טייסי אל על: ב-15 השנים האחרונות קיבלנו תוספת שכר של 3%

בשנים 2005 עד 2012 שילמה אל על לחמשת מנהליה הבכירים שכר ממוצע בהיקף של 15 מיליון שקל בשנה ■ ניר צוק: "לא לחינם אנחנו אומרים שאנחנו מוכנים לחזור לתנאי ההעסקה ערב ההפרטה"

"הקרע עם ההנהלה היה תמיד בקטן, אבל לאחרונה הוא הגיע לשיא שלא היה לפניו - מערכת יחסי העבודה באל על היא בשפל. ההנהלה באה ואמרה שהיא רוצה לעשות שינוי ולצאת לדרך חדשה, אבל עם אותם סמנכ"לים שנמצאים בתפקיד כבר 20 שנה - והם בעלי תפיסה שהעובדים רק סוחטים ולא נותנים שום דבר - בלתי אפשרי לעשות שינוי".

את הדברים החריפים הללו אומר ל"גלובס" הקברניט ניר צוק, יו"ר ועד הטייסים של אל על, על רקע ביטול הסכם ההשקעה של קרן פימי בחברה בשבוע שעבר. במסגרת ההסכם, הייתה אמורה הקרן של ישי דוידי להשקיע באל על עד 75 מיליון דולר, אולם ההסכם לא יצא אל הפועל בשל חוסר היכולת של הנהלת אל על וועד העובדים לחתום על הסכם עבודה קיבוצי חדש.

"תקשורתית, ההנהלה ובעלי המניות יצאו מגדרם כאשר התפרסם המהלך עם פימי, אבל ככל שהזמן עבר והשנה נראתה יותר מוצלחת מבחינה עסקית, הם פחות השקיעו במו"מ", אומר צוק. "הייתה תחושה שהמו"מ של ההנהלה איתנו, הטייסים, מתקדם למקומות טובים, ואז ראינו שבצד השני חושבים שהדברים רצים מהר מדי. במשך חודשים שלמים בקיץ לא בוצעו ישיבות שנקבעו ובסוף אמרו לנו: 'אין צורך שנמשיך לדון'. אתה מכיר מצב שבו העובדים רוצים לשבת עם ההנהלה והיא לא רוצה? זה מצב אבסורדי".

- ההנהלה והבעלים לא רצו שהסכם ההשקעה ייצא אל הפועל?

"מעשית הייתה לנו רק פגישה בודדת עם המנכ"ל אליעזר שקדי, והדיונים היו עם פיני גינזבורג, שהוא דירקטור בחברה ויצג את הבעלים, ורו"ח משה ליאון, שבמקביל רץ לראשות עיריית ירושלים. הייתי מצפה שהמנכ"ל ישים את כל כובד משקלו בשביל שהמו"מ יצליח, אבל יכול להיות שאם ייכנס משקיע שינהל את החברה כמו שצריך, הרבה מאוד מבעלי התפקידים הנוכחיים בהנהלה יצטרכו לתת תשובות, לעשות דברים אחרת או לסיים את תפקידם".

- ועד כמה בעלי השליטה היו מעורבים?

"האחים בורוביץ' לא היו מעורבים בכלל. אני לא בטוח שבתוך חברת כנפיים האינטרסים זהים. אני יודע שהם רוצים להיפרד ולמכור את אל על, אבל תמי מוזס (אשתו של דדי בורוביץ' המכהנת כסגן יו"ר דירקטוריון החברה, ר' ש'), עם כמה שהיא אומרת שהיא רוצה, לא עשתה מספיק כדי שהתהליך הזה יצליח".

"להכשיל זה קל מאוד"

אז מדוע לטענת צוק הצטנן הלהט של בעלי השליטה והמנהלים להשלים את העסקה עם פימי? הוא תולה זאת בכך ש"השנה שעברה הייתה בעייתית ונוצרה מצוקה, ואז אמרו שצריך לעשות את כל הצעדים בשביל להכניס משקיע, אבל המצוקה הזו לא קיימת היום. השנה הנוכחית היא טובה וכרגע המצב אחר. אולי הם לא רצו שמשקיע אחר יקטוף את הפירות. קל מאוד להכשיל מהלך השקעה כזה, אבל אם בשנה הבאה יהיה משבר, שוב נחזור לאותו מקום".

אל על אמנם סיימה את המחצית הראשונה של 2013 עם שיפור קטן בשורה התחתונה, הפסד של 28.7 מיליון דולר - רק מעט פחות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. אבל הנתון המשמעותי יותר , שמשקף את השיפור שחל בתוצאות החברה, הוא תזרים המזומנים מפעילות שוטפת: זה עמד על 128 מיליון דולר, לעומת 78 מיליון דולר במחצית המקבילה.

סימן נוסף לכך שהקיץ האחרון היה טוב ביחס ל-2012, ניתן לראות בסעיף הלקוחות במאזן: היקף ההזמנות שהיו לחברה בסוף חודש יוני עמד על 204 מיליון דולר, גידול של 9.6% לעומת החודש המקביל. בהתחשב בכך שהרבעון השלישי אשתקד הסתיים ברווח תפעולי של 62.5 מיליון דולר, ניתן לצפות כי הרווח התפעולי ברבעון שהסתיים זה עתה יהיה גבוה יותר.

