המורשת של קרויף

נתוני פתיחת עונת 2013/14 מוכיחים: קבוצות שמתבססות על מסירות קצרות מצליחות יותר על המגרש - ולא רק אם קוראים להן ברצלונה או באיירן

יוהאן קרויף אמר פעם ש"כדורגל הוא משחק פשוט, אבל אין דבר יותר מסובך מלשחק כדורגל פשוט". כדורגל פשוט, לתפישת עולמו של הגאון ההולנדי, הורכב (בין היתר) ממשחק מסירות קצרות מרגל לרגל. בנו, ג'ורדי, הגיע בעונה שעברה למכבי ת"א, ובזכות כדורגל כזה הצליחו הצהובים לשבור בצורת אליפויות של 10 שנים בישראל. בסוף העשור הקודם, כשפפ גווארדיולה החל לאמן את קבוצת הבוגרים של ברצלונה, שתחתיו התבססה הקבוצה לכדי מעצמת סגנון מסירות, שלימים קיבל את הכינוי טיקי-טאקה - אמר המנג'ר הקטאלוני: "יוהאן קרויף בנה כאן קתדרלה. התפקיד שלנו הוא לשפץ אותה". בינתיים גווארדיולה כבר עזב לבאיירן מינכן, והמאמן החדש של בארסה, חרארדו מרטינו, מתחיל להנחיל, ככה בקטנה, שיטות חדשות. רק שחודשיים בתוך עונת 2013/14, המספרים ממשיכים להבהיר חד-משמעית: משחק מסירות מדויק (שמטבע הדברים מתבסס בעיקר על מסירות קצרות בהן הרבה יותר קל לדייק), משמעותו הצלחה על המגרש.

אתר הסטטיסטיקה squawka פרסם השבוע את רשימת 10 הקבוצות שמתמסרות באחוזי הדיוק הגבוהים ביותר בליגות הבכירות באירופה, נכון למחזור הליגה האחרון. הפתעה לא ממש מרעישה נרשמה בפסגה: בארסה עדיין משחקת טיקי-טאקה מושלם, עם 5,089 מסירות מוצלחות העונה - עם אחוזי דיוק של 89%, ראשונה בתחום זה ביבשת. הסגנון ממשיך לעבוד לבארסה: מי יכול להתווכח עם מאה אחוזי הצלחה בשבעת המחזורים הראשונים של העונה והולכת הטבלה הספרדית? אינייסטה וצ'אבי מובילים את ברצלונה בפרמטר המסירות, עם 92%-93% אחוזי הצלחה לפאסים שלהם במשחקי ה"לה ליגה".

ובינתיים, המורשת של קרויף עברה יחד עם פפ גווארדיולה למינכן: אלופת אירופה וגרמניה שנייה בדירוג של squawka, עם 5,547 מסירות מדויקות העונה, ב-88% הצלחה, וגם היא פתחה את העונה החדשה בסערה, עם שישה ניצחונות ותיקו אחד, שמייצבים אותה בפסגת הבונדסליגה יחד עם דורטמונד.

מוליכת ליגה נוספת, פ.ס.ז' הצרפתית (יחד עם מונאקו), שלישית בדירוג עם 87% הצלחה במסירות עד כה; לאייאקס שבמקום הרביעי, ה-87% דיוק (5,126 מסירות) שלה עובדים קצת פחות טוב - היא רק במקום החמישי בהולנד נכון להיום, אך הפערים בליגה הזאת מזעריים (2 נקודות בלבד מפרידים בין המקום הראשון לשמיני בהולנד).

***

את החמישייה הראשונה בדירוג המוסרות המצטיינות משלימה סוונזי סיטי האנגלית, שהסיפור שלה מרתק. סוונזי אימצה כבר תחת מאמנה הקודם, ברנדן רוג'רס (כיום בליברפול) את שיטת המסירות הקצרות. הדבר עזר לה להכות את כל התחזיות וההערכות, כשסיימה את העונה האחרונה תחת רוג'רס (2011/12) במקום ה-11 בפרמיירליג הקשה והמתישה, ועוד כעולה חדשה. בעונה הקודמת המשיך מיכאל לאודרופ, אחד משחקני המפתח ב"דרים-טים" המיתולוגית שבנה יוהאן קרויף בברצלונה, את דרכו של רוג'רס - וסוונזי כבר עלתה למקום התשיעי בפרמיירליג בסוף העונה (והוסיפה לרזומה גם זכייה בגביע הליגה).

את העונה הנוכחית התחיל המועדון הוולשי קצת יותר לאט - רק שלושה ניצחונות בשישה משחקים. אולי כי לשחק פשוט זה לא תמיד פשוט כמו שזה נראה.

מקומות 6-10 בדירוג כוללים עוד כמה מוליכות וקבוצות צמרת: 6. מנשנגלאדבך - 87% דיוק (מקום שביעי בבונדסליגה); 7. רומא - 87% דיוק (מקום ראשון בליגה האיטלקית); 8. ריאל מדריד - 86% דיוק (מקום שלישי בספרדית); 9. טוונטה - 85% (מקום ראשון בהולנדית); 10. מנצ'סטר סיטי - 85% (מקום שביעי בפרמיירליג).