חושבים בקטן: רבבות ישראלים עוברים לרכבי "סיטי" קטנים

אחרי שנים רבות שבהן לקוחות רכב בישראל אימצו את הגישה "הרבה זה יותר טוב", מתחילים רבים לרכוש כלי רכב שמותאמים לצרכים האמיתיים שלהם ■ שוק הרכב הישראלי משתנה

המילה "שדרוג" - התרגום העברי למילה האנגלית upgrade - כבר מושרשת עמוק בשפה העברית. אבל רבים יופתעו לגלות שלמילה ההפוכה downgrade אין תרגום רשמי לעברית (ההצעה היחידה של האקדמיה ללשון היא "שדרוג הפוך").

ייתכן שהפער בשפה נובע מהעובדה שהישראלי הטיפוסי משתדל להדחיק את קיומה של המילה הזו מהתודעה ושואף תמיד להתקדם ולשדרג בכל תחומי החיים. הבעלות על רכב אינה שונה במובן זה. לאורך השנים, הנטייה הכללית של הלקוחות בשוק הרכב הישראלי הייתה "הרבה זה יותר טוב". כולם רצו שהרכב הבא יציע יותר סנטימטרים לאורך ולרוחב, יותר כוחות סוס, יותר סטטוס וכך הלאה. ואם התקציב אינו מאפשר לשדרג? אז קונים משומשת - אבל משודרגת.

כיום מתחילים להופיע סימנים של שינוי. בשלוש השנים האחרונות החליטו עשרות אלפי לקוחות ישראלים להמיר את הסופר-מיני המשפחתית שלהם במכוניות "סיטי" קטנטנות. במקביל, משפחתיות "קטנות" נכנסות בהדרגה לנעליהן של משפחתיות מסורתיות, ואילו רכבי מיני-SUV זולים ואופנתיים פונים ללבם של לקוחות הג'יפים העירוניים לשעבר. התהליך הזה יואץ בחודשים הקרובים בזכות שלל דגמים קומפקטיים חדשים, במגוון פלחי שוק, שינסו להציע אלטרנטיבות לדגמים גדולים ומסורתיים יותר. הדגמים הללו עשויים לשנות את שוק הרכב הישראלי באופן יסודי.

מיניוואנים קומפקטיים: כבר לא קופסאות נעליים

פלח המיניוואנים הקומפקטיים, עם ממדים של מכונית משפחתית וקיבולת של שישה-שבעה נוסעים, אינו המצאה חדשה. אבל פיאט לוקחת כיום את הקטגוריה כולה למחוזות חדשים עם רכב, שהוא לא רק ה-5 2 הקומפקטי ביותר בשוק, אלא גם רכב שמביא את הפלח - שבעבר אופיין במוטו "מקסימום נוסעים במינימום כסף" - לטריטוריה חדשה של "רכבי סגנון חיים".

אורכה של הפיאט 500L בגרסת ה-living ה"ארוכה" הוא רק 4.35 מטרים, אבל יש לה רוחב נכבד, גובה לא מבוטל, המון משטחי זכוכית ובסיס גלגלים נאה של 2.6 מטרים. הקומבינציה הזו מאפשרת לדחוק לתוכה שבעה מושבים בשלוש שורות מבלי לגרום לנוסעים להרגיש כמו סרדינים בקופסה. כאשר כל המושבים פתוחים נפח המטען עומד על 168 ליטרים בלבד, אבל מי שזקוק להובלת מטענים יכול לקפל בקלות שישה מבין שבעת המושבים של ה-500 הארוכה לרצפה, ולקבל נפח הטענה רב-תכליתי של כמעט 1,600 ליטרים. לחלופין אפשר לבחור אחת מאין-ספור קומבינציות שונות לארגון החלל הפנימי.

המנועים שייכים למבחר המוכר של פיאט, והגרסה האוטומטית (רובוטית) היחידה תהיה עם מנוע 1.3 ליטרים בנזין בהספק 85 כוחות סוס. פיאט מבטיחה גם נוחות נסיעה טובה ויכולת ניהוג של סופר-מיני אירופית, אבל מה שבאמת מייחד את הכלי הזה הוא העיצוב, שמאמץ סממנים אופנתיים וצעירים ממשפחת הפיאט 500, כמו שילוב בין צבעי דיפון שונים (שחור/אדום, למשל), צביעה דו-גונית של המרכב ועוד. מחיר גרסת השבעה מקומות טרם פורסם, אך אם לשפוט על-פי מחיר הבסיס של הרכב בגרסת חמישה מושבים (כ-115 אלף שקלים), אפשר לצפות למחיר של פחות מ-130 אלף שקלים.

