נשק יום הדין של ההתאחדות לכדורגל

איך סוגרים בור של 80 מיליון ש'? מהקדמת תמיכות מאופ"א, ועד קיצוצים רוחביים וסגירת נבחרות; תוכנית המגירה של ההתאחדות למקרה שהסכם השיווק לא ייחתם

בישיבת מזכירות ההתאחדות ביום שני, הביא היו"ר אבי לוזון לממשלת הכדורגל את דבר המתווכים בין ההתאחדות לבין שרת הספורט לימור לבנת - יו"ר ההסתדרות עופר עיני ובעלי מכבי חיפה יעקב שחר. השורה התחתונה היתה מאירה: הסכם השיווק של ההתאחדות מול הטוטו קרוב מתמיד לחתימה. זה לא אומר שכולם אופטימיים.

על-פי בכירי ההתאחדות לכדורגל, הסכם הרפורמה המתגבש, שהסכמות לגביו הם למעשה המפתח לחתימה ולסיום הסאגה הכי מתישה של קיץ 2013 בספורט ישראלי - הוא ללא נספחים הקשורים להמשך תפקודו של לוזון בראש ההתאחדות. ההסכם מכיל כמעט את אותם תנאים שהציב משרד הספורט, בשינויי ניואנסים כאלה ואחרים שההתאחדות התעקשה עליהם. העיקר בו הוא שינויי תקנון שימלאו את עיקרי הסעיפים בוועדות זליכה ודודי כהן, והם: הקמת מינהלת ליגה ובחירת יו"ר להתאחדות שאין לו ניגוד עניינים ולא קשור לקבוצה כזו או אחרת. ביום שני העבירה המזכירות החלטה כי מינהלת הליגה תחל לפעול בדצמבר 2013. לעניין הבחירות לתפקיד היו"ר, ההתאחדות מתחייבת להקים "ועדת כשרות" - כיבוס של המילה "איתור" - שתורכב משופט מחוזי ושני אישי ציבור. בפניה יעמדו המועמדים למשרה, שיצטרכו להוכיח שאין להם קשר לקבוצה החברה בהתאחדות בשנתיים האחרונות, ואין להם ניגודי עניינים. למקרה שהיה לכם ספק: יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון, מתכוון להגיש מועמדות לקדנציה נוספת גם תחת ועדת הכשרות ולפי הקריטריונים האלה. במצב כזה, אגב, יש לו סיכוי גדול הרבה יותר מרביב ספיר למשל, הבעלים העוזב של הפועל ראשל"צ, שהודיע כי ירוץ לתפקיד.

ועדיין, שאלה אחת עדיין מרחפת מעל הסכסוך הגדול: מה תוכנית המגירה של ההתאחדות לכדורגל לצלוח את המצב הכלכלי שהיא נקלעה אליו, בהנחה וההסכם לא ייחתם בסופו של דבר, והכסף ימשיך לא להגיע. איך ההתאחדות בכל זאת תסגור בור שמוערך ב-80 מיליון שקל בשנה לכלל הכדורגל הישראלי?

1. קיצוצים לקבוצות. הצעד הראשון בו נקטה ההתאחדות כדי לעבור בשלום את השנה הזאת הוא הורדת תקציב המינימום שקבוצות צריכות להציג לבקרת התקציבים (מ-11.7 מיליון שקל אשתקד ל-10 מיליון העונה בליגת העל, ומ-4.2 מיליון ל-3 מיליון בלאומית). זאת בין היתר בשל הפחתת התמיכות של ההתאחדות בקבוצות, שנדרשת בימים בהם אין הסכם עם הטוטו. ההתאחדות הבטיחה בשלב הראשון 1.4 מיליון שקל לכל קבוצה בליגת העל, במקום 2.2 מיליון בעונה שעברה. הקבוצות הקטנות בליגה כמו רמה"ש, הפועל עכו או אפילו בני יהודה, ירגישו את החוסר איפשהו באמצע העונה. אצל קבוצות הלאומית המצב לא אמור להשפיע עד כדי קריסה, לאור העובדה שיקבלו העונה 600 אלף שקל מינימום, במקום 800 אלף.

