החוב בכדורגל הספרדי: 3.6 מיליארד אירו

מנתונים חדשים שמפרסמת מינהלת הליגה בספרד, מתברר כי ריאל וברצלונה אחראיות על 25% מסך החובות של 40 המועדונים בשתי הליגות הבכירות

החובות של מועדוני הכדורגל המקצועניים בשתי הליגות העליונות בספרד עומדים נכון ל-30 ביולי 2012 על סך של 3.6 מיליארד אירו. כך עולה מנתונים חדשים שמפרסמת מינהלת הליגה המקומית.

מי שאחראיות לנתח עיקרי מהסכום הזה הן שתי המעצמות - ברצלונה וריאל מדריד - עם חובות כוללים בסך 900 מיליון אירו (כ-25% מהסך הכולל).

במינהלת התייחסו לחוב של ריאל מדריד, שעלה לכותרות החודש לאחר שאחד מחברי המועדון, קרלוס מנדסה, אמר לעיתון ה"אס" כי הוא הוכפל בתקופת כהונתו של הנשיא הנוכחי, פלורנטינו פרז, ונאמד כיום ב-541 מיליון אירו. "החוב הזה סביר בהחלט בהתחשב ביכולת הכלכלית של ריאל", אמר חבייאר טבאס, נשיא המינהלת. "מדריד הגישו ביולי האחרון דוחות פיננסיים שצריכים לשמש דוגמה לכל הליגה. גם מבחינת הפייננשל פייר-פליי, הרי שהחובות נטו של ריאל הם ברמה של 18% בלבד ממה שתאפשר אופ"א במסגרת התקנות החדשות".

טבאס חשף כי לריאל יש יתרות מזומנים של 156 מיליון אירו, נכון ליוני 2013, ובנוסף מועדונים אחרים חייבים לה כ-33 מיליון אירו בגין רכישת שחקנים.

כאמור, החובות של יתר 38 המועדונים עמדו בסוף עונת 2011/12 על כ-2.7 מיליארד אירו. על-פי התחזית של מינהלת הליגה, בסוף העונה הנוכחית (2013/14) נתון זה יצומצם לכדי 2.4 מיליארד אירו, ועד קיץ 2017 ייחתך לכדי 2 מיליארד אירו "בלבד". זאת בשל רגולציות ממשלתיות שנכנסו לתוקף ומחייבות מועדונים ספרדים להחזיר נתח קבוע מהכנסתם למס הכנסה, במסגרת החובות לרשויות המס במדינה. בנוסף, המועדונים התחילו בשורה של צעדים פרקטיים במעבר למודלים מאוזנים יותר, ובשנתיים האחרונות רובם המכריע רושם רווח מהפעילות שלו בשוק ההעברות.