איראן מציעה: עצירת ההעשרה, סגירת מתקנים והגברת הפיקוח

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי במהלך שיחות הגרעין שיתקיימו בשבוע הבא מתכוונת איראן להציע למערב חבילת הצעות מרחיקת לכת בתמורה להפחתת הסנקציות

איראן מתכוננת לקראת שיחות הגרעין בינה לבין המעצמות, שייפתחו בשבוע הבא בז'נבה, ומתכוונת להציג למערב מספר הצעות להגבלת תוכנית הגרעין שלה - כך מדווח הבוקר (ד') עיתון ה"וול סטריט ג'ורנל".

העיתון האמריקאי מצטט גורמים רשמיים שתודרכו לפני הפגישה המתוכננת של בין נציגי איראן למעצמות בשבוע הבא, לפיהם ממשל רוחאני מוכן להגביל באופן משמעותי את תוכנית הגרעין בתמורה לכך שארצות-הברית ואירופה יתחילו להפחית באופן הדרגתי את הסנקציות, שפגעו באופן חמור בכלכלה האיראנית.

על-פי הדיווח, ההצעה האיראנית תכלול בין היתר הגבלה על מספר הצנטריפוגות הפועלות בשטח איראן, כמו גם הבטחה להגביל את העשרת האורניום לרמה של עד 20% - רמה שמעליה נחשב האורניום לנשק גרעיני.

"פתיחת מתקני הגרעין לבדיקות בינלאומיות מקיפות"

איראן מתכוונת להציע בנוסף לפתוח את מתקני הגרעין במדינה לבדיקות בינלאומיות פולשניות ומקיפות, ולא להגביל את הגישה אליהם כפי שנעשה עד כה. הממשל בטהרן שוקל עוד האם להציע לסגור את המתקן ההשערה בפורדו כחלק מתוכנית ההגבלות המוצעת, זאת על אף שאיראן הכחישה פעם אחר פעם כי מדובר בחלק מתוכנית הגרעין למרות טענותיה של ישראל וארצות-הברית בנושא.

אם הדיווח יתברר כנכון, והמעצמות יאמינו בכנות כוונותיהם של האיראנים, ההצעה עשויה להחיות מחדש את משא-ומתן הממושך והתקוע בין איראן למעצמות סביב תוכנית הגרעין, כמו גם לחזק את ההפשרה המדינית המתעוררת בין טהרן למערב.

אחת הדוגמאות האחרונות להתחממות היחסים ניתן לראות בהודעתו אתמול (ג') של שר החוץ הבריטי וויליאם הייג, לפיה לונדון וטהרן ימנו דיפלומטים שיחזקו את הקשרים בין המדינות. צעד שלדבריו יכול להוביל לפתיחה מחדש של השגרירות הבריטית בטהרן, והשגרירות האיראנית בלונדון.