שיתוף-פעולה חדש יעודד יזמות טכנולוגית במגזרי המיעוטים

קרן בירד יזמה יום עיון על מעט להקנות ליזמים מהמגזר הערבי כלים להצלחה בקיום שיתופי-פעולה גלובליים

קרן בירד, הקרן הדו-לאומית ישראל-ארה"ב לשיתוף-פעולה תעשייתי, חברה לחממה העסקית/מרכז העסקים נצרת ולמט"י נצרת לעידוד שיתופי-פעולה בין יזמים במגזר המיעוטים לבין חברות אמריקאיות. ביוזמה משותפת התקיים כנס Partnerships for Success: Practical Tips on International Collaboration for Entrepreneurs במלון גרדניה בנצרת.

הכנס נתמך על-ידי הרשות לפיתוח כלכלי של המגזר הערבי הדרוזי והצ'רקסי במשרד ראש הממשלה, ומשתלב בתכניות הרשות לעידוד מיזמים עסקיים בכלל וטכנולוגיים בפרט. גם שגרירות ארה"ב בישראל נרתמה ליוזמה.

החממה העסקית/מרכז העסקים נצרת פועל לטיפוח וחיזוק היזמות במגזרי המיעוטים, כולל בתחומי הטכנולוגיה העילית. החממה/המרכז פועל מזה כשנתיים ועד כה קידמה כ-80 מיזמים והביאה שבעה מיזמים לשלב קבלת ההשקעה מקרנות הון סיכון, בהשקעה כוללת של קרוב ל-18 מיליון דולר. עיקר הפוטנציאל העסקי של חברות אלה נמצא בחו"ל. הצלחה במהלך עסקי בחו"ל תלויה מאד בקיום שיתופי-פעולה עם חברות משווקי היעד. הכנס נועד לסייע ליזמים להבין טוב יותר את המורכבות של קיום שותפויות אלה וללמוד מאחרים על דרכי ההתמודדות עם האתגר. מטרה נוספת הייתה להנגיש את הכלים שהמדינה מעמידה לרשות היזמים על מנת להצליח.

ב-5 השנים האחרונות נאמדו כ-15 מיזמים ממגזרי המיעוטים אשר קיבלו מענקים לפיתוח מיזמים טכנולוגיים מהמדען הראשי בעידוד הרשות לפיתוח כלכלי במגזר הערבי, הדרוזי והצ'רקסי.

הכנס התקיים במתכונת של סמינר מקצועי אשר כלל הרצאות והשתלמויות של יזמים מובילים אודות ליווי, מימון וטיפוח מיזמים בתחומי הטכנולוגיה השונים. בין הדוברים שהשתתפו בכנס היו: ארני פטרושקה, יזם היי-טק אשר ייסד וניהל מספר חברות טכנולוגיות, ג'ונתן מדבנט, משקיע הון סיכון אשר הציג מגוון אפשרויות להמשך קידום ומימון מיזמים, ד"ר עודד מירב, מנהל GE Research בישראל אשר דיבר על שיתוף-הפעולה בין GE לחברות ישראליות, מישל היברט, מנכ"ל מתימו"פ שהציג את כלי הסיוע של המדען הראשי ונציגי חברות טכנולוגיה אשר שיתפו את היזמים בניסיונם והעניקו טיפים במציאת שותפים.

פאדי סוידאן, מנהל החממה העסקית בנצרת: "מטרת שיתופי-הפעולה בתחום הינה ועודנה לספק מענה בשטח לאתגרים השונים העומדים בפני המגזר. אנו משקיעים מאמצים בהכשרות הנדרשות למאמצי היזמות והפיתוח, ובהענקת הכלים הנדרשים הן לאישור ומימון מיזמים והן להתמודדות עם מיזמים שלא צלחו. על מנת להמשיך בפיתוח יזמות במגזר הערבי יש להמשיך ולמצוא פתרונות להקטנת חסמים והגברת הסיוע המועברים לטיפוח היזמות הטכנולוגית במגזר, ובכך להעניק הזדמנויות נוספות ומגוונות לקהל יזמים חשוב זה".


ד"ר איתן יודילביץ', מנכ"ל קרן בירד: "ידוע לנו שיש פוטנציאל גדול לא ממוצה של יזמות וחדשנות במגזר הערבי. זה מספר שנים, אנחנו פועלים להעלאת המודעות בקרבם על יכולותיה של קרן בירד ושמחים שיש תוצאות - יזמים שזוכים לתמיכה של קרן בירד יחד עם שותף אמריקאי, בתהליך תחרותי. יום עיון זה מסייע לנו להגיע למספר רב יותר של יזמים ולהעלות את הסיכוי שלהם לזכות בתמיכת הקרן".