מנכ"ל בזן לשעבר התמנה לדירקטור בדלק ישראל

ישר בן מרדכי זכה בשנתיים האחרונות לשכר מצרפי של 5.2 מיליון שקל בגין ייעוץ לבזן ■ דירוג האג"ח של בזן הורד אמש בשתי דרגות והיום צנחה מניית החברה ב-6%, משלימה ירידה של 31% בשבוע וחצי

מנכ"ל בזן בשנים 2000-2011, ישר בן מרדכי, התמנה כדירקטור חיצוני אצל אחד הלקוחות הגדולים ביותר של בזן - חברת דלק ישראל, שבשליטת יצחק תשובה. לאחר שסיים את תפקידו כמנכ"ל בזן, הועסק בן מרדכי במשך השנתיים האחרונות כ"יועץ בכיר לבזן בנושא תיאום ופיקוח פרויקטים אסטרטגיים", תוך שהוא זוכה לשכר מצרפי של 5.2 מיליון שקל בתקופה זו, לא כולל בונוס על עמידה ביעדים. בשנים 2008-2010 עמד שכרו כמנכ"ל בזן על 12.4 מיליון שקל (כולל רכיב הוני).

תקופה ארוכה נסחרו איגרות החוב של בזן, שבשליטת החברה לישראל והפטרוכימיים, בתשואות חד-ספרתיות נמוכות. זאת למרות שחברת הדירוג

P&S מעלות הורידה ביוני אשתקד את דירוג החוב של החברה לרמה של "BBB פלוס". משמעות ההגדרה של דירוג זה הינה "יכולת נאותה לעמידה בהתחייבויות, אך הרעה בתנאים כלכליים או נסיבות משתנות עשויות לפגוע ביכולתו של החייב לעמוד במחויבויותיו הפיננסיות", וזה בדיוק מה שהתרחש בבזן בחודשים האחרונים (תקלה במתקן ייצור המימן ומרווחי זיקוק נמוכים בשל המתיחות בסוריה).

אירועים אלה גרמו לכך שמתחילת החודש הנוכחי, אז דיווחה החברה שהיא לא עומדת בהתניות הפיננסיות מול מחזיקי האג"ח, עלו תשואות האג"ח שלה לרמה דו-ספרתית, המשקפת את חשש המשקיעים מיכולת החזר החוב של החברה. על רקע זה, הורידה אמש מעלות את דירוג החוב של בזן בשתי דרגות, לרמה של "BBB מינוס", תוך שהיא מכניסה את החברה לרשימת מעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, עקב חולשה בביצועים התפעוליים ונזילות חלשה.

במעלות גם הציבו שעון חול מעל הנהלת בזן: "בכוונתנו לפתור את ה-CreditWatch במהלך 60 הימים הבאים, בהתאם ולאחר בחינת הצעדים שבהם החברה צפויה לנקוט על מנת לשפר את רמת הנזילות שלה, לרבות השגת הסכמות למול המערכת הבנקאית ומחזיקי האג"ח". היום צנחה מניית בזן ב-6%, משלימה ירידה של 31% בשבוע וחצי.

"צורך בגיוס משמעותי"

למרות שבזן עדיין לא פרסמה הודעה רשמית ומסודרת מטעמה על הנפקת זכויות ועל תוכנית התייעלות שכוללת פיטורים, כפי שפורסם בתקשורת, נראה שהאנליסטים של מעלות, מתן בנימין וצבי בוימר, כבר מעודכנים בתוכניות של הנהלת החברה, שבראשה עומד אריק יערי. "להבנתנו, בכוונת החברה לבצע בעת הקרובה פעולות שונות לשם שיפור הנזילות, בין היתר ליישם תוכנית התייעלות כוללת ולפעול לגיוס הון באמצעות הנפקת זכויות, אשר להבנתנו תתבצע בגיבוי החברה לישראל".

האנליסטית ליאת גלזר מאקסלנס ניתחה היום את מצבה הפיננסי של בזן, וכתבה כי היא צריכה לפרוע קרן וריבית בהיקף של כ-700 מיליון דולר עד סוף שנת 2014. יחס ההון למאזן של בזן בסוף הרבעון השני עמד על 16.9%, וככל הנראה החברה לא תעמוד בהתניה פיננסית שעליה לעמוד בה מול המלווים -יחס הון למאזן של 17% ברבעון השלישי. "המשמעות הינה כי יש צורך בגיוס משמעותי של מזומנים, על מנת שהחברה תעמוד באמות המידה שלה. כתוצאה מכך נראה ירידה בריביות שאותן משלמת החברה לבנקים, שיאפשרו לה להמשיך לנצל את מסגרות האשראי".

גלזר העריכה גם מה יהיה היקף הגיוס הצפוי. "אנו רואים גיוס של כ-170-200 מיליון דולר כרף מינמלי של הנפקה, אשר יאפשר לחברה להרים את הראש מעל המים, ולא רק להוציא אותו לשנייה ללקיחת אוויר", כתבה גלזר, "גיוס כזה יקל את תשלומי האג"ח ביוני 2014, עם תלות נמוכה יותר במרווחים, ויעלה את יחס ההון למאזן ל-19.4%-19.9%".

גלזר אף מנתחת את המשמעות עבור הפטרוכימיים, שותפתה של החברה לישראל בבזן, לה אין את המקורות הכספיים להשתתף בהנפקת הזכויות: "במקרה של גיוס בהיקף זה, החזקתה של הפטרוכימיים תדולל מכ-30% לכ-24% בהנחה של מכירת מלוא הזכויות בהנפקה".