מתיחות ואי-ודאות בארה"ב; פיץ' התריעה על הורדת דירוג

(עדכון) - הסנאט אמור להצביע היום על תקרת החוב, אך יש חשש שמחוקקי מסיבת התה יתחילו פיליבאסטר כדי לעכב ההצבעה עד אחרי 17 באוקטובר

כמה שעות לפני פרסום אזהרת סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ', שהיא תוריד את דירוג האשראי של ארה"ב אם לא יושג הסכם על העלאתה של תקרת החוב, הציע ציר רפובליקאי בבית-הנבחרים לעמיתיו, במפגש חירום של סיעתם, לפצוח במזמור האשכבה הנוצרי "חסד מופלא". הוא ועמיתיו התרוממו ושרו את מזמור האבל על "קץ חיי בשר ודם".

"זו היתה בחירה נכונה", מציין היום (ד') בעל הטור דנה מילבנק ב"וושינגטון פוסט". "הרפובליקאים בבית-הנבחרים קוברים את המותג הרפובליקאי ואת מעמדה הגלובלי של ארצם".

אמש (ג'), בתום יום של כאוס, תקוות מנופצות ומפחי נפש על גבעת הקפיטול, כשארה"ב ניצבת על עברי פי פחת של חדלות פרעון, הניבו מאמצי הקונגרס לגבש חקיקת פשרה על תקרת החוב והשבתת הממשל אפס אחד גדול. אין ודאות שמאמצי המחוקקים היום, 24 שעות לפני מיצוי היכולות החוקיות של הממשל ללוות כספים, יסתיימו אחרת. כ-50 צירים רפובליקאים של פלג מסיבת התה מסרבים לקבל יזמות פשרה שמציעים רפובליקאים מתונים יותר.

אין ספק שבהצבעה במליאה בבית-הנבחרים, יזמת פשרה זו או אחרת היתה מתקבלת בתמיכת הצירים הדמוקרטים והרפובליקאים המתונים, אך יו"ר הבית, ג'ון ביינר, שנעשה שפוט של פלג מסיבת התה, מסרב להניח על שולחן המליאה כל הצעת חוק שאינה לרוחם של הימניים הקיצוניים בסיעתו. התוצאה: פקק תחיקתי, שפוגע לא רק במוניטין של הקונגרס אלא גם באמון המשקיעים ביכולתה של ארה"ב לפרוע את חובותיה.

בהתראת סוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ' על קיצוץ אפשרי בדירוג האשראי המושלם של ארה"ב נאמר: "למרות שפיץ' מוסיפה להאמין שתקרת החוב אכן תורם בקרוב, ההליכה על הסף של הדרג הפוליטי וצמצום הגמישות הפיננסית של הממשל מגדילים את סיכון חדלות הפרעון של ארה"ב".

הסוכנות מציינת שהחלטה על הורדת הדירוג תתקבל עד סוף 2014 ואנליסטים אומרים שמרווח הזמן מצביע על כך שהסוכנות אינה חוששת מחדלות פרעון מיידית ושההתראה נועדה לשמש אזהרה לקונגרס יותר אשר למשקיעים. הנחת העבודה של פיץ' היא, שגם אם תקרת החוב לא תורם ב-17 באוקטובר, היום שבו יאזלו המזומנים בקופת האוצר האמריקאי, או מיד לאחר מכן, ארה"ב עדיין תוכל לפרוע את חובותיה לאורך פרק זמן מסוים.

בשלב זה, פיץ' היא היחידה מבין שלוש סוכנויות הדירוג הגדולות שפרסמה התראה כזו. באוגוסט 2011, בעיצומו של המדבר הקודם על תקרת החוב, הורידה סוכנות הדירוג סטאנדארד אנד פורס את דירוג האשראי של ארה"ב מ-AAA ל-+AA.

דובר של משרד האוצר בוושינגטון אמר אמש, שהתראת פיץ' ממחישה למחוקקים עד כמה קרובה ארה"ב למצב של חדלות פרעון.

