אובמה מזהיר משיתוק כלכלי אם לא תעלה תקרת החוב

אומר בנאום: "כשל'אפל' היו תקלות בסמראטפון, הם לא הפסיקו הייצור" - בתגובה על קריאות רפובליקאים לבטל את 'אובמה קייר' בגלל בעיות בהשקה ■ "התנהלות הרפובליקאים - מסע צלב אידיאולוגי"

בנאום תקיף ומתריס, הבהיר הערב (ג') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי לא ינהל מו"מ עם מחוקקים רפובליקאים על ביטול או דחיית היישום של חוק הרפורמות בשירותי הבריאות, שידוע כ'אובמה קייר'. הוא קרא לקונגרס להעביר לחתימתו חוק לתקצוב הממשל הפדרלי לשנת הכספים 2014 , שלא יתנה את התקציב בפגיעה ב'אובמה קייר'. שנת הכספים החלה היום.

אובמה הזהיר, כי אם המחוקקים הרפובליקאים יסרבו להעלות את תקרת החוב, ב-17 או ב-18 באוקטובר, השלב הבא של המאבק על הרפורמות בשירותי הבריאות, תיקלע ארה"ב ל"שיתוק כלכלי".

בהתייחסו לטענת הרפובליקאים, כי צריך לבטל או לדחות את 'אובמה קייר' בגלל תקלות בהשקת התכנית, שגם יישומה החל היום, אמר אובמה: "לא זכור לי שכאשר ל'אפל' היו תקלות בהשקת סמארטפונים, מישהו קרא להם לבטל את הייצור".

הוא תקף את המחוקקים הרפובליקאים בגין החלטתם ה"מוזרה" להציב את ביטול הרפורמות ב"מרכז האג'נדה" שלהם: "הרפובליקאים סוגרים את הממשלה בגלל מסע צלב אידיאולוגי שמטרתו לשלול ביטוח בריאות בהישג-יד מאמריקאים רבים. הם דורשים כופר נופש כדי לעשות מה שהם אמורים לעשות בתוקף תפקידם. שיתוק הממשל בידי הרפובליקאים לא היה צריך לקרות".

"לא אקבל דרישות פזיזות ובלתי אחראיות לשלול ביטוח בריאות ממיליונים, שמעלים אנשים מסוימים במפלגה הרפובליקנית",אמר אובמה.

הוא החל להכשיר את הקרקע לקרב הבא, בעוד פחות משלושה שבועות, על הרמתה של תקרת החוב. מחוקקי הימין הקיצוני כבר הבהירו, שאם לא יצליחו להביא לביטול 'אובמה קייר' בעימות הנוכחי על תקציב 2014, הם יתנו את העלאת התקרה בביטול חוק הרפורמות. הנשיא הבהיר כי גם בקרב הממשמש ובא אין בדעתו להיכנע לסחטנות הרפובליקאית: "לא אנהל מו"מ על חובתו של הקונגרס לשלם את החובות שהמחוקקים עצמם אישרו".

בנימה מתריסה הוא הזכיר לרפובליקאים את האירוניה שטמונה במצב הנוכחי: הם הצליחו לסגור חלק ניכר מפעילויות הממשלה, אך הם אינם יכולים למנוע את תחילת יישום 'אובמה קייר', מפני שחוק זה תוקצב זה מכבר.

לדברי אנליסטים, הטון הבלתי מתפשר של נאום אובמה מצביע על כך ששיתוק הממשל הפדרלי יימשך עוד זמן רב. לא מסתמנת נכונות לפשרה בין מחוקקי הימין הקיצוני, שטוענים שהצדק עימם ושאין להירתע ממאבק ממושך, לבין מחוקקים דמוקרטים, שטוענים כי הקמפיין הרפובליקאי הוא סחיטה ואי אפשר לנהל מו"מ עם סחטנים.

שני הצדדים מנהלים עתה מאבק על דעת הקהל ומטילים את האשם לשיתוק הממשל על עיקשות הצד שכנגד. בכל זאת, הסקרים מראים שרוב יחסי בציבור מטיל את האשם על הרפובליקאים, אם כי מסתמנת מגמה של הטלת האשם על כל הצדדים המעורבים, ובכללם הנשיא עצמו.

800 אלף עובדים פדרליים נשלחו היום לבתיהם לחופשה כפויה, שלא ברור מתי תסתיים. משרדי ממשל רבים נסגרו ובכללם הסוכנות להגנה על הסביבה, משרד החינוך ומשרד הפנים. שירותי הדואר פועלים, הצ'קים של הביטוח הלאומי מגיעים כסדרם אך משרדי מס ההכנסה סגורים וכמוהם הפארקים הלאומיים.