סטנלי פישר: אירופה היא הסכנה הגדולה ביותר לכלכלה

נגיד בנק ישראל לשעבר טען כי ארה"ב תתגבר על הבעיות בקרוב, ואת הבעיות באירופה ייקח עוד זמן לפתור

נגיד בנק ישראל לשעבר פרופ' סטנלי פישר טוען בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג כי אירופה נותרה הסכנה הגדולה ביותר לכלכלה העולמית ולא ארה"ב, חרף משבר התקציב בוושינגטון.

"אני חושב שארה"ב תתגבר על הבעיות, כנראה במהרה, ושאת הבעיות באירופה יש לפתור", אמר פישר. הוא ציין כי המצב באירופה "מורכב מאוד".

פישר מכהן היום כחבר ב-Council on Foreign Relations (רש"ת: CFR), גוף ללא מטרות רווח או השתייכות פוליטית המוציא לאור מאמרים ומחקרים על מדיניות החוץ של ארה"ב. ה-CFR נוסד ב-1921 והמטה שלו ממוקם בניו יורק, עם שלוחה בוושינגטון.

חוסר היכולת של ממשל אובמה להעביר את התקציב הביא לשיתוק ראשון בממשל האמריקאי מזה 17 שנים, החל מ-1 באוקטובר. אם הרפובליקאים לא יסכימו להעלאת תקרת החוב עד יום חמישי, ארה"ב תיקלע לחדלות פירעון בפעם הראשונה בהיסטוריה שלה. במקביל, הפדרל ריזרב הפתיע את השווקים בפגישה המוניטרית האחרונה, אז החליט לא לצמצם את רכישות האג"ח בהיקף של 85 מיליארד דולר מדי חודש.

"זוהי תקופה יוצאת דופן כי גם המדיניות המוניטרית וגם המדיניות הפיסקלית בארה"ב עומדות במרכז הדאגות בכלכלה העולמית", הוסיף פישר.

פישר אמר שהבעיות בוושינגטון הופכות את עבודת הפדרל ריזרב קשה יותר. הוא אמר שההחלטה לא להפחית את רכישות האג"ח בחודש שעבר הייתה נכונה, אולם לדעתו הפד ייאלץ להתחיל בהפחתה "בקרוב".

"הם צריכים לקבל עוד נתונים שיעידו כי הכלכלה מתחזקת", אמר פישר. "נתוני האבטלה לא מעובדים בימים אלה בגלל השיתוק כך שייתכן שרק בדצמבר יהיה ניתן לקבל את ההחלטה, אם השיתוק לא יימשך זמן רב".

פישר, ששמו הוזכר כמועמד לרשת את בן ברננקי כיו"ר הפד, הביע ביטחון כי ג'נט יילן, מי שנבחרה לבסוף ע"י אובמה לכהן כיו"רית הפד, תצליח במשימה: "הם חייבים לנהל את הפחתת רכישות האג"ח ואני בטוח שהיא תעשה זאת היטב".