שני מיליארדרים צעירים ברוסיה התעשרו מעסק לבניית גגות

החברה הפרטית שהקימו כסטודנטים - טכנוניקול - היא כעת חברת אספקת ציוד הגגות הגדולה ברוסיה, עם רשת של 700 מפיצים ברחבי המדינה

סרגיי קולסניקוב ואיגור ריבקוב התפרנסו בימי הקיץ בתחילת שנות ה-90 מתיקון גגות באזור מוסקבה, עבודה שהכניסה להם כ-500 דולר בחודש. העבודה הזו נתנה למדענים הצעירים, שהיו שותפים לחדר במעונות המכון לפיזיקה ולטכנולוגיה של מוסקבה, אוניברסיטת המחקר הבכירה ברוסיה, את הסיכוי להפוך ליזמים אחרי קריסת ברית המועצות.

"קיבלנו שני תארים, אחד בפיזיקה והשני בגגות", אומר קולסניקוב בראיון במשרדו במרכז מוסקבה.

התואר בתיקון גגות השתלם היטב. החברה הפרטית שהם הקימו כסטודנטים, טכנוניקול, היא כעת חברת אספקת ציוד הגגות הגדולה ברוסיה, עם רשת של 700 מפיצים ברחבי המדינה, 180 מהם בבעלות מלאה של החברה. בשנה שעברה רשם העסק הכנסות בסך 59.4 מיליארד רובל (1.9 מיליארד דולר), עלייה של 25% מהשנה הקודמת.

החברה מוערכת ב-2.8 מיליארד דולר, לפי נתוני בלומברג, ולכן שני השותפים הם בין המיליארדרים הצעירים ביותר ברוסיה. שניהם לא הופיעו עדיין ברשימות העושר הבינלאומיות.

"תמיד אהבתי לפתור פאזלים, ומבחינתי עסק הוא כמו פאזל כזה", אומר קולסניקוב. "אף אחד מאיתנו לא חלם שנרוויח כסף בסדר גודל כזה".

שני המיליארדרים, בני 41, נהנו מכניסה לשוק בעיתוי הנכון, של תחילת הפרטת דירות השיכון והבתים מהתקופה הסובייטית. מספר הבתים הפרטיים החדשים שנבנו ברוסיה הוכפל כמעט בשנים 2002-2012 ל-205,000 בשנה, לפי נתוני השירות הסטטיסטי הפדרלי ברוסיה. מספר הדירות החדשות הוכפל ויותר בעשור שעבר ל-838,000 בשנה.

בחמש השנים האחרונות הוציאה הממשלה 7 מיליארד דולר על שדרוג הדיור במדינה, לפי הקרן הממשלתית לסיוע לדיור ושירותים קהילתיים. היא מתכנת להשקיע עוד 3.3 מיליארד דולר בחומרי בנייה כדי לשדרג 1.6 מיליון דירות שיכון שטעונות שיפוצים.

טכנוניקול מחזיקה ב-30% בשוק בידוד יחידות הדיור ברוסיה מפני קור, לפי חברת מחקרי השוק אבארוס ממוסקבה. 70% מהכנסות החברה באים מאספקת ציוד לשיפוצים והיתר ממכירות לבנייה חדשה.

רווחי התפעול של טכנוניקול עלו ב-2012 ב-44% ל-10.5 מיליארד רובל, לפי דוחותיה. קולסניקוב אומר שהרווח לפי מס, ריבית, פחת ובלאי (ebitda) הסתכם אשתקד ב-12 מיליארד רובל, ושהחברה הכפילה את התפוקה לעובד מאז 2008.

ב-1995, חמש שנים אחרי קריסת ברית המועצות, קולסניקוב וריבקוב גייסו 40,000 דולר בחסכונות והלוואות כדי לקנות את המפעל הראשון שלהם, קומפלקס מפעל גגות שהוקם ב-1918 בוויבורג, עיר במרחק 120 ק"מ מצפון-מערב לסנט פטרסבורג. הם השקיעו 15 מיליון דולר במודרניזציה של המפעל, והקימו מאז 36 מפעלים נוספים - 30 ברוסיה, 3 באוקראינה והיתר בבלארוס, ליטא וצ'כיה.

ב-2003 הם התרחבו לחומרי בידוד, ורכשו מפעל בצ'ליאבינסק במרכז רוסיה. המוצר העיקרי הוא צמר אבנים, סיב שמיוצר מהתכת סלעים וולקניים שמשמש לבידוד לא רק מפני קור אלא גם מפני אש, רעש וזעזועים. עסקי הבידוד רווחיים יותר מעסקי הגגות.

עזרה מהממשלה

שני המיליארדרים הצעירים קיבלו עזרה עקיפה מהממשלה, שהעבירה ב-2009 את חוק החיסכון באנרגיה והעלאת היעילות, שמחייב בנאים להשתמש בחומרים חוסכי אנרגיה בבנייה חדשה.

הדומיננטיות של החברה הרגיזה את המתחרים. ב-2008 תבעו רוקוול ופנופלקס, חברה מסנט פטרסבורג, את טכנוניקול באמצעות יחידת ההגבלים העסקיים הממשלתית באשמת הפרת חוקי התחרות ההוגנת.

יחידת ההגבלים העסקיים, FAS, פסקה לטובת התובעות, ומצאה את טכנוניקול אשמה בהעתקת סמלי המותגים שלהן. שני ערעורים של טכנוניקול נדחו בבתי משפט לבוררות. ב-2010 מצאה FAS את טכנוניקול אשמה גם בקיבוע מחירים על-ידי הכרחת המפיצים שלה למכור את מוצריה בעלות הנמוכה ביותר. קולסניקוב אומר שהרשות הזו פוגעת בצמיחת השוק על-ידי רגולציה ממשלתית כבדה מדי.

"התפקיד הרגולטורי של המדינה הפך להיות גדול מדי", הוא אומר כשהוא נשען על שולחן ריק, שחולש על משרד בשטח 30 מ"ר. "איך הכלכלה תצמח אם אתה מדכא את האנרגיה של היזמים?"

הוא מעריץ של פילוסופיות ניהול מערביות ויפניות, ומצטט את יועץ הניהול וויליאם אדוארדס דמינג, שהתיאוריות הסטטיסטיות שלו נחשבות להשראה של הצמיחה הכלכלית ביפן אחרי מלחמת העולם. כאשר קולסניקוב מסייר במפעלי החברה, הוא מחלק עותקים של הספר "דרכה של טויוטה" על עקרונות היצרנית הזו לשיפורים מתמידים וכבוד לעובדים.