ביינר: ההשבתה בארה"ב לא תופסק עד שאובמה ידבר איתנו

יו"ר בית-הנבחרים בראיון ב-ABC: הנשיא יודע מה מספר הטלפון שלי; אני מחכה לצלצול ■ עם זאת, הוא מדגיש, כי אינו מוכן להוביל את ארה"ב לחדלות פרעון

יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, אמר היום (א'), כי הוא אינו יודע מתי תסתיים השבתת הממשל וכי נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הוא שצריך לקבל החלטה: להידבר עם הרפובליקאים לפני ביטול ההשבתה. המשמעות: המשבר נותר בעינו.

"הנשיא אובמה יודע מה מספר הטלפון שלי; אני מחכה לצלצול", אמר ביינר, בראיון בתכנת האקטאוליה "השבוע", ב-ABC.

ביינר אמר, כי הוא אינו מוכן להעמיד להצבעה במליאת בית-הנבחרים הצעת חוק למימון פעילות הממשל ללא תנאים מוקדמים, כלומר ביטול חוק הבריאות, אם אובמה והדמוקרטים לא יסכימו לקיים מו"מ רציני על הוצאות הממשל, לרבות 'אובמה קייר', במהלך ההשבתה. בה בעת, הא הוציא מכלל אפשרות העלאות מיסים במו"מ פוטנציאלי בהדגישו שהכנסות הממשל הולכות וגדלות, אך כך גם הגירעון וחהוב הלאומי.

יו"ר בית-הנבחרים הדגיש, כי לא יקיים הצבעה על הרמתה של תקרת החוב אם הממשל לא יקבל את תנאי הרפובליקאים. בכל זאת, הוא חזר ואמר, שהוא אינו מוכן להוביל את ארה"ב לחדלות פירעון. הוא לא הסביר כיצד אפשר ליישב את שתי ההצהרות.

בתשובה על שאלת המראיין, כיצד כל זה יגמר, אמר ביינר, כי הכדור מונח במגרשו של אובמה. לדבריו, הנשיא והדמוקרטים הם שאשמים בהשבתה ובאפשרות שלא תורם תקרת החוב.

"העם האמריקאי מצפה, שבעת משבר כזה, המנהיגים בוושינגטון ישבו וינהלו שיחה", אנר ביינר. "אמרתי לעמיתיי בבית-הנבחרים שאולי יש איזה חדר שבו אפשר לנהל שיחה כזו, אבל איש לא נמצא בו".

הוא חזר על טענות הרפובליקאים, שרוב הציבור בארה"ב מתנגד ל'אובמה קייר' ושחוק זה מטיל נטל כבד על מעסיקים ולפיכך הוא פוגע בכלכלה.

הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר, שרואיין מיד אחרי ביינר, אמר כי הדמוקרטים לא יקבלו את דרישות הרפובליקאים. הוא השווה את דרישות ביינר לדרישות טרוריסט שמתפרץ לבית, חוטף את הילדים ודורש: עכשיו בואו ננהל מו"מ על הכופר.

אובמה חזר ואמר בשבוע שחלף, כי כניעה לדרישות הרפובליקאים תחבל ביכולת המשילות של הנשיא ותנציח מצב של עריצות המיעוט.

קודם לכן אמר שר-האוצר, ג'ק לו, ב-CNN, כי לאובמה לא תהיה שום אופציה לפעולה אם הקונגרס יסרב להרים את תקרת החוב. "אין שום אופציה שתימנע חדלות פירעון של ארה"ב אם לא יהיה בידינו מספיק כסף לשלם חובות", אמר לו.

בתשובה על שאלה האם הבית הלבן לא יוכל להשתמש בתחבולות תחיקתיות לעקוף את אי הרמת התקרה, אפשרות שמרבים להזכירה בימים אלה, השיב לו: "הבית הלבן הבהיר זאת ללא כחל ושרק. לנשיא אין סמכות לנקוט פעולה כזו. הנשיא התייעץ עם עורכי-הדין של הבית הלבן, וזו המסקנה שהם הגיעו אליה".