נפילה ביצוא התרופות של טבע ברבעון השלישי

הפילה יצוא התרופות ב-50% ברבעון השלישי ואת יצוא ההיי-טק ב-20% ■ מכון הייצוא: התפתחות של משבר באחת החברות הגדולות תזעזע את כל המשק ■ במכון הייצוא מבהירים כי ענף התרופות נחשב תנודתי מאוד

נתונים שפרסם היום (ד') מכון הייצוא מצביעים על ירידה של 50% בייצוא של ענף התרופות ברבעון השלישי של השנה, ביחס לרבעון המקביל אשתקד. היקף הירידה מסתכם בכמיליארד דולר, והביצועים החלשים של ענף זה הובילו את כל ייצוא ההי טק הישראלי ברבעון השלישי של השנה לירידה שמסתכמת בכ 20%.

כלל ייצוא ההיי-טק באותו רבעון הסתכם בכ-4.5 מיליארד דולר. ברבעון השני של השנה הסתכם ייצוא התרופות מישראל בכמעט 2 מיליארד דולר. יודגש כי טבע נחשבת ליצואנית העיקרית בענף התרופות.

במכון הייצוא מבהירים כי ענף התרופות נחשב תנודתי מאוד, וקיים פער משמעותי בין היקפי הייצוא שלו בין הרבעונים השונים: ברבעון השני של השנה ייצוא התרופות רשם ירידה של 17%, וזאת לאחר שברבעון הראשון שלה, הוא רשם גידול חד של 34%. עם זאת, בין החודשים ינואר-ספטמבר השנה נרשמה ירידה דולרית של 16% בייצוא התרופות.

לדברי יו"ר מכון הייצוא רמזי גבאי, נתוני הרבעון האחרון מדאיגים ומעידים על קשיים שגוברים בהתמודדות של יצואנים בשווקים הבינלאומיים.

"מגמת הנסיגה נובעת מירידה מתמשכת בביקוש בשווקים, הקיטון בהיקף הסחר העולמי והיחלשות הדולר. משקלן של החברות הגדולות בייצוא הגיע בשנים האחרונות למסה קריטית. התפתחות משבר בקרב אחת החברות הללו עלול לגרור לזעזועים נוספים בייצוא ולהשליך על המשק כולו", אמר גבאי.