בדיקת "גלובס": 3 לפטופים מוזלים ומשתלמים לכל סטודנט

מבצעי הרשתות על מחשבים ניידים לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית, מציעים עסקה משתלמת לסטודנטים ולכל מי שחפץ במחשב נייד ■ "גלובס" סוקר שלושה דגמים של לפטופים בתמחור נוח, ומפרט את מפת המבצעים העדכנית

אתמול (א') התחילה שנת הלימודים האקדמית. יותר מ-300 אלף סטודנטים יחזרו לספסל הלימודים, רובם ככולם מצוידים במחשב נייד. בתקופה זו, רשתות המחשבים מציעות מבצעים מיוחדים על מחשבים ניידים לסטודנטים ויצרניות המחשבים מקדמות דגמים שונים במטרה להגביר את קצב המכירות. למרות שמדובר לכאורה במוצר שמיועד לסטודנטים, הרי שגם אנשי עסקים ייהנו מהמבצעים. הדרישות של סטודנטים ואנשי עסקים הן דומות בעיקרן: לפטופ לא כבד, סוללה שתחזיק שעות רבות ועדיף במחיר לא גבוה.

קצת מאכזב לגלות שרוב הלפטופים שעל המדפים כוללים מסכים בגודל 15.6 אינץ' שאמנם מציעים עבודה נוחה בבית, אבל המשקל הלא קל שלהם מקשה להסתובב איתם כל היום. מעבר לזה, נראה שרשתות המחשבים פחות דוחפות במבצעים שלהן לפטופים עם מסכי מגע. ובכל מקרה, ההמלצה היא להשקיע עוד כמה מאות שקלים בדגם עם מסך מגע, וזאת משום שמערכת ההפעלה חלונות 8 של מיקרוסופט בנויה לעולם המגע וניתן ליהנות ממנה יותר באמצעות מסך מסוג זה. "גלובס" סוקר שלושה דגמים פופולאריים לסטודנטים.

טושיבה Satellite U940 - חומרה חזקה ומחשב לא קל מספיק

עיצוב: מדובר באולטרה בוק לא דק וקל במיוחד, למרות שמדובר בקטגוריה שאמורה לספק למשתמשים לפטופ "רזה". העובי של המחשב הזה עומד על 20.7 מ"מ והמשקל הוא 1.7 ק"ג.

מסך: למרות שמדובר במחשב עם מערכת ההפעלה חלונות 8 התומכת בטכנולוגיית המגע, טושיבה לא שילבה את היכולת הזו כאן. המסך המגיע בגודל 14 אינץ' מספק טווח תצוגה נוח לעבודה והרזולוציה היא 1366 על 768 פיקסלים ובאיכות טובה, אבל עם צבעים קצת דהויים.

חומרה: מערכת החלונות 8 מותקנת על כונן SSD בנפח קטן יחסית, מה שמאפשר לה לעלות במהירות גבוהה יותר, כאשר כונן קשיח רגיל בנפח 500 ג'יגה משמש לאחסון של קבצים. המעבד הוא i3 של אינטל במהירות 1.90 ג'יגה הרץ עם 4 ג'יגה זיכרון. יש גם 2 כניסות USB מתקן 3.0 המהיר, כאשר אחת מהן מאפשרת להטעין את הסמארטפון, מבלי להדליק את המחשב. בנוסף, יש כניסת USB בודדת מתקן 2.0 וחיבורים מסוג HDMI ו-LAN. המקלדת מגיעה עם תאורה אחורית ועם משטח עכבר נוח לשימוש. איכות הרמקולים בינונית ומטה.

סוללה: הסוללה מתחממת מעט והיא מחזיקה כ-3.5 שעות עם חיבור אלחוטי לרשת ובהגדרת הביצועים הגבוהים של המחשב.

השורה התחתונה: ה-U940 של טושיבה הוא אולטרה בוק לא קל או דק במיוחד, אבל הוא נוח לשימוש ומציע מפרט שמאפשר לעבוד איתו ללא בעיות.

