תעשייה בהתכווצות: מדד מנהלי הרכש צנח ל-44.9 נקודות

רכיבי הביקושים המקומיים והתעסוקה מוסיפים להיות במגמת ירידה, וגם רכיב היצוא שב החודש להצביע על התכווצות

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים וארגון מנהלי הרכש לחודש ספטמבר 2013 ממשיך זה החודש החמישי להצביע על התכווצות בפעילות התעשייתית, והחודש נצפתה התעצמות נוספת במגמת הירידה.

המדד עמד על 44.9 נקודות לעומת 47.6 נקודות בחודש אוגוסט. רכיבי הביקושים המקומיים והתעסוקה מוסיפים להיות במגמת ירידה, וגם רכיב היצוא שב החודש להצביע על התכווצות. מנגד, רכיב תפוקות הייצור ממשיך החודש להימצא בהתרחבות.

בניגוד למצב בארץ, מדד מנהלי הרכש העולמי, שמפרסם בנק JPMorgan, המשיך להצביע על שיפור גם בחודש ספטמבר, ורמתו הגיעה ל-51.8 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מאז חודש מאי 2011. עיקר השיפור בחודש ספטמבר נרשם במדינות המפותחות - המדד האמריקני ממשיך זה החודש הרביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות ורמתו הגיעה ל-56.2 נקודות. המדד בגוש האירו עלה אף הוא והגיע לרמה של 52.2 נקודות. מנגד, מדדי מנהלי הרכש בהודו, ברוסיה ובדרום קוריאה מצביעים על התכווצות בפעילות התעשייתית.

כלכלני בנק הפועלים מציינים כי מדד מנהלי הרכש נמצא מזה חמישה חודשים מתחת לרמת ה-50 נקודות, נתון המאותת על התכווצות בפעילות התעשייתית. נתוני החודשים האחרונים מעלים תמונה מעורבת באשר לפעילות המשק: ענף התעשייה מתכווץ בפעילותו ובעיקר הדבר בולט ביצוא התעשייתי ובפרט בתעשיות ההיי-טק. מנגד, האינדיקאטורים לביקושים המקומיים היו טובים יותר, ואנו רואים עלייה בצריכה הפרטית וכן ביבוא של מוצרי השקעה. רכיב התעסוקה ממשיך להצביע על ההתכווצות, נתון שעולה בקנה אחד עם צעדי התייעלות שאנו רואים בחברות מסויימות במשק.