פיאט 500L / צילום: יחצ
 פיאט 500L / צילום: יחצ

מכוניות "עירוניות": מנישה לשוק של ממש

המכוניות העירוניות הן הפלח הצומח ביותר בישראל בשלוש השנים האחרונות, והן ממחישות שיש לא מעט לקוחות שמוכנים לזנוח את האמונה "הרבה זה יותר טוב". מתברר שכאשר תג המחיר אטרקטיבי מספיק, והרכב מגיע עם ה"ניילונים" ועם אחריות היצרן, רבים מוכנים להתאים את הבחירה לצרכים האמיתיים שלהם.

עד לאחרונה, הפלח הזה היה די חד-ממדי, ורוב הדגמים ענו להגדרה "שלם מינימום, קבל מינימום". כיום המצב מתחיל להשתנות, והפלח הצר הזה הופך לשוק מגוון ורחב, עם טווח מחירים של כמעט 20 אלף שקלים בין הדגמים הבסיסיים לדגמים המשודרגים.

לחלק התחתון של הפלח הזה הצטרפו, ממש בשבועות האחרונים, דגמים שמחיריהם באזור ה-55 אלף שקלים, פלוס מינוס. אלה מיועדים למי שזקוק לתחבורה אלמנטרית ללא "אקסטרות", למעט היתרון של רכב חדש באחריות. במחיר הזה אפשר למצוא כיום את הסוזוקי אלטו הידנית, עם שש כריות אוויר, ואת גרסת הליטר האחד הידנית החדשה של שברולט ספארק. סביר להניח שעוד דגמים יצטרפו לטריטוריית המחיר הזו דרך מבצעי מועדוני לקוחות וכדומה.

מהצד השני של קשת הדגמים העירוניים מתחילות לזלוג לשוק אופציות שניתן לכנות אותן "סופר סיטי"; כלומר מכוניות עירוניות שנמצאות על גבול הממדים והשימושיות של מכוניות סופר מיני. הנציגה הראשונה בפלח היא הספייס סטאר של מיצובישי, שממדיה מציבים אותה בין פלח הסופר מיני לבין מכוניות עירונית. הדגם האוטומטי החזק שלה עולה פחות מ-80 אלף שקלים לפני מבצעים. מעבר לפינה נמצאת גם יונדאי I10 החדשה, שתגיע אלינו בקרוב עם תוספת של חמישה סנטימטרים לבסיס הגלגלים, שמונה סנטימטרים לאורך ו-6.5 סנטימטרים לרוחב - קרוב מאוד לממדי יונדאי גטס הראשונה.

פלח המיני יוקרה: האופוזיציה הגרמנית של הבריטים

המותג מיני של ב.מ.וו כתב מחדש את ספרי הלימוד של פלח היוקרה, והוכיח שיש מקום - גדול - בשוק לרכב פרימיום בממדים מינימליים. בעקבות ההצלחה הופיעו ה-A1 של אאודי, שגם היא גזרה קופון מכירות נאה מהפלח האופנתי הזה, פיאט 500 שמיצבה את עצמה מלכתחילה כאביזר אופנה נחשק, וסיטרואן DS3 שהצליחה לשדרג את תדמית המותג כולו.

אבל הפלח הזה רחוק מלמצות את עצמו, ובשנה הבאה הוא צפוי להתרחב למחוזות חדשים. באופק הקרוב כבר נמצאת אופל Adam הקטנה, שהולכת במסלול הבטוח, שסללה המיני של ב.מ.וו. במסגרת ממדים של מכונית סופר מיני היא מציעה עיצוב פנים תוסס ואיכותי, ואפשרות לבצע "פרסונליזציה" של הרכב עם אלפי שילובים שונים בין צבעי גג ומרכב, צבעי דיפון, סוגי גלגלים וכולי. יש גם מגוון אופציות "סגנון חיים" כמו מערכות מולטימדיה מתקדמות, מנשא מובנה לאופניים ועוד. המחירים בארץ צפויים לנוע סביב מחירי הפיאט 500 ומעלה.

מאוחר יותר, במחצית השנייה של השנה הבאה, צפויה מרצדס לבצע עוד ניסיון לבצע קאמבק לשוק הפרימיום-סופר-מיני, עם מכונית חמש דלתות חדשה ותוססת של המותג סמארט. רמז עבה לעיצוב - המרהיב - של הדגם העתידי סיפקה החברה באמצעות רכב תצוגה שהוצג בספטמבר בתערוכת פרנקפורט. כבעבר, מרצדס חוברת לצורך הפרויקט עם צד שלישי. בסמארט ארבע דלתות הקודמת השותפה הייתה מיצובישי. כעת זו רנו, שתייצר על אותו בסיס את הדור הבא של הטווינגו, גם הוא עם חמש דלתות. החידוש יהיה אופציה להנעה חשמלית כבר מהשלב הראשון של ההשקה.

