ברק ל"גלובס": אין ולא הייתה לי כוונה לרכוש את תעש

מאמצים להסכמות לקראת דיון על הפרטת החברה מחר ■ בנקאי ההשקעות אלדד אברהם מגבש קבוצת משקיעים ■ אהוד ברק: "גזרתי על עצמי לא לעסוק באף חברה ביטחונית שהייתה קשורה אליי כשר ביטחון, בתקופת הצינון המקובלת"

אהוד ברק מכחיש היום (ב') את הפרסומים כאילו הוא עתיד לחבור לאיירה רנרט למירוץ לרכישת תעש, במסגרת הפרטת החברה.

ברק אמר היום ל"גלובס": "הייתי בחו"ל כמה שבועות וראיתי את הידיעות בעניין זה בפליאה גדולה. אין ולא הייתה לי שום כוונה לרכוש את תעש. אין שחר לידיעות האלו. גזרתי על עצמי לא לעסוק באף אחת מהחברות הביטחוניות שהייתה קשורה אליי בתפקידי כשר ביטחון, במסגרת תקופת צינון המקובלת בחוק לגבי עובדי מדינה".

בנוגע לקשריו עם רנרט, אמר ברק: "אני תמה על כך שאף אחד מהגורמים שפרסמו את הידיעות לא פנה לשאול אותי. אני מכיר היטב את רנרט, הוא עשה הרבה מאוד למען ישראל, אבל אינני נמצא בשום קשר עסקי איתו".

אלדד אברהם מגבש קבוצת משקיעים

ועדת השרים לענייני הפרטה תתכנס מחר לדיון על ההפרטה ההיסטורית של התעשייה הצבאית (תעש) על רקע תרעומת מצד בכירים בחברות ביטחוניות ובקרב משקיעים שמתעניינים ברכישת החברה על כוונת שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק, להתמודד על רכישתה. אתמול (א') פנה בנקאי ההשקעות ומנכ"ל E.A Investment banking, אלדד אברהם, לחברי ועדת השרים בראשות ראש הממשלה בדרישה למנוע מברק להשתתף במכרז על תעש. עם זאת, כאמור לעיל, ברק כבר הכחיש כל כוונה להתמודד.

אברהם פועל לגיבוש קבוצת משקיעים שתתמודד במכרז שיפורסם לקראת מכירת החברה אם וכאשר הממשלה תחליט על כך. אברהם, שעוסק בתחום המיזוגים והרכישות של חברות בתעשייה ופעיל בתחום קרנות פרייבט אקווטי, מתכוון לגייס לקראת המכרז קבוצת משקיעים שכוללת חברה שמקיימת סינרגיה עם פעילות תעש ומשקיע פיננסי.

בשבוע האחרון נמשכו הדיונים במשרד הביטחון, משרד האוצר, הנהלת תעש, ההסתדרות ונציגי העובדים, בניסיון לסגור פערים בעמדות הצדדים לקראת הדיון בוועדת השרים. חלק מהדיונים התקיימו בראשות ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד רה"מ, יעקב עמידרור, שמונה בידי נתניהו לנהל מטעמו את התהליך.

בכירים שלוקחים חלק בדיונים אלה מעידים על כוונות רציניות מצד כל הצדדים לאפשר את אישור מתווה ההפרטה. עם זאת, עדיין לא ברור מה יהיה היקף ההתחייבות להזמנות של משרד הביטחון מתעש על רקע הקיצוצים בתקציב הביטחון. מדובר בסוגיה שעדיין נחשבת פתוחה וגורמים שמקורבים לדיונים אמרו כי המאמצים להשגת הסכמות בנושא יימשכו כנראה עד הרגע האחרון.

בשלושת הרבעונים האחרונים תעש קיבלה הזמנות בהיקף של 2.2 מיליארד שקל. את שנת 2012 היא חתמה עם הזמנות בהיקף של 1.9 מיליארד שקל. צבר ההזמנות שעומד לחברה לשלוש השנים הקרובות מסתכם ב-5.6 מיליארד שקל. כמעט 80% מתוצרת החברה מיועד ליצוא. עם אישור מתווה ההפרטה, הנהלת תעש צפויה לפתוח בהליכים ליישום השלב הראשון, שכולל פיטורים של כמעט 1,000 עובדים ובתוך מספר חודשים יפורסם המכרז שיזמין משקיעים למסור את הצעותיהם לרכישתה. על פי הערכות של גורמים בשוק, מחיר החברה נע בין 2 ל-3 מיליארד שקל.

ארגוני סביבה: לטהר את קרקעות תעש המזוהמות בכספי המכירה

שעות בודדות לפני התכנסות ועדת השרים לענייני הפרטה לדיון על הפרטת תעש, צפויה הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת לקיים מחר (ג') דיון על דוח מבקר המדינה שפורסם באחרונה, ולפיו תעש זיהמה שתי בארות באזור השפלה במסגרת פעילותה התעשייתית.

מדובר בבארות המשמשות להשקיה של שדות חקלאיים ושל פרדסים, שזוהמו בחומר רעיל מסוג פרכלורט. הבארות המזוהמות נמצאו באזור העיר רחובות, ומקור הזיהום נמצא במפעל גבעון - שעם אישור מתווה ההפרטה של החברה, חלקים ממנו יהיו יחידת סמך של משרד הביטחון. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, אמר בהתייחס לדיון הצפוי, כי "אסור שמפעלים ביטחוניים, עם כל חשיבותם, יפגעו בציבור. אנחנו נילחם על בריאות הציבור ולא נרשה מצב שבשם הביטחון יתעלמו מסכנות סביבתיות".

בתוך כך, מנכ"ל הארגון הסביבתי אדם טבע ודין, עמית ברכה, פנה היום (ב') אל מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, בדרישה לכרוך את הליכי ההפרטה של תעש בתוכנית סדורה לטיפול יעיל ומקיף בקרקעות שזוהמו על ידה, בעיקר באזור השרון.

"יש לשקלל את שוויה של תעש תוך לקיחתן בחשבון של עלויות ניקוי הזיהום שגרמה, ולייעד את הכספים ממכירתה קודם כל למטרה זו", כתב ברכה ליוגב. "קבלת החלטה על הפרטת החברה בלי רכיב קריטי זה, פגומה מבחינה ציבורית ומוסרית וחורגת ממתחם הסבירות שבו ניתן לקבל החלטות שלטוניות. אנו קוראים לכם להימנע מהחלטה כזו ולהביא בחשבון גם את האינטרס הציבורי".