אבל עד כמה משבר, אפילו קצר, יכול לפגוע בחברה, ניתן ללמוד מהנתון הבא: יחס ההון למאזן של אל על עמד בסוף הרבעון השני על 6.5% בלבד, מה שמלמד על כרית הביטחון הקטנה שיש לחברה למקרה של משבר לא צפוי.

"יכולנו לחסוך 90 מ' ד' בשנה"

הוצאות השכר השנתיות באל על עומדות על כ-400 מיליון דולר לשנה - כ-20% מכלל ההוצאות. צוק חושף כי הטייסים (520 במספר - כ-9% ממצבת העובדים באל על) היו מוכנים לבצע ויתורים בהיקף כולל של כ-15 מיליון דולר בתנאים שלהם, וביחד עם ויתורים נוספים מצד יתר העובדים, היה נוצר לדבריו חיסכון שנתי של 35 מיליון דולר לחברה.

לכך צריך להוסיף את הקיטון בהיקף הוצאות הביטחון, בעקבות חתימת הסכם שמיים פתוחים בחודש מאי, שצפוי להפחית עוד כ-35 מיליון דולר מההוצאות. "ביחד עם חיסכון בהיקף של 22 מיליון דולר שההנהלה אמרה לנו שהיא יכולה לבצע ממקורותיה שלה, יכול להיות חיסכון של כמעט 90 מיליון דולר בבסיס ההוצאות של אל על", אומר צוק. את שנת 2012 סיימה אל על עם הפסד של 50 מיליון דולר, כך שחיסכון בהיקף שכזה יכול היה להעביר אותה לרווח, אפילו בשנה שהייתה קשה.

- ובכל זאת, התגמול של טייסי אל על הוא גבוה. 158 אלף דולר לשנה בממוצע, לא כולל אש"ל והטבות סוציאליות.

"השכר שלנו עולה באחוז לשנה, כתוספת ותק. מעבר לזה, ב-15 השנים האחרונות התוספת שקיבלנו הייתה 3% כשבאותה התקופה הייתה אינפלציה של 35%. שכר המנהלים והדירקטוריון לעומת זאת, צמוד למדד, ואני לא רוצה להגיד בכמה הוא עלה, ביחס למצב החברה ערב ההנפקה, הן מבחינת המשכורות והן מבחינת כמות הסמנכ"לים".

הנתונים מלמדים כי מ-2005 עד 2012 שילמה אל על לחמשת מנהליה הבכירים שכר מצטבר בהיקף של 125 מיליון שקל - 15 מיליון שקל בשנה בממוצע. ב-2004, מיד לאחר הפרטת החברה, הסתכם שכר המנהלים הבכירים על 3.1 מיליון שקל בלבד. "לא לחינם אנחנו אומרים שאנחנו מוכנים לחזור לתנאי ההעסקה ערב ההפרטה", אומר על כך צוק.

במהלך השיחה ניתן להתרשם כי צוק, והטייסים אותם הוא מייצג, פגועים. "מאשימים את הטייסים שהם בוזזים את החברה, אבל אותם טייסים משרתים במילואים, 95% מטייסי אל על הם אנשי חיל האוויר שנמצאים בכוננות ומגנים על המדינה, ואת העניין הזה שוכחים", הוא אומר. "לכן חשוב לנו להראות את הנתונים האמיתיים".

אז מה היו רוצים הטייסים לראות בחברה? "אנחנו באנו לדאוג שתהיה פרנסה ל-20 השנה הקרובות", מסביר צוק. "בשנים האחרונות לא ראינו השבחה של המוצר, אלא רק קיצוצים. אל על צריכה לרכוש מטוסים רחבי גוף חדשים, וזה הכסף הגדול שבשבילו צריך משקיע. ההערכה שלנו היא שדם חדש של משקיע, שגם ישנה את המדיניות וגם ישקיע את הכסף שלבעלים הנוכחיים אין, יהפוך את מצב החברה".

"האינטרס שלנו שאם יהיה רווח בשנים הראשונות של ההסכם, הוא יושקע בחברה בשביל לתת מוצר יותר טוב. כשחשבנו איך פונים למשקיע, ביקשנו שב-4-5 שנים הראשונות לא יילקחו בונוסים או יחולקו דיבידנדים, וכל הכסף יושקע בחזרה בחברה. ולמרות כל הסיפורים בתקשורת, אנחנו מוכנים לתרום גם את חלקנו. אני בטוח שאם יהיו שנים טובות, ועם הנהלה הגונה, אנחנו גם נהנה מהמצב", מסכם צוק.

תגובת אל על: "הטייסים לא הבינו על מה המו"מ"

מאל על נמסר בתגובה לעניין כישלון המגעים בין ההנהלה לעובדים כי "הטייסים הביאו כנציג מטעמם למו"מ את ארז מלצר. מול מלצר העמידה אל על את סמנכ"ל משאבי האנוש וגורמים נוספים מהחברה.

"לאחר שבמגעים עם מלצר הושגה התקדמות וגובשו הסכמות, חזרו בהם נציגי הטייסים מכל ההסכמות והגישו דרישות נוספות. בשלב מסוים המו"מ נפסק ולא חודש, למרות ניסיונות של הצוות לחידוש המו"מ ביחד עם ההסתדרות. לצערנו, הטייסים לא הבינו שהמו"מ הוא לא על תנאים כאלה או אחרים שיש להם, אלא על התאמתה של אל על לעולם התעופה המשתנה".

טייסי אל על
 טייסי אל על