"סביר שתראו בישראל 2-3 עסקאות ביותר ממיליארד דולר"

ריצ'רד הרדיגרי שמנהל את תחום המיזוגים והרכישות הטכנולוגי של ברקליס: "אני מבלה המון זמן סביב חברות ישראליות וסביב חברות אמריקניות שמסתכלות על חברות ישראליות"

הריאיון הטלפוני עם ריצ'רד הרדיגרי (Hardegree), בנקאי השקעות בברקליס קפיטל, היה אמור להתחיל ב-7:00 בבוקר, לפי שעון החוף המערבי בארה"ב. סיבות טכניות שונות דחו את השיחה לאזור 8:30, 18:30 אצלנו. כאשר הרדיגרי כבר עלה על הקו סוף סוף, הוא נשמע מותש למדי. הרדיגרי, הסביר את השינויים בתזמון בשיחה דחופה עם הבוס, מה שבדיעבד הסתבר כשינוי ארגוני בהנהלת הבנק בארה"ב, ותשישות מסוימת בעקבות חזרה אתמול בטיסה מניו יורק, חוויה די סטנדרטית. הרדיגרי ישתתף בכנס הג'רני של ארנסט עד יאנג ו"גלובס" שייערך ב-17 באוקטובר בתל אביב.

הרדיגרי, שמנהל במשותף את תחום המיזוגים והרכישות הטכנולוגיים של ברקליס בעולם והפעילות של הבנק בעמק הסיליקון, אמור להיות עסוק למדי. היקפי המיזוגים והרכישות בתחומים הטכנולוגיים חזרו למקומם הטבעי בשנה האחרונה, לצד הנטייה שיש לחברות ההיי-טק לפנות לוול סטריט לגיוס כספים, אך עדיין מהווים את ערוץ העסקאות המשמעותי ביותר עבור בנקאי ההשקעות.

"מאז המשבר הפיננסי תחום ה-M&A התאושש לאט בגלל חוסר הוודאות. לא הייתה התלהבות מנטילת סיכונים, שמיזוגים ורכישות זה בהחלט חלק ממנו", מתאר הרדיגרי את המצב, "אבל אני חושב שבשנה האחרונה אנחנו מתקדמים לקראת התרוממות של כמה אחוזים בפעילות ה-M&A הגלובלית, ובתחום הטכנולוגי אף יותר מכך".

הביטחון של הרדיגרי מבוסס על הנחת מוצא של שיפור באווירה הכלכלית הבינלאומית, ובהתאם שיפור בנכונות לבצע עסקאות מורכבות. בין העסקאות הגדולות שנראו בשנה האחרונה עמדו על הפרק רכישת נוקיה על ידי מיקרוסופט, הפיכת חברת דל לפרטית, וגם עסקאות צנועות יותר, אך עדיין מרשימות כגון רכישת ווייז על ידי גוגל.

גם ה-IPO צפוי להמשיך ולהתרומם, ולדברי הרדיגרי "מצבור ההנפקות שבדרך הוא די עמוס", זה לאחר עשור שבו היחס בין הנפקות למכירת חברות בתחומים הטכנולוגיים עמד על 1 ל-10 על פי הערכות מסוימות (לפחות בישראל). בנקאות ההשקעות סביב המיזוגים והרכישות בעולם הטכנולוגי עתיר בתנודתיות, והסקאלה נעה תמיד בין חברות צמיחה מהירה שמעדיפות להישאר עצמאיות ולמצות את הפוטנציאל לבין חברות בתחומים יותר בוגרים, שמבינות שאת הפרמיה ניתן להשיג בעיקר בתהליך רכישה.

הרדיגרי מסמן את התחומים באופן ברור: "כרגע אזורי הצמיחה הם יותר באינטרנט, גישה לתוכנה מרחוק (SAAS), ניתוח של כמויות מידע גדולות (Big data), או שינויים טכניים בתחום האחסון. נראה כעת שאנחנו יוצרים חברות אינטרנט מהר יותר מכפי שאנחנו ממזגים אותן, אבל סביר להניח שאנחנו ממזגים חברות שבבים יותר מהר מכפי שאנחנו יוצרים כאלו".

"עסקאות יוצאות דופן"

ברקליס אינה חלק מהבנקאים שמלווים את ההנפקה החמה בעולם ההיי-טק כרגע, של טוויטר. דברים יכולים עדיין להשתנות והרדיגרי אינו מעוניין להתייחס לסיכויי הצלחת ההנפקה, אך מציין כי "זה שהן מנסיים לבצע את ההנפקה כעת זה נראה מתאים אחרי שפייסבוק התאוששה והסנטימנט בשוק נראה יותר חיובי".

בישראל פועלת ברקליס בעקבות רכישת ליהמן ברדרס ב-2009 שמנוהלת על ידי לן רוזן. הרדיגרי מעיד כי הוא מבלה בישראל לעיתים קרובות, ופוגש את החברות הפוטנציאליות בישראל או לחילופין בארה"ב. "אני מבלה המון זמן סביב חברות ישראליות וסביב חברות אמריקניות שמסתכלות על חברות ישראליות. יש המון הזדמנויות בישראל ורוב חברות ההיי-טק הגדולות רואות את ישראל כמצע להזדמנויות ותמיד מחפשות רכישות כאן".

ההיי-טק הישראלי, כך עושה רושם, עלה מדרגה בשנה האחרונה. גם אם עסקאות בסדרי הגודל של ווייז, שנרכשה על ידי גוגל בכמיליארד דולר הן יוצאות דופן, העסקאות הבולטות בשנתיים האחרונות טיפסו לסדר הגודל של 400-500 מיליון דולר, לעומת 200-300 בעבר הלא רחוק, שלא לדבר על עסקאות כדוגמת טראסטיר-IBM או קונדואיט-פיריון, שמספקות לחברות הפרטיות סדר גודל של כ-700 מיליון דולר. ברקליס ככל הידוע, לא היו מעורבים בעסקאות הללו.

הרדיגרי: "אני מאמין שרמת הניסיון של המנהלים בישראל עלתה, כמו איל וולדמן במלאנוקס שכבר היה כמה פעמים בחברות בינלאומיות והמטרה שלו היא להקים מובילה עולמית. רכישת וויז הייתה מיועדת לצורך השגת שוק ענק. כאשר שחקנים כמו פייסבוק, אפל וסמסונג רודפים אחרי הזדמנויות כאלה, אתה מגיע לעסקאות יוצאות דופן".

- יש סיכוי לדעתך שנראה בישראל יותר עסקאות בסדרי הגודל האלו לעיתים קרובות יותר?

"אי אפשר לראות את זה מדי שבוע, אבל לדעתנו זה יכול לקרות כמה פעמים בשנה. זה לא בלתי נמנע שתראה 2-3 עסקאות בסדר הגודל שמעל למיליארד דולר בכל שנה. לדעתנו זה הכיוון, ומעבר לכך נראה המון טרנזקציות במאות מיליונים. זה בהחלט שינוי לעומת סדרי הגודל בעבר".

עסקאות בתחום ההייטק
 עסקאות בתחום ההייטק