שאלות ותשובות: מה שצריך לדעת על חדלות פירעון בארה"ב

אם יימשך, השיתוק בממשלה הפדרלית עשוי להכניס את כלכלת ארה"ב למצב של חדלות פירעון ב-17 באוקטובר

- כיצד יכולה להיווצר חדלות פירעון של ארה"ב?

כ-70 סנט בלבד מכל דולר שמוציאה וושינגטון באים מהכנסות מס, ולכן עליה ללוות את היתרה כדי לשלם את חשבונותיה. לאמריקה קל ללוות מכיוון שיש שפע של משקיעים שרוצים להלוות לה. הבעיה: הקונגרס קבע תקרה על החוב הממשלתי, והמחוקקים לא הגיעו להסכם על העלאתה.

- אז האם וושינגטון תפשוט את הרגל ב-17 באוקטובר?

לא, אבל כמות המזומנים שברשותה תתכווץ באופן מסוכן. מחודש מאי התקרבה הממשלה מאוד לתקרת החוב, ועכשיו נראה שהיא עומדת להגיע אליה באמצע החודש הנוכחי. משרד האוצר מעריך שכשהממשלה תגיע לתקרת החוב, יהיו לו כ-30 מיליארד דולר בנק. מכיוון שמשרד האוצר לא יוכל להגדיל עוד את החוב הלאומי, יהיה על הממשלה לשלם את חשבונותיה מכספי הכנסותיה ומהמזומנים שברשותה.

- לכמה זמן יספיק הכסף?

לא לזמן רב. משרד התקציב של הקונגרס מעריך שבנקודה כלשהי בין ה-22 ל-31 באוקטובר הממשלה לא תהיה מסוגלת לעמוד בחלק מהתחייבויותיה הכספיות. אף אחד לא יודע באיזה יום בדיוק זה יקרה מכיוון שאי אפשר לדעת מה יהיו הכנסות המס של מחר.

- ארה"ב תהפוך לחדלת פירעון ברגע שהכסף ייגמר, נכון?

זה תלוי באופן שבו מגדירים חדלות פירעון. בעבר הוגדרה חדלות פירעון כמצב שבו מדינה אינה משלמת לנושה. ממשל אובמה טוען שחדלות פירעון צריכה לכלול כל תשלום שהוא שלא שולם, כגון תשלומים למימון ביטוח הבריאות הציבורי. התשלום הראשון הגדול באמת שהממשלה צריכה לבצע לאחר שהיא כבר תגיע לתקרת החוב הוא 12 מיליארד דולר למימון הביטוח הלאומי ב-23 באוקטובר.

- מתי יקרסו שוקי ההון?

השווקים ייבהלו אם ייווצר הרושם שמחזיקי האג"ח לא יקבלו את המגיע להם במשך תקופה ממושכת. אנליסטים רבים מעריכים שהממשל האמריקני ינסה להעניק עדיפות לתשלומי החוב הלאומי, אך פקידים במשרד האוצר אומרים כי לא ניתן יהיה לבחור אילו חשבונות לשלם ואילו לא. פירעונות החובות הראשונים לאחר שהממשלה תגיע לתקרת החוב חלים ב-17, ב-24 וב-31 באוקטובר.

- כיצד תשפיע חדלות הפירעון על הכלכלה?

הכלכלה תשקע במצולות כמו אבן. ברגע שתחל חדלות הפירעון, הממשלה תהיה חייבת לקצץ את הוצאותיה בשליש מהיום למחר. הגרירה הפיסקלית - במידה שתימשך שנה שלמה - עלולה להיות שווה ל-4.2% מהתמ"ג, על פי חישובי גולדמן זאקס.

זה אינו מגלם את הפוטנציאל למשבר פיננסי. אם המשקיעים ייבהלו, שוקי המניות עלולים לצנוח, והדבר יפגע בקרנות פנסיה ויגרום לצרכנים לצמצם את הוצאותיהם. שוקי האשראי עלולים ללקות בשיתוק מכיוון שמשקיעים ברחבי העולם ישנו את יחסם לאג"ח של ממשלת ארה"ב, שמשמשות כבטוחה להלוואות בהיקף של טריליוני דולרים וכן לעסקאות פיננסיות אחרות.

- האם יש דרך קלה לצאת מזה?

המוני המומחים המבריקים בוושינגטון כבר הציעו כל מיני הצעות שעשויות - תיאורטית - לפתור את משבר תקרת החוב. משרד האוצר יכול להנפיק מטבע בן 1 טריליון דולר ולהפקידו בבנק המרכזי של ארה"ב (פדרל ריזרב) כדי למלא כבמטה קסם את קופות הממשלה. ממשל אובמה יכול להעלות באופן חד-צדדי את תקרת החוב מתוקף התיקון ה-14 לחוקת ארה"ב שאוסר חדלות פירעון, לטענתם ש כמה מלומדים.

הבית הלבן פסל שתי הצעות אלה, אך עצם העובדה שהן בכלל נשקלות מצביעה על אופיו המלאכותי של המשבר בוושינגטון. ארה"ב אינה בסיכון של חדלות פירעון שנובע מכלכלה כושלת. מה שקורה זה שתפקודה של המערכת הפוליטית הולך ומידרדר. הפתרון הסביר ביותר למשבר הוא הסכם בין הבית הלבן לקונגרס.