טושיבה U94D Satellite
 טושיבה U94D Satellite

לנובו יוגה - לפטופ מודולרי ונוח לשימוש

עיצוב: היוגה הוא לפטופ שזכה לעיצוב מיוחד מאוד משום שניתן להשתמש בו בתצורה רגילה של מחשב נייד, ובנוסף, ניתן לקפל את המסך כמו מחברת ולעבוד איתו בתצורת טאבלט. במקרה הזה, לא מדובר בתחליף לטאבלט, מכיוון שהמחשב שוקל 1.5 ק"ג, אבל מדובר בפתרון נוח למשל כשרוצים לקרוא מהיוגה ששוכבים במיטה. מעבר לכך, ניתן להעמיד את הלפטופ בתצורת אוהל, או לשנות את כיוון המסך, כך שהמקלדת ממוקמת בצד האחורי. מדובר בשיטות שטובות לצפייה בסרטים או להצגה של תוכן לאנשים נוספים.

מסך: באיכות מוצלחת ובגודל 13.3 אינץ'. ניתן לעבוד עם המסך גם כמסך מגע. הרזולוציה היא 1600 על 900 פיקסלים, לא Full HD, אבל עדיין איכות טובה.

חומרה: מעבד i3 במהירות 1.9 ג'יגה הרץ עם 4 ג'יגה זיכרון ונפח אחסון של 128 ג'יגה בטכנולוגיית SSD. כרטיס המסך הוא בסיסי מאוד HD Graphics 4000 של אינטל. הביצועים של המחשב עובדים בצורה טובה. הסאונד של הרמקולים באיכות נמוכה.

סוללה: מחזיקה כ-4 שעות (בהגדרת ביצועים גבוהים ועם חיבור לאינטרנט האלחוטי), כאשר היא מתחממת במהלך השימוש.

השורה התחתונה: אמנם לא מדובר בדגם שנמכר במחיר נמוך במיוחד, אבל הוא מאפשר דינמיות בצורת העבודה והוא מאוד נוח לשימוש.

לנובו יוגה
 לנובו יוגה

סמסונג Ativ Book 9 Lite - מסך מגע וקל משקל

עיצוב: המחשב מגיע בגוון כחול כהה או לבן, והוא עשוי מפלסטיק ולא מאלומיניום - בניגוד לדגמים הנמכרים במחיר יקר יותר. המשקל שלו עומד על 1.44 ק"ג, אבל מרגיש קצת יותר כבד. הורגש מחסור בתאורה אחורית במקלדת.

מסך: האטיב בוק 9 לייט מגיע עם מסך מגע בגודל 13.3 אינץ'. לא מדובר בצג באיכות Full HD, אלא ברזולוציה של 1366 על 768 פיקסלים המספקת איכות שהיא בסך הכול טובה, אבל הצבעים קצת דהויים.

חומרה: סמסונג שילבה בדגם הזה מעבד מרובע ליבות שיוצר עבורה על-ידי חברת AMD במהירות 1.4 ג'יגה הרץ עם 4 ג'יגה זיכרון, כונן קשיח בטכנולוגיית SSD המהירה בנפח של 128 ג'יגה וכרטיס מסך של AMD מסוג Radeon HD 8250. הביצועים של המחשב לא קבועים. רוב הזמן הוא עובד בצורה טובה, אבל לעיתים לא רחוקות, הדגם הזה סובל מגמגום שגורם לו להאט לכמה שניות. לא מדובר בהפעלה של יישומים כבדים, אלא בדפדפן כרום.

סוללה: הסוללה מחזיקה כ-4 שעות עם חיבור לאינטרנט אלחוטי והגדרות ביצועים גבוהים והיא כמעט שלא מתחממת.

השורה התחתונה: האטיב בוק 9 לייט הוא מחשב טוב לרמת המחיר שלו, במיוחד שהוא מגיע עם מסך מגע. הבעיה היא הגמגומים במהירות העבודה שלו.

סמסונג Ativ Book 9 Lite
 סמסונג Ativ Book 9 Lite

5 דגשים: למה כדאי לשים לב לפני שבוחרים לפטופ?

1. משקל משקל כולל של 1.7 עד 1.9 ק"ג הוא הגבול העליון ללפטופ איתו רוצים להסתובב בתיק כל היום, אחרת מדובר בכאב גב או כתף מעיק ולא נעים.

2. סוללה ומטען: במקרה הטוב הסוללה תחזיק כ-5 שעות עבודה, פרק זמן שלא מספק ליום לימודים שלם, מה שידרוש להסתובב גם עם מטען בתיק. חלק מהיצרניות משקיעות פחות במטענים ומציעות כאלה עם משקל מכובד מאוד, כאשר אפשר למצוא מחשבים כמו של סמסונג, אסוס או לנובו שמגיעים עם מטען שלא יכביד ויתפוס הרבה מקום בתיק.