היונדאי 10 / צילום: יחצ
 היונדאי 10 / צילום: יחצ

מיני SUV: קטן זה גדול

כמו הרבה רעיונות מקוריים ופורצי דרך, שהופיעו בתעשיית הרכב בעשורים האחרונים, גם הקונספט "מיני Suv עירוני-אופנתי" נולד ביפן ונשדד ללא היסוס על-ידי שאר העולם. לא מדובר כאן על ניסן ג'וק הפופולרי אלא על דגמים מוקדמים הרבה יותר כמו דייהטסו טריוס ומיצובישי פג'רו-מיני, שהופיעו בשוק היפני לפני יותר משני עשורים ובמשך שנים רבות זכו להתעלמות גורפת - אם לא ללגלוג - מתעשיית הרכב הממוסדת.

אבל כיום זהו פלח המכירות הלוהט ביותר באירופה, וכל היצרנים הגלובליים לוחצים על הגז במטרה ליישר קו עם ניסן ג'וק ודומיו. כתוצאה, בחודשים הבאים עתיד השוק המקומי לספוג מבול של דגמי מיני Suv חדשים, קומפקטיים ואופנתיים במחירים, שמתחילים באזור ה-115 אלף שקלים בלבד לדגמים ידניים, ומגיעים עד 130 אלף שקלים פלוס-מינוס לדגמים אוטומטיים מאובזרים בנדיבות.

הרנו Capture מעלה בשוק כבר כיום גלים לא מעטים עם עיצוב סופר אופנתי ועם מחירים ידידותיים. שברולט Trax מציעה מראה של Suv "אמיתי" וקשוח והיצע מנועים ותיבות הילוכים של מכוניות משפחתיות. מעבר לפינה מחממת מנועים הפיז'ו 2008, שגם היא עתידה להציע חבילת אבזור/תמחור אטרקטיבית. אוטוטו מגיעה אלינו סוזוקי S-Cross בעלת העיצוב האופנתי, עם מחירים שיתחילו כבר בכ-110 אלף שקלים לדגם 4X2 ידני, עם מנוע 1.6 ליטרים בנזין, ויגיעו עד כ-140 אלף שקלים לדגם הנעה כפולה אוטומטי ומפואר. באופק נמצאים גם אופל מוקה, בן הדוד של שברולט טראקס, כלים מתחרים מבית הונדה וטויוטה, וסליחה אם שכחנו מישהו.

ייתכן שהפער בשפה נובע מהעובדה שהישראלי הטיפוסי משתדל להדחיק את קיומה של המילה הזו מהתודעה ושואף תמיד להתקדם ולשדרג בכל תחומי החיים. הבעלות על רכב אינה שונה במובן זה. לאורך השנים, הנטייה הכללית של הלקוחות בשוק הרכב הישראלי הייתה "הרבה זה יותר טוב". כולם רצו שהרכב הבא יציע יותר סנטימטרים לאורך ולרוחב, יותר כוחות סוס, יותר סטטוס וכך הלאה. ואם התקציב אינו מאפשר לשדרג? אז קונים משומשת - אבל משודרגת.

כיום מתחילים להופיע סימנים של שינוי. בשלוש השנים האחרונות החליטו עשרות אלפי לקוחות ישראלים להמיר את הסופר-מיני המשפחתית שלהם במכוניות "סיטי" קטנטנות. במקביל, משפחתיות "קטנות" נכנסות בהדרגה לנעליהן של משפחתיות מסורתיות, ואילו רכבי מיני-SUV זולים ואופנתיים פונים ללבם של לקוחות הג'יפים העירוניים לשעבר. התהליך הזה יואץ בחודשים הקרובים בזכות שלל דגמים קומפקטיים חדשים, במגוון פלחי שוק, שינסו להציע אלטרנטיבות לדגמים גדולים ומסורתיים יותר. הדגמים הללו עשויים לשנות את שוק הרכב הישראלי באופן יסודי.

סוזוקי קרוס / צילום:יחצ
 סוזוקי קרוס / צילום:יחצ

יומן קורונה:
ניוזלטר יומי על כל מה שצריך לדעת
הרשמה
הרישום נכשל
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988