שפל ביצוא התעשייתי: צנח בכ-400 מיליון דולר בחודשיים

התאחדות התעשיינים מדווחת על שפל של 4 שנים ביצוא הישראלי ■ הנפגע המרכזי: ענף הטכנולוגיה

לאחר שמכון היצוא עדכן באחרונה את תחזיתו ל-2013, שצופה קיפאון ביצוא, מפרסמת התאחדות התעשיינים נתונים קודרים שמצביעים על שפל של 4 שנים ביצוא התעשייתי.

מנתוני ההתאחדות עולה כי בחודשיים האחרונים צנח היצוא הישראלי לחו"ל בלא פחות מ-400 מיליון דולר, כשאת הנסיגה החדה מובילות חברות המשתייכות לענף טכנולוגיות העילית. נתוני ההתאחדות מתייחסים לחודשים יולי-אוגוסט, שבהם ספג היצוא ירידה של 11% בהשוואה לרבעון השני של השנה. בתקופה זו הוא הסתכם בכ-3.46 מיליארד דולר.

מנתוני ההתאחדות עולה, כי החברות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהירידה ביצוא הן חברות מייצאות בתחום הכימיה שספגו ירידה של 20% ביצוא; חברות בתחום התרופות חוו ירידה של 30%; וחברות שעוסקות בתחום האלקטרוניקה רשמו ירידה של 16%. סך היצוא של חברות שעוסקות בתחומים אלה הסתכם ביולי ובאוגוסט בכ-1.41 מיליארד דולר בכל חודש, כ-190 מיליון דולר פחות בהשוואה לממוצע החודשי ברבעון השני של 2013.

באותה תקופה חלה ירידה חדה גם ביצוא של חברות המשתייכות לענפי המתכת, תכשיטים, מזון, משקאות וטקסטיל. עם זאת, חל גידול משמעותי ביצוא של תזקיקי נפט ומינרלים.

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, "הנסיגה החדה ביצוא מעידה על הירידה הדרסטית בכושר התחרות של ישראל אל מול השווקים בעולם. זה מצב חמור, שכן צמיחת המשק הישראלי, שהוא משק קטן, נשענת על יצוא. כשהיצוא נפגע- נפגעת גם הצמיחה במשק", אמר. אורן קרא גם היום (ג') לשרי הממשלה ולבנק ישראל לפעול בבהילות ולהחליט על נקיטת מהלכים שיסייעו ליצואנים באופן שיאפשר להם "להחזיר את היצוא למסלול של צמיחה", כדבריו.

אף שתחזית היצוא העדכנית של מכון היצוא צופה קיפאון בסוף 2013, בשבועות הקרובים אמורים כלכלני המכון להחליט אם לעדכן שוב את התחזית שלהם לסוף השנה לכיוון של ירידה ביצוא. החלטה כזו עשויה להיות מושפעת מהמשך המגמה של ייסוף בשקל וירידה בשער הדולר. התעשיינים והיצואנים קוראים כבר זמן רב לבנק ישראל ולמשרד האוצר לפעול להצרת צעדיהם של הספקולנטים ובמקביל, לרכוש דולרים בניסיון לייצב את שער הדולר.