"הסיכון שלנו להשקעות בחו"ל גבוה מערב המשבר הפיננסי"

מנכ"ל מידרוג ערן היימר ב"פורום שוק החוב": "זה לא בריא עבור המשק בכך שמשקיעים את כספנו בצמיחה של מדינות אחרות" ■ ד"ר בועז שוורץ, מנכ"ל דויטשה בנק ישראל: "לדעתי אין סיבה להשקיע רק בישראל"

"החשיפה האמיתית של המשקיע הישראלי בחו"ל היא גדולה משחושבים", אמר מנכ"ל מידרוג ערן היימר ב"פורום שוק החוב" שערכה החברה היום (ג') לציון עשור להיווסדה. "אנחנו בעולם שהוא מאוד לא מאוזן המונשם על ידי בנקים מרכזיים על ידי ריביות אפסיות וגם הבנקים המרכזיים לא יודעים מה יהיה האפקט של היום שאחרי", לדבריו.

עוב אמר היימר, כי "כיום 15% מתיקי המניות של הגופים המוסדיים מושקעים בחו"ל אך כשלוקחים את כלל החשיפה של חברות מדד ת"א 25 לחו"ל (בניטרול הבנקים) עולה כי החשיפה של חברות במדד לחו"ל הינה 65%. החשיפה שלנו לחו"ל היא הרבה יותר גבוהה ממה שנדמה. החשיפה הכי גדולה של שוק האג"ח הישראלי בחו"ל הוא למדינות מזרח אירופה, אג"ח בשווי של 11 מיליארד שקל - וכשהריביות יתחילו לעלות תהיה לכך השפעה על מחירי הדיור".

היימר טוען, כי "מרבית מקרי חדלות הפירעון של חברות בישראל לא הגיעו בגלל בעיות מקומיות, אלא נבעו מבעיות בחו"ל בגלל השקעות בחו"ל. רמת הסיכון שלנו להשקעות בחו"ל היא הרבה יותר גדולה מזו שהייתה ערב המשבר הפיננסי כאשר ברקע 'תמרוצים' של הרגולטורים ושוק מקומי שהופך להיות קטן מדי. זה לא בריא עבור המשק בכך שמשקיעים את כספנו בצמיחה של מדינות אחרות. אנחנו יוצרים לחץ על הגופים להוציא כספים לחו"ל שאני לא בטוח שאין להם מה לעשות בישראל", סיכם היימר.

איך משקיעים בחו"ל?

במסגרת פורום שוק החוב התקיים גם פאנל שכותרתו "איך משקיעים בחו"ל?". מנכ"ל משותף ומבעלי השליטה באלטשולר שחם, גילעד אלטשולר, אמר בפאנל כי "סך החוב של בית ההשקעות הוא שליש בחו"ל וממשיך לעלות. אנחנו בכיוון של להוציא הרבה מאוד חוב לחו"ל. השוק המקומי לא ערוך לסיכוני נזילות".

מוטי סלע, מנכ"ל אשטרום נכסים, סיפר כי "בארץ יש מעט מאוד הזדמנויות לביצוע עסקאות נדל"ן. אנחנו משקיעים בעיקר במערב אירופה ועושים זאת בזהירות. במדינות הללו אפשר למצוא נכסים שייתנו תשואות טובות יותר".

ד"ר בועז שוורץ, מנכ"ל דויטשה בנק ישראל, אמר בפאנל כי "אחד המנכ"לים הבכירים בבתי ההשקעות שדיברתי איתם אמר לי שהוא רוצה בתיקים חשיפה של 50% לישראל ומנכ"ל אחר אמר לי שהוא רוצה חשיפה של 70%, בעיני שני המספרים הללו נראים לי מוגזמים". שוורץ התייחס בדבריו גם לנושא הרגולוציה: "ועדות כמו חודק מייצרות חסמים רגולטורים להשקעה בארץ, ולדעתי אין סיבה להשקיע רק בישראל".

מנכ"ל מידרוג היימר אמר בתום הפאנל: "תיאבון לסיכון זה חלק מהטבע האנושי, אנחנו לא יכולים להשקיע בעולם ללא סיכון. זה עולם מסוכן ויש בו הרבה מאוד עיוותים. אני לא חושב שהחברות הישראליות הן יותר הרפתקניות מאשר שהיו בעבר. מי ששם את הכסף שלו בחברה שמחפשת גז צריך להביא שהוא לוקח סיכון. גם בארץ יש סיכון במחירי הנדל"ן, אנשים לא הפסיקו להשקיע בגלל זה. עודף הכסף שיש בעולם ובארץ מייצר פחות מדי תשואה על הרבה סיכונים".