חוכמת ההמונים

מה הסיכוי של אחד הסטארט-אפים המבטיחים להפוך לאקזיט הגדול הבא?

המסורת של בחירת הסטארט-אפים המבטיחים ממשיכה גם השנה. חברות הסטארט-אפ ששמן מתפרסם כאן מצטרפות לחבורה מפוארת של עשרות חברות אחרות שנבחרו בעשור האחרון, חברות שהבטיחו וגם קיימו. ייאמר לזכותה של המסורת הזו, שהיא הצליחה לאתר רבות מן החברות שזכו לעבור את כל דרך החתחתים הארוכה שמתחילה בחזון של אנשים מוכשרים, ממשיכה בעבודה קשה, בנחישות ובהתמדה ומסתיימת בתחושת הניצחון המתוק, הכרוכה באקזיט הנכסף.

השנה הצטרפה לרשימת המבטיחות וגם מקיימות חברת ווייז, שנבחרה כאן כסטארט-אפ מבטיח בשנת 2011 וזכתה, פחות משנתיים לאחר מכן, לייצר את אחד האקזיטים הגדולים ביותר בהיי-טק הישראלי בכל הזמנים. עיון ברשימת החברות המבטיחות של אותו "בציר", של שנת 2011, מלמד שהייתה זו רשימה מרשימה במיוחד. בנוסף לווייז היו ברשימה ההיא החברות פרוביג'נט, וורקלייט, ברודלייט ואירוסקאוט, שנמכרו כולן באקזיטים מוצלחים עבור היזמים והמשקיעים שלהם. ועוד היו ברשימה של השנה ההיא החברות סולאראדג', פאנאיה, וויקס, פריים סנס ולייפבונד, כולן חברות מבטיחות שזכו לצמיחה יפה מאז ורובן ככולן הוזכרו בעיתונות הישראלית יותר מפעם אחת כמועמדות להנפקה ציבורית או לרכישה על ידי חברות בין לאומיות גדולות.

החברות המבטיחות שנבחרו השנה יוכיחו מן הסתם שוב את כושר החיזוי הטוב של מי שמשתתפים כבר שנים בבחירת הסטארט-אפים הזוכים. הסיבה לכך שיש התאמה גבוהה בין רשימת החברות המבטיחות לבין הצלחתן בסופו של דבר היא, שתנאי הכניסה לרשימה הם גבוהים למדי. השופטים הרבים המשתתפים בבחירת החברות מדי שנה נדרשים לקחת בחשבון קריטריונים כגון הפוטנציאל העסקי של החברות המועמדות, איכות ההנהלה שלהן, כמות הכסף שגייסו והחזון שלהן. השופטים אינם מקבלים רשימת מועמדים סגורה אלא מעלים הצעות כראות עיניהם. מסתבר, שגם במקרה הזה חוכמת ההמונים מייצרת תובנות מדויקות למדי.

מתחת לרדאר

ובכל זאת, אחד הנושאים המרתקים ברשימת הסטארט-אפים המבטיחים של השנה הוא דווקא אלה שלא נמצאים ברשימה. המבטיחות הסמויות מעין, לפחות לפי שעה. האם ייתכן שבהיי-טק הישראלי, המועדון הזה - שבו כולם מכירים את כולם, פועלות היום חברות קטנות, אולי אפילו אלמוניות, שאיש איננו יודע עד כמה הן מבטיחות, אבל יום אחד יתפרסמו כעוד הצלחה מסחררת של אומת הסטארט-אפ?

מפתיע אולי, אבל התשובה היא בהחלט חיובית. קחו למשל שניים מהאקזיטים המרשימים ביותר של שנת 2013: חברת טראסטיר מעולם לא נבחרה כסטארט-אפ מבטיח אבל הפכה לסיפור הצלחה מדהים, כשנמכרה ל-IBM באוגוסט השנה בעסקה שמוערכת ביותר מ-600 מיליון דולר. אינטוסל היתה חברה בלתי ידועה ובטח שלא נחשבה לנסיכה מקומית, עד שנרכשה בינואר השנה על ידי סיסקו באקזיט מרשים של קרוב לחצי מיליארד דולר. המסקנה המשמחת מהאקזיטים האלה ומדומיהם היא, שיש עוד כמה וכמה חברות מבטיחות, חלקן עדיין עמוק מתחת לקווי הרדאר, שאולי טרם שמענו עליהן אבל הן בהחלט עתידות להיכנס להיסטוריית האקזיטים של ההיי-טק המקומי.

הפוטנציאל של החברות המבטיחות החדשות שאותרו על ידי "גלובס" השנה, בנוסף להבטחה הסמויה הגלומה באלו שטרם התגלו, צריכים לנטוע בכולנו אמונה שההיי-טק הישראלי ימשיך לייצר כאן כלכלה בריאה וצומחת ופרנסה הוגנת לעשרות ואולי מאות אלפי משפחות, בעתיד הנראה לעין. תסכימו איתי שזוהי הבטחה גדולה.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל