"ניו-יורק טיימס": להגזמות נתניהו לגבי איראן יש פוטנציאל הרסני

ביקורת חריפה במאמר המערכת לשל העיתון על נאום רה"מ באו"ם ■ "אובמה צריך לסייע לנתניהו להבין שחבלה במאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב תעלה הסבירות של שימוש בכוח"

במאמר מערכת, מותח היום (ד') "ניו-יורק טיימס" ביקורת חריפה על נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצרת הכללית של האו"ם, אמש.

העיתון מציין שלנתניהו, כמו לארה"ב, יש סיבות לגיטימיות לחשוש מהמחוות האיראניות. "אך אם נתניהו ותומכיו בקונגרס יסתמאו מחוסר האמון שלהם באיראן עד כדי כך שהם יגזימו בחומרת האיום האיראני, יכשילו את מאמצי אובמה לנצל את ההזדמנויות הפוליטיות החדשות ויחבלו בסיכוי הטוב ביותר מאז 1979 לכינון יחסים חדשים עם איראן - לכך עלולות להיות תוצאות הרסניות".

איראן אכן הסתירה את תכניתה הגרעינית מפקחי או"ם במשך כמעט 20 שנה, והיא מעשירה אוראניום ברמות שמאפשרות את ניצולו ליצור נשק גרעיני, מציין העיתון. עם עובדות כאלה, קשה שלא להתייחס בחשדנות כלפי היזמות האיראניות החדשות.

"אבל נתניהו רמז פעמים כה רבות על שימוש בכוח צבאי כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני עד שנראה כי הוא שש אלי קרב, והוא עשה זאת שוב בנאומו בעצרת", אומר ה"טיימס".

גם לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, וגם לנשיא איראן, חסן רוחאני, יש קהלים ביתיים בעלי השקפות ניציות, וגם בעלי ברית שהם צריכים למשוך לצידם, במהלך המאמצים לחדש את היחסים בין שתי המדינות, מדגיש העיתון. "מבחינת אובמה, המשמעות היא לקיים יחסי עבודה צמודים עם ישראל ולסייע לנתניהו לראות, שחבלה ביזמות דיפלומטיות, בייחוד עוד לפני שאיראן הועמדה במבחן, רק תגדיל את הסיכוי לשימוש בכוח, וזו התוצאה הגרועה ביותר לכולם".