כל מה שרציתם לדעת על תרופת הדגל של טבע - הקופקסון

התלות המוגזמת בקופקסון: התרופה האתית האחראית ל-20% מהכנסותיה של טבע ועד למחצית מרווחיה

- מהי הקופקסון ובמה היא מטפלת?

הקופקסון (Copaxone) היא התרופה הנפוצה ביותר בעולם לטיפול בטרשת נפוצה - מחלה כרונית שתוקפת את מערכת העצבים המרכזית. זוהי התרופה האתית הראשונה של טבע (תרופת מקור להבדיל מתרופה גנרית שמחקה תרופה אתית) והגדולה ביותר של החברה (במונחי הכנסות ותרומה לרווח הנקי). התרופה, שניתנת מדי יום בזריקה, מאושרת לשיווק בלמעלה מ-50 מדינות, כולל ארה"ב, אירופה כולה, רוסיה, קנדה, חלק ממדינות אמריקה הלטינית, אוסטרליה וכמובן - ישראל.

- מהי טרשת נפוצה ועד כמה היא חמורה?

טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis או MS) זו מחלה כרונית הפוגעת בתפקוד התקין של תאי העצב במערכת העצבים המרכזית, וזאת על ידי פגיעה והפחתה במיילין (Myelin) - חומר שומני המבודד את סיבי העצבים, וכך מסייע להעברת זרמים חשמליים בין תאי העצב. המערכת החיסונית היא זו שפוגעת במיילין, והרפואה עדיין לא הצליחה להבין למה. פגיעה בהעברת הזרמים מקשה על תפקוד תקין של המוח, וכפועל יוצא - מקשה על תפקוד הגוף כולו. תהליך זה פוגע באיברים שונים, ובעיקר בחוט השדרה, המוח ועצב הראייה. חלק מתסמיני המחלה הם ראייה מטושטשת, קשיים בהליכה, סחרחורות וניוון שרירים. ניתן לחיות עם המחלה במשך שנים, אך כשזו מחמירה היא למעשה הופכת את החולה בה לנכה.

- עד כמה נפוצה המחלה?

טרשת נפוצה היא הגורם מספר אחת לאי תפקוד עצבי בקרב בני 20-40, וחולים בה 2.5 מיליון איש ברחבי העולם. יש חמישה סוגים למחלה, והם נבדלים האחד מהשני בחומרה ובתסמינים. בד"כ, החולים לוקים ביותר מצורה אחת של המחלה, לפעמים בעת ובעונה אחת. הסוג הנפוץ ביותר (מעל 80% מהחולים) הוא טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית (Remitting Relapsing או RRMS), והוא בא לידי ביטוי בהתקפים: תסמיני המחלה מופיעים למשך מספר ימים או שבועות ולאחר מכן נעלמים חלקית או לגמרי. לרפואה אין היום יכולת לחזות את ההתקפים מראש. הסוג השני בשכיחותו הוא טרשת נפוצה מתקדמת-משנית (Secondary Progressive), וזה מאובחן אצל כמחצית מחולי RRMS בד"כ לאחר 10 שנים מההתקף הראשון.

- מה מייחד את הקופקסון מתרופות אחרות לטיפול במחלה?

כיום, אין תרופה שמרפאת לחלוטין את המחלה ורוב התרופות, כולל הקופקסון, רק מעכבות את התפתחותה (דהיינו את הפגיעה הנוירולוגית) ומקטינות את שכיחות ההתקפים בשלב ההתקפי של המחלה. הקופקסון מיועדת לסוג הנפוץ ביותר של המחלה, RRMS, והיא התרופה הראשונה למחלה זו שאינה מכילה אינטרפרונים (חלבונים המופרשים מתאים בתגובה לחדירה של גורמים פולשניים כמו חיידקים), כלומר, היא עובדת עם אותה מערכת חיסונית שתקפה את המיילין, להבדיל מחלק ניכר מהתרופות האחרות שעובדות תוך כדי דיכוי חלקי של המערכת החיסונית.

- מהו גודל השוק לתרופות שמטפלות בטרשת נפוצה?

לפי חברת המחקר Sanford C. Bernstein & Company, שוק זה מגלגל בארה"ב מחזור שנתי של 8.5 מיליארד דולר ושל 14 מיליארד דולר בכל העולם.

לפי אנליזה עדכנית של בנק ההשקעות יו.בי.אס, נתח השוק של הקופקסון בארה"ב לבדה עמד באוגוסט האחרון על 35.7% לעומת 40.4% בחודש דצמבר 2012 (נתון הממחיש כי התחרות לתרופה כבר כאן).