הבוקר (ד' אחה"צ לפי שעון ישראל), צפוי הסנט להצביע על הצעה לסיום המשבר, שגובשה לאחר מו"מ אינטנסיבי, שהופסק וחודש, בין ראש הסיעה הדמוקרטית, הארי ריד, וראש הסיעה הרפובליקאית, מיטש מקונל. הסעיפים המרכזיים ביזמת החקיקה: תקרת החוב תורם עד 7 בפברואר 2014; פעילויות הממשל ימומנו עד 15 בינואר (המשמעות היא שההשבתה הפדרלית תבוטל מיד עם כניסת ההסכם לתוקף); וועדה משותפת לסנט ולבית-הנבחרים תנהל מו"מ מקיף על מיתאר תקציבי ארוך טווח (קיצוץ בהוצאות הממשל, כפי שתובעים הרפובליקאים; העלאות מיסים על בעלי הכנסות גבוהות, כפי שדורשים הדמוקרטים) ותסיים אותו עד 13 בדצמבר. הרפובליקאים הצליחו להכניס דרישה אחת: לאכוף מנגנון אכיפה לאימות טענות של אזרחים שמבקשים לקבל סיוע מהממשל לרכישת ביטח רפואי. להצעה מובטח רוב של מחוקקים משתי הסיעות בסנט, אך יש חשש ששני סנטורים של מסיבת התה ינסו לעכב את ההצבעה בטקטיקות של פיליבאסטר עד אחרי 17 באוקטובר.

"המצב רציני, רציני מאוד", הזהיר סנטור ג'ון מקיין, רפובליקאי מתון, שמצוטט הבוקר ב"ניו יורק טיימס". "הרפובליקאים צריכים להבין שהפסדנו בקרב הזה, כפי שניבאתי, מפני שהעלינו דרישות שאינן בנות מימוש". יתר על כן, יזמת החקיקה של הסנאט, אם אכן תאושר, צריכה לזכות באישור של בית-הנבחרים, ועל רקע הכאוס שהשתולל בגוף זה אתמול, אין שום ודאות שכך יקרה.

בית-הנבחרים לא הצליח להעביר יזמת חקיקה משלו מפני שצירי מסיבת התה סברו שהיא אינה עונה על דרישותיהם לפגוע במידה משמעותית בחוק הרפורמות בשירותי הבריאות, 'אובמה קייר'. למעשה, מה שהתחולל שם אתמול היה מרד גלוי של מחוקקי הימין הקיצוני ביו"ר ביינר, שהיה, וככל הנראה מוסיף להיות, עבד לכל גחמותיהם.

מלכתחילה, בית-הנבחרים היה צריך להצביע על הצעת הפשרה של הסנאט, שהיתה עוברת בנקל את מליאת הבית. אך ביינר בחר להעלות במקומה יזמת חקיקה רפובליקאית, שאמנם אימצה את לוח הזמנים של הצעת הסנאט, אך הוסיפה לו דרישות שנועדו לכרסם ב'אובמה קייר'. היה ברור שהצעה זו תידחה על הסף בסנאט ובוודאי בבית הלבן. אבל, למרבה ההפתעה, היא כשלה בבית-הנבחרים מפני שצירי מסיבת התה עדיין שואפים לקיים התקפה חזיתית על 'אובמה קייר' והם לא הסתפקו במה שנראה להם התקפלות רפובליקאית.

הנשיא אובמה אמר אמש, בראיון לתחנת השידור ABC בניו-יורק, כי ביינר איבד את השליטה על הסיעה שלו. "העובדה שהיו"ר ביינר מנהל אתי מו"מ אינה טובה דיה בשביל הפלג הקיצוני בסיעתו", אמר אובמה. "זה מחליש אותו. היו מקרים רבים שבהם הגענו להסכמים. אחר-כך הוא חוזר לסיעתו ומתברר שהוא אינו יכול לשלוט במה שמתרחש בה".

"אז הנה האתגר: האם אתה יכול לקיים הסכמים שאתה עצמך הגעת אליהם? האם אתה מסוגל להפיק פשרה דו-מפלגתית סבירה"? - שאל אובמה.

בכל זאת, אובמה הביע אופטימיות שיהיה אפשר להימנע מחדלות פרעון ושיושם קץ להשבתת הממשל. הוא קרא למחוקקים בשני הבתים "לעשות את הדבר הנכון". אין שום ודאות שהמחוקקים יקבלו את העיצה הנשיאותית.