חשיפה: עדות המשנה ליועמ"ש לשעבר מייק בלס נגד מצא ומזרחי

"גלובס" חושף את העדות במשטרה של המשנה ליועמ"ש לשעבר, מייק בלס, על התנהגותם של מנהל רשות המסים, ג'קי מצא, ויועמ"ש הרשות, משה מזרחי, ועל השיחות האסורות שקיימו עם איתן רוב, שאת פעולותיו נדרשו לחקור‏

במסמך הנחשף כאן לראשונה - עדותו של עו"ד מלכיאל (מייק) בלס, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ביחידה הארצית לחקירות הונאה - החשיד בלס בהפרת אמונים את מי שהיה מנהל רשות המסים, ג'קי מצא, ואת מי שהיה היועץ המשפטי של רשות המסים, עו"ד משה מזרחי, וכמו כן העלה חשד לשוחד בפרשה.

מדובר בתלונות שמסרו למבקר המדינה 15 חוקרים ביחידת החקירות של מכס מע"מ, ובראשם קצין המודיעין של היחידה, רפי רותם, ומנהל מע"מ תל-אביב, שוקי משעול. התלונות עסקו ביחסים מושחתים של בכירים עם משפחות פשע ואנשי עסקים. המתלוננים דרשו לבדוק את מעורבותו של מנהל רשות המסים הקודם, איתן רוב, בתיקים שונים, על רקע פעילותו בתפקידים בכירים בענף הכדורסל.

החוקרים התלוננו בין השאר על הפחתה של 40 מיליון שקל לחברת דובק, שבראשה עמד אז אריה זייף, קודמו של רוב בתפקיד מנהל מכס מע"מ ועסקן ספורט, וכן הפחתת מס של 600 אלף שקל להיכל נוקיה בגין כרטיסי כניסה חינם למקורבים שלא דווחו. שני התיקים העוסקים בפרשיות אלה נעלמו ממשרדי רשות המסים.

מתוך כל הנושאים שהובאו לידיעת המבקר הקודם, מיכה לינדנשטראוס, נבדקה רק פרשה אחת, אשר פורסמה בדוח המבקר באמצע 2006. המבקר ראה בחומרה את העובדה שאיתן רוב נמנע מלדווח על סוגיות של ניגוד עניינים הקשורות לתפקידיו באיגוד הכדורסל ובמינהלת הליגה, ולא עמד בהתחיבויותיו להימנע מניגוד עניינים.

רוב קיבל כרטיסי חינם לאירועי כדורסל בליגה, בגביע ובמשחקי נבחרת ישראל, וכן כרטיסי כניסה נוספים בשווי 5,000 שקל, וכן קיבל ממכבי תל-אביב מינוי בהיכל נוקיה למשחקים ביורוליג בשווי 7,500 שקל.

בעקבות הדוח דרש לינדנשטראוס כי רשות המסים תבצע חקירה מקיפה על מעורבותו של רוב בתיקים שונים. מייק בלס הנחה את מצא ומזרחי להעמיק את החקירה. מצא ומזרחי, אחרי הפגישה אצל בלס, עדכנו את רוב, שכבר לא היה אז מנהל רשות המסים, והתייעצו איתו איך למסמס את דרישותיו של בלס. פרשת השיחות הללו פורסמה בתחקיר "גלובס" בהרחבה (זיכרון לטווח קצר, 28.10.10).

במסגרת עדותו של בלס, הנחשפת כאן לראשונה, הושמעו באוזניו האזנות הסתר של השיחות בין רוב, מצא ומזרחי.

בתגובה לשאלות החוקרים אמר בלס: "בפעם הקודמת כשמסרתי הודעה, אתה אמרת לי שהם סיפרו לאיתן רוב על העניין, וזה אולי היה במסגרת מסירת ידיעות למי שאינו איש ציבור. היום, כשאני שומע את השיחות, נראה שהמצב יותר חמור ומדובר בהפרת אמונים. עצם ביצוע השיחה הוא דבר פסול... סוג כזה של התייעצות בין עובד מדינה לאזרח שהוא עלול להיות מושפע מתוצאות הבדיקה בעניינו, הוא דבר פסול ביותר בעיניי. מטריד ביותר שזה סוג השיח שמקיים יועץ משפטי ברשות המסים עם אדם שנכתב עליו דוח של מבקר המדינה".

בחקירה אמרו החוקרים כי בפרשת הפחתת המס גדולה לדובק, "מזרחי אמר לרוב שבכוונתו 'למרוח' את הבודק".

בלס השיב: "אין בידי את כל העובדות הנוגעות להעסקתה של רעייתו של רוב אצל עו"ד דרוקר המייצג את דובק. אם הדבר תמים, ואין קשר בכלל לעניין דובק, אז ייתכן שאין כלום בנושא. מנגד, אם מדובר במצב שהעסקה היא תמורה לעניין ההפחתה, הדבר הוא מתחום דיני השוחד, וזה יותר חמור מתחום ניגוד העניינים".

בסיומה של "הבדיקה" שערך מזרחי על פעולותיו של רוב, דיווח מזרחי לבלס כי לא התגלו ממצאים חשודים. נגד רוב, מזרחי והשמות שהוזכרו בעניין דובק לא הוגשו כתבי אישום, והפרקליטות החליטה לא להעמיד את מזרחי לדין משמעתי אלא להסתפק בהערה.

ג'קי מצא הורשע בהפרת אמונים ובסיוע לשוחד בפרשה של המינויים הפסולים ברשות המסים, שם הייתה מעורבות עמוקה לרו"ח קובי בן-גור, ידידו ושותפו לעסקים של רוב, שהורשע במתן שוחד למצא.

לקריאת עדותו המלאה במשטרה של בלס - לחצו כאן