כך או אחרת, שוק התרופות לטרשת נפוצה הוא שוק ענק שיכול להסביר את המוטיבציה של המתחרות של טבע לייצר גרסה גנרית לקופקסון.

- מתי פוקע הפטנט של טבע על הקופקסון?

כל פטנט פוקע לאחר 21 שנה, ובמקרה של טבע, הפטנט בארה"ב על תרופת הקופקסון יפקע ב-21 במאי 2014 (רק עוד כשבעה חודשים) - אז התחרות הגנרית לתרופה תוכל לצאת לדרכה, ממש כמו שטבע עצמה עושה למתחרות האתיות שלה. במקרה הנדון, מדובר על פטנט (או מכלול של פטנטים), שמכונה על ידי ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית) Orange Book Listed Patents - פטנט על תרופה והמרכיב הפעיל בה. כמו כן, לטבע יש פטנט בארה"ב שיפוג ב-1 בספטמבר 2015, והוא מכונה non-Orange Book Patentושמגן על תהליך הייצור של התרופה. לגבי שאר העולם, רוב הפטנטים של טבע על הקופקסון כתרופה יפוגו ב-23 במאי 2015, ובאמתחתה יש פטנטים נוספים שנוגעים לתהליך הייצור והאנליזה של התרופה שיפוגו בין 2019-2024. כך או אחרת, התאריך המשמעותי ביותר הוא 21 במאי 2014, כי אז תוכלנה המתחרות של טבע להשיק גרסה גנרית לקופקסון, ובשוק האמריקאי שהוא הגדול ביותר.

- מהו הוויכוח על המועד לפקיעת הפטנט?

לפחות בגזרה המשפטית, נראה שטבע מנסה לעשות הכל כדי לדחות את המועד שבו יפקע הפטנט על הקופקסון. ביולי האחרון היא יצאה כשידה על התחתונה כשבית המשפט הפדרלי לערעורים בארה"ב קיבל את הערעור של החברות מומנטה וסנדוס, שמפתחות יחד גרסה גנרית לקופקסון, ומיילן ונאטקו, שמפתחות גם הן יחדיו גרסה גנרית, ולפיו הפטנט על התרופה אכן פוקע במאי 2014, ולא בספטמבר 2015. החלטה זו למעשה לא מותירה לטבע הרבה ברירות מלבד להכיר בעובדה כי במאי 2014 יפוג הפטנט, והחלון לתחרות הגנרית ייפתח. מאבקים משפטיים דומים מנהלת טבע מחוץ לארה"ב, בחלק ממדינות אירופה ומול חלק מהמתחרות שהוזכרו לעיל. בבריטניה, לדוגמה, נחלה החברה הצלחה במאבקה מול מיילן כשבית משפט לערעורים קבע ביולי כי בבריטניה הפטנט על הקופקסון תקף עד מאי 2015.

- מהו הוויכוח על היכולת של המתחרות של טבע לחקות את הקופקסון?

טבע חוזרת וטוענת כי למתחרותיה יהיה קשה לחקות את הקופקסון (כמו כל חיקוי אחר לתרופה אתית) מכיוון שמנגנון הפעולה שלה די מורכב ושונה מהותית ממנגנון הפעולה של יתר התרופות שיש בשוק לטיפול בטרשת נפוצה. החומר הפעיל בקופקסון נקרא Glatiramer Acetate - פולימר שמורכב מארבע חומצות אמינו שקיימות במיילין - אותו חומר שההתפרקות שלו גורמת לטרשת נפוצה. מורכבות זו גורמת לטבע לטעון כי כל גרסה גנרית לקופקסון תיאלץ להיבחן בניסויים קליניים בבני אדם (כמו תרופה אתית), וזה אומר שהתחרות הגנרית תתעכב במספר שנים, ולא תחל בעוד כשבעה חודשים.

- מהן התרופות האלטרנטיביות שיש עכשיו בשוק לטיפול בטרשת נפוצה?

