שוק המט"ח: הדולר היציג התחזק מול השקל ל-3.561 שקל

הדולר היציג עלה בכ-0.6% בעוד האירו היציג עלה בכ-0.5% ל-4.82 שקלים ■ FXCM: "השבוע, כשמועד תקרת החוב כבר באופק, העצבנות בשווקים התגברה וראינו ירידות חדות"

המסחר במט"ח התאפיין היום (ג') בהחלשות השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג התחזק מול השקל בכ-0.6% לרמה של 3.561 שקלים. האירו התחזק בכ-0.5% וננעל ברמה של 4.808 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.356 דולרים לאירו.

נזכיר כי למעלה משבוע הממשל הפדרלי האמריקאי משותק, לאחר שהמו"מ בין הדמוקרטים לרפובליקאים, שיאפשר את אישור חוק התקציב לשנת הכספים של 2014, לא צלח. חמור מכך, ארה"ב עומדת בפני אפשרות של חדלות פירעון אם תקרת החוב - העומדת היום על 16.7 טריליון דולר - לא תעלה עד ה-17 באוקטובר.

היום דווח באסיה כי מדד מנהלי הרכש הסיני של HSBC ירד בספטמבר ל-52.4 נקודות לעומת 52.8 נקודות בחודש אוגוסט. עם זאת, נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נקודות מאותתת על התרחבות בפעילות הכלכלית.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "אם בשבוע שעבר הפעילים בשוק היו אדישים למדי להשבתה הכללית ולמבוי הסתום הפוליטי, הרי שהשבוע, כשמועד תקרת החוב כבר באופק, העצבנות בשווקים התגברה וראינו ירידות חדות. הדולר בדרך כלל מתחזק כאשר רמת הסיכון בשוק עולה והמשקיעים מחפשים נכסים בטוחים יותר. ואמנם, בשבוע האחרון ראינו התחזקות של מטבעות המקלט הבטוח כגון הין והפרנק, ואולם הדולר דווקא נחלש, וזאת מאחר שהמבוי הסתום הפוליטי בוושינגטון פוגע באמון המשקיעים בכלכלה האמריקנית, וכמו כן, עד שתקרת החוב לא תועלה מתלווה לדולר הסיכון של חדלות פירעון, גם אם סיכוייו של תרחיש זה נמוכים".

ממשלת סין הזהירה אתמול את ארה"ב וטענה כי השיתוק הממשלתי והאפשרות כי בפעם הראשונה בהיסטוריה כלכלת המדינה תיכנס למצב של חדלות פירעון, זהו מצב המאיים על ההשקעות ההדדיות של סין וארה"ב. בתגובה הראשונה מאז נכנסה הממשלה הפדרלית של ארה"ב ל"שיתוק" לפני כשבוע, בייג'ין שלחה מסר חמור למחוקקים בוושינגטון לפיו עליהם להגיע לעמק השווה כי "השעון מתקתק" וכדאי להם להבטיח שההשקעות הסיניות לא יפגעו. זאו גאוונגיו, סגן שר האוצר הסיני, אמר במסיבת עיתונאים כי שתי הכלכלות הגדולות בעולם הן בלתי נפרדות וקשורות קשרים הדוקים מבחינה פיננסית.