התחממות ארה"ב-איראן מקפיאה את התקיפה של ישראל?

"דיפנס ניוז": ישראל בוחנת מחדש את האופציות הצבאיות שלה נגד איראן, שהולכות ומצטמקות ■ מקורות בישראל: שיחת הטלפון בין אובמה לרוחאני, שהחלה את תהליך ההתחממות בין וושינגטון לטהראן, שוללת אמינות מאיומי ההתקפה של נתניהו

ישראל בוחנת מחדש את האופציות שלה למאבק נגד האיום הגרעיני של איראן בעקבות התחממות היחסים בין וושינגטון לטהראן. אופציות אלה הולכות ומצטמצמות על רקע ההכנות של ארה"ב ומדינות אחרות לקראת ועידה בז'נווה, החודש, שבה יידונו הסיכויים לעסקה עם האיראנים - כך מוסר "דיפנס ניוז".

מקורות ממשלתיים וביטחוניים בישראל אמרו לשבועון, כי נכונותו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לבחון הליכה ב"מסלול דיפלומטי" מערערת במידה חמורה את האסטרטגיה הישראלית למאבק בתוכנית הגרעינית של איראן, אסטרטגיה שנשענת על סנקציות חמורות שמגובות באיום אמין של שימוש בכוח צבאי כדי לאלץ את איראן לזנוח כליל את תוכניתה.

כזכור, רה"מ בנימין נתניהו, בנאומו בעצרת הכללית, אמר כי ישראל לא תקבל הסכם חלקי עם איראן, מפני שהסכם כזה יאפשר לה לחדש את האיום הגרעיני אם היא תחליט להסתלק מהעסקה. לנוכח איום כזה, חזר והזהיר נתניהו, "לישראל לא תהיה ברירה אלא להגן על עצמה".

אולם מקורות בישראל טוענים, ששיחת הטלפון בין אובמה לנשיא איראן, חסן רוחאני, ב-27 בספטמבר, שהשיקה את תהליך ההתחממות בין שתי המדינות, חותרת תחת אמינות איומיו של נתניהו. כל עוד הבית הלבן מוסיף להיות מעורב ישירות במגעים עם איראן, במסגרת 5+1 (חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה), ישראל אפילו אינה יכולה לחשוב על התקפת מנע צבאית נגד מטרות באיראן, אמרו המקורות.

"יחסי אובמה עם רוחאני אולי מתחממים, אך הם מאלצים אותנו לשים בפריזר את התוכניות שלנו להתקפה צבאית חד-צדדית", אמר ל"דיפנס ניוז" קצין בכיר לשעבר, שהיה חבר במטכ"ל.

רוחאני הגיב על נאום נתניהו באמצעות ציוץ בטוויטר בזו הלשון: "ישראל כועסת מפני שחרבה קהתה ושאיראן הולכת ומתעצמת מיום ליום".

למרות הבטחותיו של אובמה, שישראל וארה"ב שותפות לאותה מטרה - מניעת נשק גרעיני מאיראן - התאכזבו ישראלים רבים מהאופן שבו טיפל הנשיא במשבר הנשק הכימי בסוריה. הם מטילים ספק ביכולתה, או בנכונותה, של ארה"ב לנקוט פעולה צבאית נגד איראן, אף על פי שאובמה טוען שהאופציה הצבאית עדיין מונחת על שולחנו.

ההפשרה המסתמנת בין ארה"ב לאיראן מציבה לפני ישראל שני אתגרים מקבילים: היא צריכה לדאוג לכך, שארה"ב תוסיף לדבוק באופציה צבאית אמינה, אם המאמץ הדיפלומטי מול איראן ייכשל; בה בעת צריכה ישראל להיות מוכנה לפעול לבדה נגד איראן אם המאמץ הדיפלומטי של ארה"ב ישא פרי, אך העסקה שתגובש עם טהראן לא תעמוד בקריטריונים שקבעה ישראל.

כך או כך, התנאים הפוליטיים והמבצעיים בזירה אינם מבשרים טובות לפעולה צבאית קונוונציונלית במקרה שהדיפלומטיה תיכשל, קובע "דיפנס ניוז".

אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, קראה אתמול לקונגרס לא לרופף את הסנקציות על איראן. המחוקקים הם שהטילו את הסנקציות ורק הם יכולים לבטלן או לשנותן. השדולה קובעת שאיראן חייבת להשעות את פעילויותיה הגרעיניות כדי לאפשר הצלחת המאמצים הדיפלומטיים של ארה"ב.

"כדי למנוע אי הבנות מצד איראן, ארה"ב חייבת לאותת בבהירות שהיא לא תבחן הקלה בסנקציות לפני שיהיה אפשר לאמת שאיראן אכן השעתה את פעילותה הגרעינית", נאמר בהודעת השדולה. "אם הפעילויות הגרעיניות של איראן יימשכו, ארה"ב והקהילייה הבינלאומית חייבות להסלים את הסנקציות ולחזק את המסר של הנשיא אובמה שאופציה צבאית אמינה עודה מונחת על השולחן".

שר הביטחון, משה יעלון, שהגיע אתמול לוושינגטון, צפוי להעלות את דרישת ישראל שהסנקציות יישארו בעינן בשיחות עם מחוקקים ועם עמיתו האמריקאי, צ'אק הייגל.