תרופות אלו ניתן לחלק לשתי קבוצות: הראשונה, תרופות מהדור הישן, שמבוססות על אינטרפרונים, וזו כוללת 4: Avonex של ביוג'ן; Betaseron של באייר; Extavia של נוברטיס ו- Rebif של סרונו ופייזר. כל אלו ניתנות בהזרקה, כמו הקופקסון, אך האחרונה כבר עקפה אותן בסיבוב, ולכן הן אינן מהוות איום. הקבוצה השנייה היא של תרופות מהדור החדש, שהשינוי העיקרי בהן הוא שהן ניתנות בבליעה (גרסה אוראלית) - ממש כמו כדור אקמול. בספטמבר 2010 יצאה לשוק בארה"ב התרופה הראשונה שניתנת בבליעה, Gilenya של נוברטיס; בספטמבר 2012 יצאה התרופה האוראלית השנייה, Aubagio של סאנופי, ואילו במארס השנה יצאה Tecfidera של ביוג'ן. כל השלוש, ובעיקר זו של ביוג'ן, כבר מהוות תחרות לקופקסון של טבע, וזאת לפחות מסיבה אחת פשוטה: הרבה יותר נוח לבלוע כדור מלהזריק. והנה ראיה לכך: לפי האנליזה של יו.בי.אס, ל- Tecfideraיש כבר נתח שוק של 11.8% בשוק האמריקאי, וזאת תוך פחות מחצי שנה. טבע נערכה לתחרות זו על ידי פיתוח גרסה אוראלית משלה, ה-Laquinimod, אך זו עדיין מצויה בשלב III של הניסויים הקליניים, וכניסתה לשוק אינה וודאית.

- מיהן החברות שמנסות לפתח גרסה גנרית לקופקסון?

טבע נאבקת בעיקר בשני זוגות של ענקיות פארמה שמנסות לאתגר את הפטנט על הקופקסון, ולהשיק גרסה גנרית שלו. הזוג הראשון הוא Sandoz-Momenta והשני הוא Mylan-Natco. שני הזוגות כבר הגישו ל-FDA בקשה לקבלת אישור לשיווק הגרסה הגנרית שפיתחו, אך זה עדיין לא התקבל. בקיץ 2008 עשו זאת Sandoz-Momenta, ואילו Mylan-Natco עשו זאת בספטמבר 2009. האישור מסרב להגיע, בין היתר, כי טבע תבעה את שני הזוגות על הפרת הפטנט, וכל זמן שיש סכסוך משפטי - ידיו של ה-FDA כבולות. ביולי, כאמור, סכסוך זה הסתיים כשידם של שני הזוגות לעיל על העליונה, אך מלבד סיבה זו, ה-FDA כנראה עדיין מתחבט בשאלה האם יש צורך בניסויים קליניים לפני שיווק גרסה גנרית לקופקסון. מלבד שני זוגות אלו, יש חברה נוספת שמנסה לאתגר את הפטנט, Synthon שמה.

- מה אכן הסיכוי שבמאי 2014 יהיה קופקסון גנרי?

על שאלה זו קשה כרגע לענות, והפנים נשואות בעיקר ל-FDA שצריך להחליט האם לדרוש ביצוע ניסויים קליניים לפני השקת קופקסון גנרי. אם יחליט שלא - צריך יהיה להמתין עד שיסיים לבדוק את האלטרנטיביות הגנריות לקופקסון שהוגשו לו לאישור שיווק על ידי המתחרות של טבע.

- מדוע מדובר בתרופה שתקבע את גורלה של טבע?

התשובה לשאלה זו טמונה בתוצאות הכספיות של טבע. הקופקסון אחראית לכחמישית מסך הכנסות טבע (22% נכון לרבעון השני) - וזה אומר הרבה. הרבה מאוד. טבע אינה מפרטת את תרומתה של התרופה לסך רווחיה, וההערכה היא שמדובר בלפחות שליש עד חצי מהרווח הנקי של החברה ואולי טיפה יותר. שוב, הרבה, ממש הרבה - לכל חברה באשר היא.

כמו כן, בגלל שמדובר בתרופה אתית מוגנת פטנט, לקופקסון יש חלק בהטבות המס שהוענקו לטבע, וזה אומר שהרווחיות הנקייה של תרופת הקופקסון הרבה יותר גבוהה מזו של יתר פעילויות החברה - הסבר נוסף לנתח המשמעותי של הקופקסון בשורה התחתונה של טבע.

ברגע שיפוג הפטנט על הקופקסון, הכנסות ורווחי טבע מהתרופה יחלו להישחק (תהליך שכבר החל), ומכיוון שלחברה אין עדיין תחליף לקופקסון (דהיינו, תרופה אתית שווה בגודלה או מנועי צמיחה אחרים שיקזזו חלק ניכר מהירידה הצפויה בהכנסות וברווחים) - תחרות גנרית לתרופת הקופקסון (ולא משנה מתי תיפתח) פירושה פגיעה קשה בתוצאות הכספיות של חברת טבע, וכפועל יוצא - פגיעה בשוויה.