הפטרוכימיים מאשרת תחזית "גלובס": מתווה הסדר החוב מבוטל

החברה מנסה לאשר מתווה חדש, שבו ינותבו יתרות המזומן לרכישת מניות בזן בהנפקת הזכויות

חברת הפטרוכימיים שבשליטת דיויד פדרמן דיווחה אמש כי היא בוחנת מתווה חלופי להסדר חוב מול מחזיקי האג"ח שלה, אשר יאפשר לה לנצל את חלקה בהנפקת הזכויות המתוכננת בבזן. בכך מאשרת החברה את הפרסום ב"גלובס" לפני שבועיים, שבו הערכנו כי הקריסה במניית בזן חיסלה את הסדר החוב שניסה פדרמן לקדם בחברה זה כמה חודשים.

היקף החוב הפיננסי של הפטרוכימיים עומד על כ-1.95 מיליארד שקל, הרוב למחזיקי האג"ח והיתרה לבנק הפועלים ולקרן בראשית. ההסדר שאותו ניסו לגבש בפטרוכימיים במסגרת המתווה הקודם הוא דחיית תשלומי קרן החוב של כמה סדרות אג"ח לשנת 2017, תוך המשך תשלום הריביות לנושים מקופת החברה, שמכילה היום כ-180 מיליון שקל.

אלא שאז חלה הקריסה בניה"ע של בזן, וזו הכריזה בסוף השבוע על תוכנית התייעלות, אשר כוללת גם הנפקת זכויות בהיקף של עד 150 מיליון דולר. חלקה של הפטרוכימיים (מחזיקה ב-30.7% מהון בזן) בהנפקת הזכויות אמור לעמוד על 46 מיליון דולר (כ-160 מיליון שקל), ואם לא תשתתף בהנפקה, צפויה החזקתה בבזן להידלל לכ-25% מההון.

בעוד יומיים יתכנסו מחזיקי האג"ח של הפטרוכימיים, אז יוצע להם מתווה חלופי, שלפיו הכסף שבקופה יופנה לניצול הזכויות, על מנת לשמור על חלקה בבזן. מלבד מחזיקי האג"ח של הפטרוכימיים, גם בנק הפועלים, שהנו נושה מובטח, יצטרך לתת את אישורו כדי שמתווה מסוג זה ייצא לפועל.

בתוך כך, אחרי שבשבוע שעבר הורידה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג החוב של בזן בשתי דרגות ל-BBB מינוס, הכניסה מידרוג את איגרות החוב של החברה הבת, כרמל אולפינים, בהיקף של כ-890 מיליון שקל, לרשימת מעקב. אג"ח כאו"ל מדורגות כיום Baa1 באופק יציב, וזאת לאחר שרק בחודש שעבר הורידה מידרוג את דירוג החוב לרמה זאת. כעת הכניסה מידרוג שוב את האג"ח לרשימת מעקב, בשל היחלשות המצב הפיננסי של החברה האם בזן, שערבה לחובותיה של כאו"ל.