2. הקדמת קבלת התמיכות של אופ"א. ההתאחדות לכדורגל תקבל מאופ"א השנה 5.2 מיליון אירו, כ-25 מיליון שקל. מחצית מהסכום מהווה הקצבה שוטפת, ומחציתו האחרת מקדמה על חשבון הכספים שמגיעים להתאחדות מהשנים הבאות. כזכור, עבור זכויות השידור של שני הקמפיינים הקרובים של הנבחרת, מוקדמות יורו 2016 ומוקדמות מונדיאל 2018, תשלם אופ"א להתאחדות כ-13 מיליון אירו, סכום שיא של כל הזמנים. מי ששואל את עצמו למה טוב לכדורגל הישראלי שאבי לוזון יושב בוועד הפועל של אופ"א, מקבל את התשובה.

3. הקדמת מכירת זכויות שידור. לאחר שביהמ"ש הסיר את צו המניעה בעקבות עתירת ONE - תמשיך ההתאחדות במכרז למכירת זכויות השידור של משחקי המשנה בליגת העל לעונות 2016/17-2018/19. ב-21 בנובמבר נקבע הדד-ליין להגשת ההצעות, ועל-פי הערכות בהתאחדות יהיו קופצים, כששני גופים ייגשו למכרז. מדובר בסכום של 54 מיליון שקל לשלוש העונות המדוברות, בתנאי ש-35 מיליון שקל ישולמו באופן מיידי, כבר העונה. זה סכום שיכול למלא את הימ"חים.

4. ספונסר חלופי. ההתאחדות מנהלת מו"מ עם חברה מסחרית גדולה על ספונסרשיפ של ליגת העל. תג המחיר הוא 25 מיליון שקל. מדובר בחברה ספציפית שהמו"מ איתה נמצא כרגע על Hold, שהרי חתימה איתה תסתום את הגולל על הסכם שיווק עם הטוטו.

5. קיצוצים פה ושם. האם עיכוב או אי חתימה על הסכם השיווק יפגע בהתאחדות עצמה ובתפעול השוטף שלה? שם אומרים שלא, ושבמקרה הגרוע, יצטרך להתבצע קיצוץ רוחבי של 10 מיליון שקל מהתקציב (שמוערך ב-90 מיליון שקל). זה לא נעים, אבל גם לא נורא. יש פתרונות, וגם ככה תבצע ההתאחדות התייעלות לאחר הקמת המנגנון הגדול לטורניר יורו 2013. למשל, אצטדיון ר"ג ייצא מפעולה בסוף העונה, במה שאמור לשחרר 2 מיליון שקל מהתקציב השנתי. אם יידרש - וזה כבר אפוקליפטי - תקוצץ גם נבחרת נערים ב' שאינה תחרותית ועולה 3.5 מיליון שקל בשנה. בכל מקרה, אומרים בהתאחדות, אלה תרחישים של ביטול הסכם השיווק לעידן ועידנים.

6. נשק יום הדין: חברת הימורים זרה. במקרה והתסריט הפסימי ביותר אכן יתקיים, ולא יהיה הסכם ואפילו התקרבות להסכם, התאחדות מתכוונת לתבוע נזיקין מהטוטו, באמצעות משרד עורכי הדין ש. הורוביץ. ואז אולי תפעיל ההתאחדות גם את נשק יום הדין שלה: חברת הימורים שיושבת בלונדון, ומוכנה לשלם 20 מיליון אירו בעונה כדי לקבל את זכויות ההימורים של הליגה הישראלית. מאחר ומועצת ההימורים היא הגוף היחיד שמורשה בהימורי ספורט בישראל, על-פי המחוקק, מתכוונת אותה חברה באמצעות ההתאחדות להילחם משפטית בהחלטה, שהתקבלה לפני למעלה מ-40 שנה.