זוכה הנובל שילר: מחירי הדיור מנופחים, המשבר עלול לחזור

פרופ' רוברט שילר המליץ לפני מספר חודשים לא להשקיע בשוק הדיור ■ לאחר ההודעה על הזכייה בפרס הנובל אתמול אמר שילר: "נכשלנו בהבנת תנועת המחירים"

רוברט שילר, זוכה פרס נובל לכלכלה, מזהיר מפני התחממות יתרה של מחירי הבתים בארה"ב ומפני קריסה אפשרית בשווקים הפיננסים.

אתמול הודיעה האקדמיה השבדית המלכותית למדעים כי פרופ' שילר הוא הזוכה בפרס נובל לכלכלה, ביחד עם הפרופסורים לכלכלה יוג'ין פ. פאמה ולארס פיטר הנסן. הפרס יוענק להם על "הניתוח האמפירי של מחירי נכסים".

שילר, שחזה את בועת הדוט.קום ב-2001 וגם את בועת הדיור בשלהי 2007, פיתח את מדד קייס-שילר לבחינת השינויים במחירי הדיור בארה"ב. עם זאת, העבודה המרכזית שזיכתה את שילר בפרס הנובל עוסקת בניתוח מחירי הנכסים. מחקרו גילה בתחילת שנות השמונים שמחירי המניות תנודתיים הרבה יותר מאשר הדיבידנדים התאגידיים, ושיחס המחירים לדיבידנדים נוטה לרדת כשהוא גבוה, ולעלות כשהוא נמוך. דפוס זה תקף לא רק כשמדובר במניות, אלא גם כשמדובר באג"ח ובנכסים אחרים.

כתוצאה ממחקרים אלו ואחרים, שילר קנה לעצמו שם של מומחה עולמי בתחום הדיור. לפני מספר חודשים בראיון ל"בלומברג" שילר הזהיר ואמר כי מחירי הדיור התנפחו למימדים מסוכנים וטען, להפתעת רבים, כי לא מומלץ להשקיע בשוק הדיור. רעיון זה גם עמד בבסיס ספרו הידוע "Irrational Exuberance".

"בתים, באופן מסורתי, הם לא השקעה טובה", הצהיר שילר. "הם דורשים תחזוקה, הערך שלהם נשחק והם יוצאים מהאופנה". לדברי שילר, "אם אתם חושבים שהשקעה בדיור היא רעיון טוב, מדוע שלא תשקיעו במכוניות? קנו מכונית ומכרו אותן בעוד 20 שנה. ברור שזהו לא רעיון טוב משום שאנשים לא ירצו את המכוניות שלנו".

למעשה, שילר, טען כי תמחור לא נכון של נכסים עלול לתרום למשבר פיננסי וכי המיתון האחרון הראה, שמשבר כזה עלול לפגוע בכלכלה כולה. "המשבר האחרון שאנחנו חווים ב-5 השנים האחרונות, חשף כי נכשלנו בהבנת תנועת המחירים", אמר שילר בראיון ל"רויטרס" לאחר זכייתו.

שילר, ביחד עם כלכלנים נוספים, הזהיר כי המחירים בשווקים מסוימים, הן בשוק הדיור והן בשוק ההון, טיפסו גבוה ומהר מדי, בעיקר בשל המדיניות המוניטארית המרחיבה שבה נוקט הפד.