3. מסך הוא אחד הדברים שהכי משפיעים על חוויית השימוש בלפטופ. מסך בגודל 13 אינץ' הוא המתאים ביותר לשימוש בנייד וגם למי שעובד עם המחשב בבית. מי שמוצא את המסכים בגודל 11 אינץ' נוחים לשימושיו, יקבל ניידות גבוהה יותר. בשנה האחרונה יש היצע גדול יותר של לפטופים המגיעים עם מסך בגודל 14 אינץ'. במקרים מסוימים, היצרן הקטין את מסגרת המסך וככה מקבלים לפטופ עם שטח מסך גדול יותר ומשקל לא כבד.

4. חומרה אם הלפטופ ישמש בעיקר לגלישה באינטרנט, הפעלה של מעבד תמלילים וצפייה בסרטים - הדרישות לא צריכות להיות גבוהות: מעבד i3 יעשה את העבודה. אם התקציב מאפשר, עדיף להשקיע במעבד i5 של אינטל. כרטיס גראפי משולב במעבד של אינטל גם יתאים למשימות הללו.

5. מקלדת, בחלק מהלפטופים היצרנים משקיעים במקלדת עם תאורה אחורית. פתרון שימושי מאוד להקלדה באולמות חשוכים.

גם מיקרוסופט ואפל בהנחות לסטודנטים

מיקרוסופט מציעה באופן קבוע מבצעים לערכת התוכנות המשרדיות שלה, הכוללות וורד, אקסל, אאוטלוק, פאוואר פוינט, אאוטלוק, אקסס ופבלישר.

כיום מציעה החברה את אופיס 365 - שירות המאפשר התקנה של אופיס על שני מחשבים ב-300 שקל. מדובר במנוי לשירות למשך ארבע שנים הכולל עדכונים לגרסאות האחרונות של תוכנות האופיס במשך כל זמן המנוי. השירות כולל גם את "אופיס לפי דרישה" ומאפשר להתקין את אחת מתוכנות אופיס באופן זמני ולעבוד עמה גם ללא חיבור לאינטרנט - ולאחר מכן להסיר אותה בלחיצת כפתור, מבלי להשאיר זכר במחשב עליו היא הותקנה.

איי דיגיטל, יבואנית מוצרי המחשוב של אפל, מציעה לסטודנטים לרכוש טאבלטים של אייפד ב-10% הנחה ומחשבי מק ב-12% הנחה.

למשל, אייפד מהדור הרביעי בגרסת ה-16 ג'יגה עולה לסטודנט 2,160 שקל במקום 2,400 שקל, מקבוק אייר בגרסת 13 אינץ' לסטודנט ב-6,160 שקל במקום 7,000 שקל ו-איי מק 21.5 אינץ ב-6,250 שקל במקום 7,100 שקל. המבצעים תקפים עד ל-25.10.

מערכת חלונות 8.1 תהיה זמינה להורדה בסופ"ש הקרוב

גרסת השדרוג 8.1 של חלונות תהיה זמינה להורדה (ללא עלות) כעדכון לחלונות 8 החל מה-18 לחודש. הבשורה במערכת ההפעלה של מיקרוסופט בגרסה זו, היא החזרה של כפתור "ההתחל" שיהיה זמין בממשק האריחים. בנוסף, מיקרוסופט תאפשר הפעלה של המחשב, לא רק למצב שתקף במערכת הנוכחית לפיה חלונות נפתחת ישר לממשק האריחים הכולל אפליקציות, אלא יתאפשר גם פתיחת המערכת למצב דסקטופ.

שינויים נוספים ב-8.1 יאפשרו הצגת תמונות מתחלפות בעמוד הנעילה ומענה לשיחות סקייפ ללא כניסה עם סיסמה לתוך חלונות. ניתן יהיה להגדיר את תמונת מסך הנעילה, גם כטפט למצב האריחים. מיקרוסופט הוסיפה גדלים לאפליקציות בעמוד האריחים, כך שניתן להגדיל או להקטין אותם לגדלים נוספים. מיקרוסופט גם פתרה את הבלבול בנושא ההגדרות שפוזר גם למצב דסקופ וגם למצב האריחים. ב-8.1 אפשר יהיה למצוא את כל ההגדרות במצב אריחים. בנוסף, ניתן יהיה גם להציג 4 אפליקציות בו זמנית. גרסת הדואר האלקטרוני הפנימית שודרגה לשירות אאוטלוק.קום ושירות האחסון בענן סקיידרייב הוטמע בצורה טובה יותר.