שירותי ערך מוסף בחינם

שילמנו ושילמנו, עד שבא סטיב ג'ובס עליו השלום ועשה לזה סוף

שירותי הערך המוסף היו פעם סעיף נפרד בדוחות של חברות הסלולר. זה היה בעידן טרום האייפון. כל אחד מהמפעילים דאג להבליט את שורת ההכנסות משירותי ערך מוסף, שכן זה היה אמצעי הביטוי האקסקלוסיבי לחדשנות החברה ולדימוי שלה כחברה מתקדמת.

כל שירות כזה שהתבסס על האינטרנט חייב גם חבילת גלישה מתאימה ובקיצור החברות הסלולריות עשקו את ציבור הלקוחות חודש בחודשו. עד שבא סטיב ג'ובס עליו השלום ועשה לזה סוף, ושינה את פני התעשייה והמודל התמחירי לנצח, והפך את חברות הסלולר לחברות ברזלים בלבד.

אפל הפכה את חברות הסלולר לכבישים שעליהם כל מכשיר יכול לרכב, וכל שירות תוכן לא חייב את אישור המפעיל. זה צד אחד של המטבע, שבאופן טבעי כיסח את הכנסות המפעילים.

הצד השני הוא התגובה של המפעילים, שבאה לידי ביטוי לא רק דרך השקת שירותי ערך מוסף משלהם שאותם הם מציעים כאפליקציות, זה ניחא. הצד השני הוא שגם הרשת בעצמה הופכת לסוג של אפליקציה.

זהו העולם החדש בשוק התקשורת, עולם ה-NFV (Network Functions Virtualization), שבו הרשת הסלולרית מופעלת בענן האינטרנט. במילים פשוטות, זהו עולם עם מינימום קופסאות וברזלים.

זהו עולם שבו המתג הוא תוכנה שיושבת בענן, לא צריך להחזיק נדל"ן בשבילו. כנ"ל גם לגבי יתר מרכיבי הרשת. כמה שפחות קופסאות וברזלים, כמה שיותר תוכנות ושירותים שיושבים אי-שם.