עיני: "נהיה עם היד עד הדופק וננסה למנוע פיטורים בטבע"

יו"ר ההסתדרות בתוכניתם של חגי גולן ואריה אלדד ברדיו 103FM: "ממשלת ישראל נתנה לטבע כ-12 מיליארד שקל בהטבות הון ומס, ולא יכול להיות מצב שהממשלה לא תתנה מענקים כאלה באי-פיטורים"

עופר עיני, יו"ר ההסתדרות, דיבר היום (ב') בתוכניתם של חגי גולן ואריה אלדד ברדיו 103FM על המשבר בחברת החשמל ועל הפיטורים הצפויים בטבע ובבזן. עיני אמר בתחילה כי "יש פסיקה של בית הדין שהקפיאה את המהלך של העיצומים בחברת החשמל, ולא צפויות הפסקות חשמל, ואני מקווה שיחזרו למו"מ שהיה, אגב, יעיל וטוב".

- איך זה שהתפרצו פתאום בבת-אחת כמה סכסוכי עבודה ואיומי שביתות?

"בחברת החשמל הממשלה החליטה להכנס למשא-ומתן עם העובדים, ואז אמסלם עשה צעד שפגע במשא-ומתן. מדובר בנושא שנוי במחלוקת, אבל העיתוי בעייתי מאוד. הממונה על השכר באוצר ניסה להקפיא משהו שקיים כבר 30 שנה. העובדים הגיבו, ובית הדין לעבודה עשה סדר".

"אני רוצה להאמין מאוד שמה שקורה בטבע ובבזן הוא נקודתי ולא משבר משקי. אני עומד להיפגש בימים הקרובים עם מנכ"ל טבע, ונראה איך אפשר לייתר את הפיטורים. ממשלת ישראל נתנה לטבע כ-12 מיליארד שקל בהטבות הון ומס, ולא יכול להיות מצב שהממשלה לא תתנה מענקים כאלה באי-פיטורים".

- כלומר, פה הוויכוח הוא אם הם יקבלו, כלומר אם יהיה להם מקום עבודה.

"נכון. פה הממשלה צריכה להיות עם היד על הדופק. אנחנו נהיה עם היד על הדופק, ננהל משא-ומתן וננסה למנוע את הפיטורים".

- טבע טוענת שהפיטורים הם עקב ביטול הטבות המס.

"זו טענה שערורייתית. מדובר בחברה רווחית מאוד. נכון, הם ייצרו מקומות עבודה, וחובתם לשמור על מקומות העבודה. אם הממשלה נתנה את הפטורים הגדולים האלה, ובכל זאת מפטרים כל-כך הרבה עובדים, אז מה עשינו כאן?".

- אתה חושב שמתחיל כאן גל פיטורים?

"אני מאוד מקווה שלא. שר האוצר חייב לעשות את מה שעשינו ב-2008-2009 ולכנס את כל מנהיגי הכלכלה במשק. לצערי, הוא עוד לא עושה את זה".