת ומרצון כנה לתת עוד צ'אנס למדינת היהודים. אך בכל פעם שאני עוזב, ברגע של כנות עם עצמי בשערי נתב"ג, אני יודע שאני עוזב לעתיד טוב יותר. אני יודע שאני לא אחיה בדוחק. אני יודע שאני אוכל לפרנס את עצמי בכבוד - ואשכרה אוכל אפילו לחסוך סכומים נאים ולאפשר לעצמי לחיות חיים יפים (אוקסימורון בלקסיקון הישראלי).

"מעבר לכך, אדוני: אני אוכל לעזור להוריי כלכלית במקום להיות עליהם לנטל. אני אוכל לטייל, לקנות אוכל אורגני (האוכל הבריא יותר שמשום מה יקר יותר), להיות בעל רכב יד ראשונה (ולא איזו טרנטה שכל שני וחמישי במוסך), ולהיות מסוגל לקנות לעצמי דירה, או אפילו - רחמנא ליצלן - בית פרטי, לפני שאגיע לגיל הזהב. ואני אוכל לעשות את כל זאת, אדון לפיד, מבלי ההרגשה שהממשלה שלי לא סופרת אותי ואת שכמותי. אני אוכל לעשות זאת מבלי להרגיש כמו פראייר שרק נותן, ומקבל בחזרה את המונח הזה שניתן לתארו כאות שממוקמת בין ו' ל-ח'. ואני אוכל לעשות זאת מבלי שאיזה פוליטיקאי פופוליסט תורן שהתיימר לשנות את המצב הנוראי הזה במדינה המקולקלת הזו עבור אנשים כמוני, כמו ההורים שלי - יטיף לי מוסר על כך שאני בוחר לברוח מאותה המדינה אשר עושה כל שביכולתה לגנוב ממני את המעט שעוד נותר לי.

"החיים בישראל הם מלחמת הישרדות כנגד כל האלמנטים וכנגד כל הסיכויים, ונמאס לנו להפסיד בעל כורחנו. נמאס לנו שכל הפרזיטים פה מתירים את דמנו, ואז עוד באים לנסות ולהסביר לנו ש'המצב קשה, וצריך להחליט החלטות קשות ולהדק את החגורה'. תהדקו אתם את החגורה - סביב הצוואר שלכם".