פייסבוק רוכשת את אונבו הישראלית ב-150 מיליון דולר

פייסבוק תהפוך את אונבו לסניף הראשון שלה בישראל ■ אונבו נוסדה ב-2010 ועוסקת באיסוף מידע על שימוש באפליקציות מובייל למטרות שיווק ■ המייסדים גיא רוזן ורועי טיגר: "נרגשים להצטרף לפייסבוק"

חברת פייסבוק הודיעה היום (ב') על רכישת הסטארט-אפ הישראלי אונבו (Onavo). סכום הרכישה מוערך בכ-150 מיליון דולר. משרדי החברה ברמת גן יישארו פתוחים ויהפכו להיות המשרדים החדשים של פייסבוק בישראל. באונבו מתכוונים להמשיך להציע את האפליקציות הקיימות שלהם לאחר העסקה כמותג עצמאי.

באונבו הושקעו 13 מיליון דולר, כאשר אחד המשקיעים בה היא Horizons Ventures, זרוע ההשקעות הפרטית של לי קא-שינג. בנוסף ל-Motorola Mobility Ventures, זרוע ההשקעות האסטרטגית של Motorola Mobility. משקיעים נוספים, Sequoia Capital ו-Magma Ventures Partners.

אונבו הוקמה ב-2010 היא מעסיקה 40 עובדים במשרדיה בישראל ובסניף בפאלו אלטו בארה"ב. היא פיתחה אפליקציה המציעה למשתמשים לחסוך בעלויות תעבורת הנתונים (דאטה) בסמארטפונים שלהם. אחת הבעיות הגדולות בסמארטפונים שהם פשוט בזבזני דאטה גדולים, הדבר פחות מפריע כאשר נמצאים בארץ ומשתמשים בחבילות הגלישה של המפעילות, אבל אם נמצאים בחו"ל, מדובר בבעיה קריטית למדי שיכולה להגיע לעלויות של אלפי שקלים וגם יותר.

אונבו מציעה באמצעות התקנת האפליקציה שלה על האייפון והאנדרואיד לחסוך כ-80% בצריכת הדאטה באמצעות צמצום המידע שהטלפון מעביר ברשת. לפני מספר חודשים החברה הרחיבה את תחום הפעילות שלה גם לאבטחה, כאשר אפליקציית Protect עוזרת להתגונן מפני אתרים שנגועים בתוכנות זדוניות ואתרים מזוייפים שמנסים לגנוב פרטים אישיים.

מבחינת פייסבוק הרכישה של אונבו אמורה להשתלב עם פרוייקט internet.org (הרחבה בהמשך). "אנחנו מצפים שטכנולוגיית דחיסת הנתונים של אנובו תשמש מרכיב מרכזי במשימה שלנו לחבר יותר אנשים לאינטרנט", אומר דובר פייסבוק. "כלי המחקר שלהם יעזרו לנו להציע מוצרי מובייל יעילים יותר". מלבד אפליקציית דחיסת נתונים, אונבו גם מציעה כלי למדרוג אפליקציות באמצעות המידע שהיא אוגרת אצלה.

מייסדי אונבו גיא רוזן ורואי טיגר כתבו בבלוג הרשמי שלהם כי "לפני שלוש שנים הקמנו את אונאבו במטרה לסייע למשתמשים פרטיים ולחברות לייעל את עבודתם בעולם המובייל. פיתחנו את אפליקציות אונבו זוכות הפרסים, ומאוחר יותר השקנו את Insights, שירות מחקר השוק הראשון בעולם המובייל המבוסס על נתוני שימוש אמיתיים על אופן שימוש של משתמשי מובייל. השירות שלנו עוזר למשתמשים לחסוך כסף על-ידי שימוש יעיל בדאטה, וגם עוזר למפתחים, קטנים כגדולים, לפתח מוצרים טובים יותר עבור משתמשיהם".

רוזן משמש כמנכ"ל החברה והוא יושב בפאלטו אלטו לשם עשה רילוקיישן. לפני הקמת אונבו, רוזן היה אנליסט בתחום מחשוב הענן. טיגר הוא מנהל הטכנולוגיות בחברה. לפני הגעתו לאנובו עבד רוזן בחברת הטלפונים הסלולריים הישראלית - מודו של דב מורן שנסגרה ב-2011, שם עסק בתחום האבטחה והיישומים. במסגרת שירותו הצבאי עסק בתחום המחקר ופיתוח וניהול מוצרים.

לחבר את העולם

בחודש אוגוסט הודיעה פייסבוק על המיזם internet.org שגיבש קבוצה של חברות טכנולוגיה בכדי להרחיב את הגישה לאינטרנט ל-5 מיליארד איש שעדיין לא מחוברים לרשת. הקבוצה כוללת שותפויות עם יצרניות הסלולר סמסונג ונוקיה ויצרנית השבבים קוואלקום. הקבוצה באה לסייע לכל לאלה שאינם יכולים להתחבר. הכוונה של היוזמה החדשה הזו היא לפתח פרויקטים ולהנהיג את התעשייה והממשלות לפעול כך שליותר אנשים תהיה יכולת להתחבר לרשת.

"פיתחנו מוצרים בקנה מידה עולמי אשר הובילו פריצות דרך טכנולוגיות בתחומים של דחיסת מידע וניתוח אנליטי במובייל. היום אנחנו נרגשים לקראת האפשרות להרחיב את השפעתנו, על-ידי הצטרפות למשימה של פייסבוק - לחבר את העולם", נכתב בבלוג של אונבו. "internet.org הוא אתגר שמאוד מלהיב גם אותנו. אנחנו מקווים למלא תפקיד מרכזי בהשגת אחד היעדים המשמעותיים ביותר של Internet.org - שימוש יעיל יותר בגלישה סלולרית, שיאפשר ליותר אנשים ברחבי העולם להתחבר ולשתף".

לפני כשנה התראיין רוזן ל"גלובס" וסיפר על תהליך הקמת הסטארט-אפ. "היסטורית ראינו ב-2010 מהלכים מאוד גדולים של ביטול חבילות הגלישה ללא הגבלה", אומר רוזן. "ישראל היא מיוחדת בגלל התחרות הזמנית שיש בארץ. במדינות אחרות, המצב שונה והיה לנו צורך לעזור לעזור לאנשים להבין מה קורה עם חבילת הגלישה שלהם". האפליקציה של אונבו ניתנת לשימוש בחינם, אבל בזמנו רוזן אמר שהדבר לא בטוח שישאר כך לתמיד. "הכוונה לעבוד על מודל פרימיום (מודל בו מוצר הבסיס ניתן בחינם ושירותים נוספים עולים כסף. צ.ה). אנחנו עדיין לא משיקים את שירותי הפרימיום, כי כרגע אנחנו רוצים לקדם את האפליקציה, לכמה שיותר אנשים".

כיוון אחר שאונבו תכננה להרוויח ממנו כסף, הוא שיתוף-פעולה עם מפעילות סלולריות, שיוכלו להתקין את האפליקציה על טלפונים שהם מוכרים, בשביל להוריד את העומס מהרשתות שלהם. "יש לנו דברים שמתבשלים בנושא של שיתוף-פעולה עם מפעילות סלולריות ויצרניות טלפונים".

עכשיו שאונבו שייכת לפייסבוק יהיה מעניין לראות אילו כיוונים תבחר בתחומי האפליקציות שלה והאם תשמור על מודל חינמי.