הערכות בפמליית רה"מ: אובמה לא מגובש סופית על איראן

לפי הערכות אלה, היה נכון לקיים את השיחה בעיתוי שבו היא התקיימה מפני שישראל וארה"ב יוכלו לגבש עמדה משותפת בנושא זה ■ בשיחה בבית הלבן, הבהיר נתניהו לאובמה שישראל אינה מוותרת על האופציה הצבאית

בעקבות הפגישה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, מעריכים בפמליית רה"מ, שאובמה טרם גיבש עמדה סופית בסוגיית הגרעין האיראני וכיצד להגיב על המחוות של נשיא איראן, חסן רוחאני.

ההערכות הישראליות הן, שאובמה דווקא מבין עניין ושהוא מודע לסיכונים שטמונים ביזמה האיראנית. לפי הערכות אלה, היה נכון לקיים את השיחה בעיתוי שבו היא התקיימה מפני שישראל וארה"ב יוכלו לגבש עמדה משותפת בנושא זה. צריך לעשות ניסיון לגבש מדיניות משותפת מול יריב ציני מאוד שחושב עד היום שהוא יכול לכדרר ולשחק ללא הגבלה.

בשיחה בבית הלבן, הבהיר נתניהו לאובמה שישראל אינה מוותרת על האופציה הצבאית. ישראל מקווה שארה"ב ואיראן לא יחתמו על הסכם חלקי והיא פועלת למנוע זאת. מחוקקים בקונגרס אמרו לרה"מ, שהם מעוניינים בהפעלת כוח צבאי נגד איראן.

בפמליה מציינים, שלנאום רה"מ היו כמה מטרות: האחת היא, להציג עובדות מול חיוכים. החשיבה היתה, שנתניהו צריך להופיע בעצרת הכללית אחרי גל ההתבטאויות האיראניות, בעצרת ומחוצה לה, כדי לפוצץ את הבלון של טהראן, בתקווה שהפיצוץ הזה יהדהד בדעת הקהל ובמערכת הממשלית.

המטרה האחרת היתה לחזק את מדיניות הסנקציות של ממשל אובמה, מדיניות שמגובה באופציה צבאית. החשיבה הישראלית היא, שבשלב זה אסור לאבד את הכדור. אפשר להבקיע שער, ואפשר לא לאבד את הכדור אגב כך.

ביומיים הקרובים מתוכננות לרה"מ הופעות רבות בתקשורת האמריקאית, בשיתוף עם השגריר הנכנס של ישראל בארה"ב, רון דרמר, והשגריר היוצא, מייקל אורן. בלשכת רה"מ מתכנים מתקפה תקשורתית דומה גם באירופה. החשיבה היא, שצריך להיערך למאבק, וזה יהיה מאבק לא פשוט. יש מדינות באירופה שרוצות להעצים את הסנקציות ויש שמתנגדות. צריך אפוא להמשיך במגעים כדי לוודא שאיראן אכן תפורק בפועל מאוראניום מועשר. בינתיים, התחושה הרווחת בפמליה היא, שישראל אכן הצליחה לגרום קשיים לאיראן.