אושר בוועדת השרים לענייני חקיקה: כספי הטוטו לא יעברו דרך "גופי צינור"

הוועדה אישרה את התיקון שהגישה השרה לבנת לחוק להסדר ההימורים בספורט; המשמעות: כספי התמיכה מהטוטו יעברו ישירות לקבוצות ולאגודות

שרת הספורט לימור לבנת בדרך לביצוע רפורמה משמעותית: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') ברוב קולות את התיקון להצעת החוק להסדר ההימורים בספורט, במסגרתו כספי התמיכות של הטוטו יועברו ישירות לאגודות ולמועדוני הספורט בכל הענפים, ולא יעברו דרך גורמים מתווכים - "גופי צינור" כגון מרכזי הספורט (הפועל, מכבי וכו') והתאחדויות הספורט השונות.

בהצעת החוק, שנתמכה גם על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו (שקרא לשרים לתמוך בה ואמר: "זו בעיה שמוכרת לכולנו וברור, שיש לטפל בה. לצד זה, יש לדאוג, שהקבוצות בפריפריה לא תיפגענה"), נכתב כי "מטרת התיקון המוצע להבטיח את טוהר המידות, ההתנהלות התקינה והשקיפות בכל גופי הספורט בישראל, זאת נוכח האופי הציבורי של פעילותם, וכן להוסיף מקורות תמיכה לפעילויות מניעת אלימות בספורט".

אחת ההמלצות של הוועדה בראשה עמד פרופ' ירון זליכה, ופרסמה הקיץ את מסקנותיה בכל הנוגע לרפורמות בכדורגל הישראלי, התייחסה לסוגיה זו. הוועדה קבעה כי "על המועצה להסדר ההימורים בספורט, וכן על כל גוף ציבורי אחר, להעביר כספים לעידוד קבוצות כדורגל ישירות לקבוצות. כל העברת כספי קבוצות באמצעות גופים שלישיים (להלן 'עמותות צינור'), לרבות ההתאחדות לכדורגל או מרכזי ספורט - תיאסר".

התיקון להצעת החוק עדיין צריך לעבור את אישור הכנסת. לבנת מסרה: "מדובר בהצעת חוק חשובה ביותר למען המינהל התקין, השקיפות והבטחת טוהר המידות. מטרת התיקון בחוק היא לוודא, שכספי התמיכה מגיעים לספורט נטו ולא לעסקנים. זה יאפשר לקבוצות בכל ענפי הספורט לדעת מראש את גובה כספי התמיכה המגיעים להם וכך יוכלו לנהל את קבוצותיהם באופן מחושב ויעיל יותר. זה יאפשר לקבוצות לא רק עצמאות כלכלית, אלא גם ימנע כל ניסיון לעשות שימוש בכספים אלה כדי לצבור כוח על חשבון הקבוצות, להשתמש בהם כאמצעי לחץ עליהן או לחלקם באופן בלתי שוויוני ומפלה".

מנגד, נשמעו היום קולות שמתנגדים לרפורמה. אחר הצהריים התקיימה שיחת ועידה טלפונית בהשתתפות נציגי מועדונים מכל הענפים ובהובלת קבוצות הליגות הנמוכות בענפי הכדור. בשיחה נקבע כי בימים הקרובים יתקיים כנס חירום בהשתתפות מועדונים מכל הענפים ומכל הארץ. אגודות הספורט הללו, שמיוצגות על-ידי משרד יחסי הציבור "פרו אסטרטגיה", הודיעו כי הן ישקלו "להשבית את הספורט בישראל" אם החוק יעבור. "מדובר בצעד פופוליסטי זול שיגרום נזק כבד לספורט בענפים הקטנים בכלל, ולספורט בפריפריה בפרט", מסרו. "במידה והחוק יאושר אנו נגלה כי 60% מהספורט בישראל ייכחד ונישאר עם ספורט לעשירים בלבד".