בן-זקן משקיע שוב בשמן למרות כישלון הקידוח וצניחת המניה

בזמן שיתר השותפים בקידוח היבש סופרים הפסדים, הפך בן-זקן לבעל המניות הגדול בשמן ■ רכש ביום חמישי מניות נוספות בהיקף של כ-225 אלף שקל

בשבוע שעבר דיווחה חברת שמן על נטישה סופית של קידוח "ים 3" מול חופי אשדוד, וזאת לאחר שהקידוח, שעלותו הסופית נאמדה ב-170 מיליון דולר, הוגדר כ"קידוח יבש". בעקבות הדיווח המאכזב קרסו מניותיה של שמן בכ-90%, וכעת נראה כי בין בעלי המניות בחברה אין תמימות דעים לגבי עתידה.

"שמן לא סיימה את דרכה", הצהיר בשבוע שעבר, לאחר פרסום התוצאות המאכזבות, ג'קי בן זקן, אחד מבעלי השליטה בחברה. "אין לי ספק שנחזור לאותה נקודת קידוח כדי לבחון את פוטנציאל הגז הקיים בה". באותו יום צנחה מניית שמן ב-87%, ואת המילים שלו גיבה בן זקן גם במעשים, כשרכש מניות שמן נוספות בהיקף של כ-3 מיליון שקל (לפי שער של 12.6 אגורות).

ביומיים שבאו לאחר מכן המשיכה המגמה השלילית במניית שמן, והיא איבדה במצטבר כ-34% נוספים מערכה. עבור בן זקן מדובר בהפסד של 30% ביחס למחיר בו רכש את המניות, כך שתוך פרק זמן קצר הוא איבד כמעט כמיליון שקל מהשקעתו (נוסף לעשרות מיליוני שקלים שהפסיד מהשקעתו בקידוח בעבר).

אלא שבן זקן כנראה לא מוטרד מההפסד הזה, והיום דווח כי ביום חמישי שעבר הוא רכש חבילת מניות נוספת בשמן, הפעם בשער של 9 אגורות, המשקף שווי של כ-47 מיליון שקל לחברה. בן זקן רכש מניות בהיקף של כ-225 אלף שקל, והפך לבעל העניין הגדול בחברה, תוך שהוא מחזיק 14% מהון מניותיה.

אדן אנרגיה לא מאמינה

עבור בעלת מניות אחרת בשמן, חברת אדן אנרגיה, תוצאות מבחני ההפקה היו גורם מספק למכירת השקעתה בה בהפסד כבד. אדן אנרגיה, בה השקיעו שורה של אנשי עסקים מובילים בארץ ובהם נתן חץ, ויקטור שמריך, משפחת ורטהיים, קרדן טכנולוגיות ודש איפקס, דיווחה בשבוע שעבר כי מימשה את מלוא מניותיה בשמן (כ-3% מההון) בתמורה כוללת של 1.9 מיליון שקל.

בגין הצניחה החדה במניית שמן צפויה אדן אנרגיה לרשום ברבעון השלישי הפסד של כ-3 מיליון דולר על ההשקעה, ובקופתה צפויים להיוותר מזומנים בהיקף מיליוני שקלים בודדים. אגב, בשנה שעברה השקיעה אדן אנרגיה בחברת ג'נסיס של טדי שגיא, שביצעה את קידוח "אפרודיטה 2" ברישיון "ישי", שגם הוא הסתיים ללא תגלית מסחרית.

חברת צמיחה, שמחזיקה בכ-5% מהזכויות ברישיון שמן, דיווחה היום כי החליטה להפחית את מלוא השקעתה בקידוח "ים 3", שהייתה רשומה בדוחות הרבעון השני לפי שווי של כ-19 מיליון שקל. כ-16 מיליון שקל מסך ההפסד יירשם בדוחות החברה לרבעון השלישי, והיתרה בדוח הרבעון הרביעי.