סין מזהירה את ארה"ב: "השעון מתקתק; תגיעו להסכמה"

זאו גאוונגיו, סגן שר האוצר הסיני, דחק במחוקקים האמריקאים להגיע לעמק השווה ולמצוא פיתרון למשבר הפוליטי-כלכלי ■ גאוונגיו הזהיר את ארה"ב מפני אפשרות שההשקעות הסיניות ייפגעו כתוצאה מהמשבר

ממשלת סין הזהירה את ארה"ב וטענה כי השיתוק הממשלתי והאפשרות כי בפעם הראשונה בהיסטוריה כלכלת המדינה תיכנס למצב של חדלות פירעון, זהו מצב המאיים על ההשקעות ההדדיות של סין וארה"ב.

בתגובה הראשונה מאז נכנסה הממשלה הפדרלית של ארה"ב ל"שיתוק" לפני כשבוע, בייג'ין שלחה היום (ב') מסר חמור למחוקקים בוושינגטון לפיו עליהם להגיע לעמק השווה כי "השעון מתקתק" וכדאי להם להבטיח שההשקעות הסיניות לא יפגעו. זאו גאוונגיו, סגן שר האוצר הסיני, אמר במסיבת עיתונאים כי שתי הכלכלות הגדולות בעולם הן בלתי נפרדות וקשורות קשרים הדוקים מבחינה פיננסית.

השיתוק של הממשל האמריקאי, נכנס כאמור ליומו השביעי, כאשר פיתרון למשבר הפוליטי-כלכלי החמור אינו נראה באופק. ג'ון ביינר, דובר הרוב הרפובליקאי בבית הנבחרים, הקשיח את עמדתו כאשר אמר אמש כי "כעת הגיע הזמן עבורנו להילחם על תקציב המדינה".

"לארה"ב יש השקעות ישירות גדולות בסין ולסין יש אג"ח אמריקאיות", אמר גאוונגיו. "ארה"ב מודעת היטב לדאגות של סין בכל הנוגע לקיפאון הפיננסי ולבקשותינו להבטיח שההשקעות הסיניות לא יפגעו".

נזכיר, לפי נתונים רשמיים של ארה"ב, סין מחזיקה באג"ח אמריקאיות בהיקף עצום של 1.28 טריליון דולר (נכון ליולי 2013) אך לפי הערכות הסכום הזה גבוה בהרבה מאחר וסין נוהגת להשקיע גם באמצעות מתווכים.

"אנו מקווים שארה"ב תלמד את לקחי ההיסטוריה", אמר גאוונגיו, שציין כי בשלהי 2011, כאשר המחוקקים בקונגרס הגיעו להסכמה בדקה ה-90 בכל הנוגע להעלאת תקרת החוב, זה לא מנע מסוכנות הדירוג S&P להוריד את דירוג האשראי המושלם (AAA) של ארה"ב.